Skogsmiljö och Trädlära

Bett av älgflugor?

99 inlägg 131168 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bett av älgflugor?

Fredrik Reuter  
#289422 Kan man bli biten av älgflugor (som människa)? Att älgflugor biter, lägger ägg och allt annat i älgarnas päls osv är väl känt, men hur gillar dom oss människor. Jag tycker att vissa älgflugor som man haft ihjäl som varit på kroppen har lite blod i sig, men jag har inte känt någon klåda eller sett något bett på kroppen.

Kanske kommer detta blod från en älg eller rådjur etc?
Här i Värmland har de börjat på allvar nu. Var ute igår och vissa områden i skogen är de många och aggressiva. Dessutom ska man alltid hitta någon flera timmar efter på kroppen, när man hemma... 😡

Information skrev:Det här är en tråd med hög läsfrekvens. Därför kommer här lite tips på ytterligare läsning om älgflugor eller älglöss som de också kallas. Hösten 2015 verkar vara extra gynnsam för flugan, något som plågar oss som gärna befinner oss i skog och mark. Anledningen tror forskarna kan vara en kombination av en kraftig viltstam kombinerat med ett mildare klimat.

I tråden Älglus. hur f.n fredar man sig. kan du läsa mer om tips hur man fredar sig och i tråden Tips om älgflugor... finns ännu mer tips och information Lipoptena cervi som den heter på latin




   TS
Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

T Landström  
#289423 Har du blivit biten ofta så lär du ha känt det någon gång... ;)

Jag har blivit biten av älgflugor flera gånger...oftast under älgjakten och oftast i hårbotten...

Sedan kan jag meddela att det är inte mycket som tar dö på de små djävlarna...

Brorsan testade en älgjakt att lägga några i en glasburk och sprayade i burken med typ Radar fast några gånger starkare... Dom va lika pigga nästa dag när vi kollade läget...

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Bergsmannen  
#289425 Själv har jag varit helt "nedlusad" av de små kräken men aldrig känt något bett. Somliga påstår ju att fästingar tycker mer om vissa människor än andra. Kan det vara likadant med älgflugorna?

PS. Plockade min första fästing häromdagen efter alla år i skog och mark.
Senast redigerad av Bergsmannen fre 05 sep 2014, 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

jannee  
#289426 Finns gott om dessa smådjävlar även här nere i södra Småland, tar max 5 minuter innan de börjar krypa på en. Tydligen något man får leva med.
Har själv aldrig blivit biten av någon, verkar mest som om att de bara ska krypa runt och irritera.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Fredrik Reuter  
#289438 Aj då, de kan alltså bitas och det gör rejält ont?

Likt fästingtråden ställer jag frågan, finns det något man kan kleta in sig i som de avskyr?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289447 Det kan kännas när de biter, ja! Men de verkar inte vara så aggresiva, oftast känner mam bara att de kryper omkring. Fick väl ett tiotal på mig igår när jag sprang halvannan timme i skogen. :(

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289451 Har fått rejäla bulor efter bett och kommer undvika skogen nu några veckor förutom älgjakten. Det brukar krypa ett tiotal i älgpälsen när man flår.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Ferguson system  
#289457 De liker seg ofte i langt grass og siv, og i løvtrær med tette kroner, ungår man de stedene hvor vegetasjonen er som tettest er sjansen mindre for å få de på seg. Fargen rødt er de ikke glad i og det virker som de holder seg unna. Håndledd, ankler og hårfeste er de mest utsatte stedene på kroppen. Det virker som elgflua biter først når den har funnet et av de stedene, eller andre steder med tynn hud.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Sture Andersson  
#289459 Har flera gånger fått regäla bulor, bak på naken när jag röjt i skogen.Har en jobbarkompis som var hos läkaren med sådana bullor ,läkaren hadde sakt att dom kan bära borelia.
Vet inte om det är så men jag brukar få regla bular av dom.Jag är en son som även drar till mig fästingar ,brukar ha flera varge sommar på mig.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

nisse8  
#289474 Hjärnhinneinflammation och hjärninflammation troligtvis orsakat av ett trettiotal älgflugebett.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

machonisti  
#289689 Blivit biten under många år av de där asen. Tycker att dom blivit aggressivare med betten under de senaste åren. Får bara små svagt kliande sår som dock inte vill läka.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289690 Jag har nog bra blod för jag klarar mig bra undan alla otyg såsom mygg, fästingar och älgaloppor :P

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289698 Ha! De där äckliga krypen ger mick också bulor i nacken! De som blir lite större lägger jag alsolsprit på, hjälper tycke jag för att få ned svullnaden.

Tänk den som först kommer med ett verksamt motmedel, vilka pengar att tjäna!

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294588 Det stod en hel del om älgflugor i dagens GP, tydligen kan man få bla bölder. Läs mer här:

"God tillgång på älg och gynnsamt klimat innebär att älgflugorna blir allt fler, inte minst i Västsverige. De är inte bara en plåga för älgarna – de biter även människor och kan bland annat orsaka långvariga bölder, kroniska eksem och bakterieinfektioner."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2520 ... ra-skinnet

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

olofjonas  
#294589 Så lite älg vi har skjutit i år och så mycket älgflugor vi har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).