Skogsmiljö och Trädlära

Opassande tjällossningskörning

6 inlägg 2210 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Opassande tjällossningskörning

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29030 ville bara visa hur illa det kan gå om man gör en avverkning i fel årstid
http://forumbilder.se/images/497200852952Pa54b.jpg
bonden som ägde åkern var nog mindre glad
och det var inte jag som körde :wink:



   TS
Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29031 Men en åker är ju ganska lätt att fixa till med vanliga jordbruksredskap , nog hade jag offrat lite tid och åkermark för att dom skulle få ut mitt virke.

Avatar Fallback
Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29035
Klargplutte skrev:Men en åker är ju ganska lätt att fixa till med vanliga jordbruksredskap , nog hade jag offrat lite tid och åkermark för att dom skulle få ut mitt virke.


de va inte bondens virke och det var värre än va de ser ut på bilden ca 1meter djupa spår och sen gick basvägen genom en grangallring där det hade flytit ut slam ca 20 meter åt var sida och täkt marken hade iaf inte jag tyckt om :roll:

   TS
Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29036 Hoppsan då var det lite värre men man får väl hoppas att dom hade lov att köra där iallafall.

Användarvisningsbild
Christer j  
#29039 Sådana körskador i åkermark kan vara värre än dom ser ut om det blir packningsskador på djupet.
Jag har sådana packskador som är 20 år gamla o dom synns tydligt varje år efter vårsådd o det växer sämre där. Dom uppkom efter ihärdigt dumperkörande som såg ut nått liknande som detta.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29040 Den där akermarken är förstörd för minst 10 ar framat, packskador gar ej att aterställa...
Bara att begära ersättning, hoppas det inte blir billigt för den ansvarige 😡

Edit: Tre minuter efter Christer J ser jag.
Vi har skotarspar över ett gärde där en Valmet 840 kört tre ggr med rislass för en fem ar sen och det syns väldigt tydligt fortfarande pa varen när säden kommer upp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).