Bilar

Alltrac Scout Outback vad skall man välj

39 inlägg 34550 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

jannee  
#289323 Mazda CX-5 är troligtvis en billig bil på lite sikt, kvalitén behöver man inte oroa sig för.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Jeep  
#289325 Subaru diesel skulle jag vara lite orolig för, det finns ett antal vevstaksbrott på dem...

Skoda Yeti är en av de personbilar med de bästa "terrängegenskaperna" enligt tidningen 4WD.

Annars väljer jag bilmärke efter serviceverkstaden och då går Volvo/Subaru bort alla dagar i veckan...
kvar blir VW-koncernen för min del.
Soppa förbrukning kan man inte jämföra mellan bilar som är olika gamla då utvecklingen går grymt framåt på den fronten, faktiskt riktigt häftigt att åka under halvlitern med en skapligt stor bil med runt 150-180 hästar och automatlåda :-)

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289355 Har nån kollat in den nya Jeep Cherokeen för 333 000:- ?
Jag har inte kört den, bara provsuttit, man blev lite sugen.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Erre  
#289367 Funderar du på en skoda yeti så ska du inte köpa dom första årsmodellerna!
Har bytt el kablage i dörrar, bytt låskistor, fönsterhissar och fått lämna iväg för att lack bättra på bilar som är tre år gammal nu.

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289463 Har Subaru outback diesel -11. Du blir säkert också nöjd med en sån, annars har du högre förväntningar. Hoppas du förstår hur jag menar...

Ska man ha en premiumbil, så har den också bara en ratt och fyra hjul. Man får dock mer av status o lyx. Dyrare bil.
Subaru är ingen premiumbil.

Då man börjar drömma bil önskar jag lyx men nyktrar till när plånboken ska fram.
Jag kör mycket hyrbilar i mitt jobb. Det är mina referenser vid sidan av egna bilar.
Det här min första Subaru. Ser bilen som en brukssak. Jag lämnar in bilarna på rostskyddsverkstad. Ska vara bra enligt Subaristforumet.
Kärvande klossar i ett ok som enda "fel" på 9000 mil. Fixade själv.
Trodde Subaru skulle vara en bra bruksbil för oss med en fyrhjulsdrift som är bra för vår livsstil som häst- och skogsägare. Och det har stämt hittills.

Jag upplever många goda egenskaper, körglädje med Outbacken. Mycket är säkert perfektare på volvo, audi och bmw.
Egenheter är subarukopplingsjuck första km-arna, men bara ibland när hon har lust, inte jag. Aldrig på sommaren dock? Bottenvrid som är klent för en diesel, baklucka som inte träffar mitt i hålet när man parkerat skevt över ett dike, praktiskt taget inga delar på biltema. Den som programmerade ventilationen skulle kört en volvo innan han började. Ljusautomatiken funkar inte bra ihop med svensk lag.
Förarstolen är bättre för min kropp än jag trodde. Bränsle 80%småstad/20% väg är stabilt ca 0,65. Laglig vägkörning utan motorväg ger 0,55. Motorväg med fortkörning dvs 140kmh (nålen på150) +0,8.

Jag brukar köpa nya bilar och ha dom länge och jag har nu två st världens bästa bilar tycker jag. Som är totalt olika varandra. Volvo 945LTT -96 som jag behållit länge alltså och så Outbacken.
Jag tar helst Volvon till vardags runt byn för den är så..., ja jag tycker den är så jäkla,.. bra och nykvalitet och åldrad med ära. Hatten av. Helt problemfri i 19 år. Nya bromsar, stötdämpare, ABS-givare, batteri,avgas och glödlampor bara.
Det är väl så att Subarun är klumpigare i stan, men bättre överallt annars. Det är ju 70-tal mot 2010-tal också. Det var inte så dåligt förr egentligen tänker jag när jag kör volvon. Startar jämt, lastar 2,5m x 1m plåt på byggmax inne i kupén...
Tänk att Volvos största modell då är mindre än en Golf idag...!
Ingen plåt går in i Subarun men man har kungligt benutrymme i kupén.


