Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93888 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289916 Line er nok ein bedre løysing ja, men lina må vel da gå gjennom ein blokk eller lignande slik at ein kan gi ut slakk? pga at ein kan jo ikkje ha ho heilt stram for da får ein jo ikkje treet over ende. Men meiner du at viss treet lutar så er fibrane skjeive/snede? Er litt innteresert i emnet og har lyst til å finne ein metode som er 100 % sikker inntil hus/kraftledninger og liggnande.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#289917 Den allra bästa metoden för att undvika sneda fibrer är nog en högre stubbe, med viss risk att man misstänks vara amerikan ;)

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#290015 can: du fäster rigglinan på minst 40% av trädhöjden och gärna minst lika långt från stubben. Riktskäret skall peka rakt på linans fästpunkt i marken = 90grader mot fällriktning (kommer inte att vare sig slacka eller Sträcka) Och Nej fibrerna är inte sneda för att trädet lutar. Håller man sig som Blivande snickare skriver till lite högre stubbe (ex. 2x diameter över mark) så klarar det sig vanligen med raka fibrer. Motorsågskörkort C är nivån för dig! där håller vi på med sådana här övningar :)

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290018 Homo abies.
Hur gör ni då med träd som Allé Alm där fiber går kors o tvärs igenom hela trädets stam?
Du får ut i grenar för o hitta raka fiber..

Varför diskuteras inte stödben och att stam ska vara fast i brytmån på stubbe för större säkerhet?
Är det när man tar Q kortet då kanske i slutet på alfabetet?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#290035
Mange skrev:Homo abies.
Hur gör ni då med träd som Allé Alm där fiber går kors o tvärs igenom hela trädets stam?
Du får ut i grenar för o hitta raka fiber..

Varför diskuteras inte stödben och att stam ska vara fast i brytmån på stubbe för större säkerhet?
Är det när man tar Q kortet då kanske i slutet på alfabetet?
Är allé Alm en annan sort än U Glabra ? Jag håller för närvarande på att sanera Solna stad från död Alm. Jag har inte noterat snedfibrighet hos " våra allé Almar," däremot är till synes homogena stammar inte sällan tvåstammiga.. :surp:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290047 Kan inte de latinska namnen.

Engelsk Alm användes i Kristianstads stad. Skogs Alm som var den vanligare almen planterades även lite varstans i trädgårdar etc.
Allé Alm finns nog inte idag och de jag sett har varit 200+ år gamla.
C.A Wrangel hade dille på denna Alm och plantat den runt sina gårdar lite varstans. Mest i Allé med argument att den var motståndskraftig till vind. Detta skiljer den från de andra Almarna.
Har fällt en del och klyvt en faslig massa av denna allé alm och det är ingen höjdare. Halvmetersved snurrar minst ett kvarts varn vilket ger en hel del spänning. Både i biten och för mig som tittar på...

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#290066 Kanske Vresalm. Vårt enda vilda bestånd finns i dag på Öland.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#290084 @Mange det jag skriver är svar på TheJo´s inlägg om frisk tall o gran på föregående sida.
Stödben, kan du förklara det?
Fast brytmån på stubbe? menar du att brytmånen skall hålla kvar stammen i stubben?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290089 Jag upprepar:
Varför diskuteras inte stödben och att stam ska vara fast i brytmån på stubbe för större säkerhet?


Nu har jag inte gått utbildning och har bara frågat runt med de som har gått i min närhet.
De har heller inte hört om stödben och att trädet ska vara fast i stubbe tills de sista momenten görs.
Konstigt eftersom de utbildningar som fanns förr includerade säker upparbetning.

Ni kan få gå min kurs här kan jag lära er vad jag fick lära av de gamla gubbarna.
Det blir inte så dyrt, är säkert jättebra på alla sätt och du får en liten lapp att du gått kursen med!

Hur många är ni och när kommer ni? Jag bjuder på kaffe!
Senast redigerad av Mange tor 11 sep 2014, 07:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290090
anersimyra skrev:Kanske Vresalm. Vårt enda vilda bestånd finns i dag på Öland.

Det är ett bra namn för den om det är samma...
Har inte sett den vilt, tror inte den förökar sig utan hjälp.
Ser inte ut som de trivs i grupp, på lite avstånd ser det ut som de mått bättre.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

åberg  
#290094 Stödben är ett begrepp som jag inte stött på tidigare, kan du utveckla?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290100 Det är rätt beskrivande uttryck. De ger stöd så inte stammen rullar. Man ser ut dem först, sparar dem till sist. Till sisst tar man den bortre så stam ger sig från en istället för ner eller på en. Är det en gran som ligger 2 meter upp i luften så vill det till man tänker o ser till att den håller i brytmån/gångjärn.
Har man större träd är det viktigt de blir där de är eftersom det är några ton som kommer farande annars. Vet flera killar som skadat sig rejält av stam utan stöd. Även dödsfall...
Likaså vet jag de som blivit utslagna då brytmån brister och trädet glider på stubben då de inte haft nån klack som bromsat. Har varit nära själv, men klarat mig utan skador.

Skador i upparbetning är nog vanligare än i fällning.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

TrioBrake  
#433566 Hoppas att man kan väcka liv i denna tråd nu igen! Jag tror iaf att denna sorts tråd är väldigt nyttigt!
IMG_1485522200.745653.jpg


Var ute här om dagen och hjälpte far med att bunkra lite ved.. iallafall så skulle jag ta ner en halvdan björkjävel som var lite sisådär, det jag inte tänkte på var att det hängde/låg en död gren i björken.

Så när björken väl började gå så fick jag en stadig smäll i huvet. Kanske inte så nära döden men tacka fan för hjälmar!!

Tog tyvärr ingen bild på grenen men men!

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Aayden  
#433570 Har tyvärr inget kort på tillfället men för 11 år sedan hände något som fortfarande idag ger mig lite kalla kårar.
Vi skulle hugga en brant med Lärk och satte igång hårt på morgonen så man var väldigt mör närmare kvällen då vi varit igång i 12 timmar med en kortare lunch.
Jag började fälla trädet men missade en detalj titta uppåt !! trädet gick i rätt riktning men den ruttna toppen gick bakåt. kände bara hur någon rykte mig bakåt och där jag stod för någon sekund sedan föll 5 meter av toppen ner och gjorde ett 25 cm hål i marken.
Sedan hörde jag Adams röst bakom mig : Now you know wy we call them " Widowmakers " mate.

Nu mer jobbar jag aldrig så länge utan paus och tittar alltid uppåt för sådan tur att någon kommer för att hämta mig i rätt ögonblick händer nog inte igen.....

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

TrioBrake  
#435041
Aayden skrev:Har tyvärr inget kort på tillfället men för 11 år sedan hände något som fortfarande idag ger mig lite kalla kårar.
Vi skulle hugga en brant med Lärk och satte igång hårt på morgonen så man var väldigt mör närmare kvällen då vi varit igång i 12 timmar med en kortare lunch.
Jag började fälla trädet men missade en detalj titta uppåt !! trädet gick i rätt riktning men den ruttna toppen gick bakåt. kände bara hur någon rykte mig bakåt och där jag stod för någon sekund sedan föll 5 meter av toppen ner och gjorde ett 25 cm hål i marken.
Sedan hörde jag Adams röst bakom mig : Now you know wy we call them " Widowmakers " mate.

Nu mer jobbar jag aldrig så länge utan paus och tittar alltid uppåt för sådan tur att någon kommer för att hämta mig i rätt ögonblick händer nog inte igen.....



Fyfan! Jobbade du i utlandet vid tillfället alltså?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).