Öppna kategorin

Självförsörjande?

21 inlägg 15118 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289111
Bengt.Svensson skrev:Min erfarenhet är att man kan spara ganska mycket pengar på självhushåll men det är mycket svårare att tjäna pengar på det. ....................
.


Hela det här inlägget ovan var väldigt bra resonerat som inspirerar tanken, tack för det. :smile:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

Bengt.Svensson  
#290317
Uvskogen skrev:
Bengt.Svensson skrev:Min erfarenhet är att man kan spara ganska mycket pengar på självhushåll men det är mycket svårare att tjäna pengar på det. ....................
.


Hela det här inlägget ovan var väldigt bra resonerat som inspirerar tanken, tack för det. :smile:


Tack själv! När man jobbar fysiskt har man tid att fundera på vad man gör. Mitt förra yrke var programmerare och då var det tvärtom - så fort man fick koden att funka så var det bara att hugga in på nästa issue (en buggdatabas kan innehålla flera tusen issues, stora som små). Har man ett vanligt förvärvsarbete är det av någon anledning bråttom med precis allting, det ständiga effektiviserandet tar död på arbetsglädjen om du frågar mig.

En stor fördel med att vara bonde är att man styr sin egen tid och man får vara ute och uppleva naturen och dess årstider samt får variera jobbet i takt med naturen - kanonfint yrke på så sätt! :-bd

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

husqvarna_med_sthil  
#290342 Lyfter på hatten till senaste inlägg, mitt i prick ! Jag känner igen det där så det nästan gör ont :) Jag ska sikta att på att nå dit själv. Lyxliv ter sig olika beroende vem man frågar ;)

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

molnia  
#290380 jag tror det går helt klart, men man måste inse rimlighet i ekonomisk livsstil.
en viktig aspekt jag vill ge som råd är att om man provar och det inte funkar så måste man inse tidigt att man får erkänna att man inte klara det. har sett exempel när stolthet och tjurighet har lett till ekonomisk kaos, lån på lån,osv.
och varför inte trappa ner på sitt vanliga jobb, börja jobba 75% se hur det går , börja jobba 50% osv. visst det är inte alla arbetsplatser som ser med glädje på en sådan sak men fråga...

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290400 För en låginkomsttagare så är bil och pendlingskostnader rätt så höga, så kan man
stanna hemma nån dag i månaden och pyssla med egna grejer så går det nog
ihop rätt så bra. En höginkomsttagare tjänar nog bäst på att jobba så mkt som möjligt
på vanliga jobbet.
Sen kanske man behöver varva ner lite från vanliga jobbet så då kan ju egna pyssel
vara en stor vinst för välbefinnandet.
Inte så lätt att ge generella råd.

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

erm  
#290406 Går själv i funderingen att köra en skogsgård men boningshus, dock är jag inte beredd att dra pluggen till den trygghet jag har idag i form av inkomst etc. Tanken är precis som skrivs ovan att gå ner till 80% och jobba i skogen 1dag/vecka och se detta som ett jobb.

Vi får se om det är möjligt. Måste Gittan en gård i närheten av Göteborg.... Några tips? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).