Små skogsmaskiner och övriga maskiner

fjäderlåsning AV

9 inlägg 5948 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

fjäderlåsning AV

totaya79  
#289961 Hej.
Jag har beställt ett fjäderlås från Avestavagnen efter att ha sett dom här på skogsforum. Yamaha har ju slutat sälja hårdare fjädrar till Grizzly 450. Så min fråga är som följer: Nått man bör tänka på då man kör med dessa på förutom det uppenbara, att det blir stumt! Att inte överdriva kultrycket. Så man kanske slipper stå i skogen med ett "ahamoment" och trasig fyrhjuling. Ska inte köra med hydraulvagn men hoppet att det en dag "plötsligt ska hända" till mina 4 ha vedskog finns alltid.
Tommy



   TS
Användarvisningsbild

Re: fjäderlåsning AV

anersimyra  
#289971 Riktigt bra däck som går att köra nästan tomma på luft är en fördel. Kör ALDRIG för fort i ett gupp.. :surp: :surp: Inte så mycket för hjulingens som för din egen skull.. :shock: :smile:

Användarvisningsbild

Re: fjäderlåsning AV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289980 Nä inget särskilt förutom det som "anersimyra" säger. Jag har haft riktigt tunga lass på i flera år och kört över både stock och sten. Inger har gått sönder som är kopplat till fjäderlåsningen. Tror att just låsningen är det sista som går sönder, det är rejäla grejor som de levererar.

Ja en sak då, se till att bultarna som du ersätter originalbultarna med är ordentligt långa så du får på dubbla muttrar som låser. första året så lossnade en av mina bultar och då hängde hela sidan löst. Numera har jag längre bult och dubbla muttrar.

Användarvisningsbild

Re: fjäderlåsning AV

totaya79  
#290122 En får tacka för råd/tipps. Låter som sunt förnuft och en försiktig gastumme ska räcka långt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: fjäderlåsning AV

anersimyra  
#290133 Ekipaget kommer kännas stabilt och fint.. :smile:

Avatar Fallback

Re: fjäderlåsning AV

Hema  
#290268 Jag bytte skruvar o bytte håll, så att huvudet är inåt. Sedan skruvade jag på en låsmutter. Sedan är det ca två muttrar-längd kvar, vilken stagen sitter på och det hela låses med saxsprintar. Byte går på några sekunder och det hela kostade ca 150:- Till en Yamaha 550.

Användarvisningsbild

Re: fjäderlåsning AV

totaya79  
#290325 Se där hema, gick och funderade på just det där. Kanon, då behöver jag inte fundera mer bara sätta igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: fjäderlåsning AV

totaya79  
#293271 Ja då var det provat i skogen och är nöjd. Trodde det skulle vara stötigare och bonkligare men det gick riktigt fint. Sagolikt skönt slippa känna då den sätter sig bak då det går tungt uppför.

   TS
Avatar Fallback

Re: fjäderlåsning AV

Hema  
#293284 Härligt jobbat. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).