Ser outback som nästa bil också men då ska jag provköra automaten som nu finns till dieseln. Manuella är bra utom i stadskörning då den tillsammans med kopplingen är lite lätt tvär och vresig. Efter ett par tjuvstopp lärde man sej plus att det kom en uppdaterad programvara som ger lite mer "gas" vid start. Jag tror Japanerna tänker sej Subaru mer som en bil som gasas mer än gubbil. Lite som att den vill gasas också men det finns ju inte nån extra kick på högre varv i en diesel. Men till och med jag (50 år) kan lockas ta ett busvarv i en rondell för bilen vill det liksom. En Volvo xc70 jag körde kändes något svajigare. Men jag hade minst lika gärna ägt en sån volvo också.

Subaru är inte en bil med MB, BMW eller Volvo/Audi- ambition sett till knappar, klädsel, sömmar, blingbling, tillgång till starkare motorer, superautomatlådor men är en rimligt prissatt bruksbil med skaplig utrustning och också vissa egenheter alltså.

Den är otroligt vass på vägen på vintern, förutom värmen som är... Klen. Men man lever ändå.
Den driver förnämligt med permanent 50/50 fram bak men kan tappa "spåret" om man i en kurva kör i ett gupp samtidigt.
Körde en passat 4motion i svårt väglag men den var inte lika trygg, enligt min upplevelse. Passaten kanske kasade/understyrde något är diagnosen. Subban är neutral, livligt kvick och "alla hjul" drar jämnt hela tiden vill man tro. Eftersom specifikationera säger det så upplever man väl det så.
Man tar sej fram på snöiga skogsvägar men det är bättre med King-Cab, högre SUV och Valtra. Har kört så långt det går och sen sitter man där ändå om man testar. Men det är så med traktor också. Backat i djup packad snö och ett vekt plastsjok under motorn vek sej framåt...


Jag är nöjd med Subaru men skulle vara nöjd med många bilar. Söker man skillnader finns det skillnader. Men "alla" bilar gör sitt jobb ganska länge om man sköter dom hyfsat och inte tar kål på dom. Det är också en affärsbalans som gör att du inte kan betala lite och få mycket. Med bilar finns även tur och otur med i bilden. Alla bilar kostar alldeles för mycket att serva på märkesverkstad i förhållande till vad man får.

Subarus drivteknik var något jag blev intresserad av och som också gjorde mig till köpare:



Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289534
Orsa skrev:Har Subaru outback diesel -11. Du blir säkert också nöjd med en sån, annars har du högre förväntningar. Hoppas du förstår hur jag menar...


Har hört att dom haft en del bekymmer med sina dieslar, något du märkt av?
Någon komponent som inte häller har jag för mig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Åke Nilsson  
#289572 Vet att kopplingar fått bytas fort för skogsinköpare hos martinsons skog.
2 fick bytas.
Är ju tråkigt att dagens alla dieselmotorer inte har nått vrid på tomgången...

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

kallen  
#289597
Zixten skrev:
Orsa skrev:Har Subaru outback diesel -11. Du blir säkert också nöjd med en sån, annars har du högre förväntningar. Hoppas du förstår hur jag menar...


Har hört att dom haft en del bekymmer med sina dieslar, något du märkt av?
Någon komponent som inte häller har jag för mig...


Det var första årsmodellerna fram till 09 som hade problem som många av dagens bilar med klena vevar.

Även vw och skoda har haft problem med kopplingar men kan tänka mig att de går även på subban då den är väldigt klen från botten.


Helt klockrent skrivet av Orsa utan på en punkt. Han jämför audi och bmw med volvo. Enda nivån volvo är samma som bmw och audi är i pris och servicekostnader.

Subarun är en väldigt bra bruksbil som tar mig ut på åkrar och sämre skogsbilsvägar utan att ta för mycket soppa eller ha allt för usel komfort på motorvägen. Men någon Audi blir det aldrig.

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289657 Zixten,
Nej, Inga motorproblem eller lager/hjulupphängningar, skrammel i framvagn har jag haft. Bromsbelägg bara och kärvannde klossar en gång på ett hjul. Dock bara kört 9000 mil. Lacken verkar dumt känslig/mjuk och tygklädseln drar åt sej skräp väldigt gärna. Allt annat verkar bra men det som är allvarligt samt känns sämst/osäkrast och även forumet visar som svag punkt är kopplingen. Ettan är rätt utväxlad för vägkörning men känns hög vid gårds-/skogskörning, släpdragning. Därför är jag nyfiken på automaten men tänker vänta och se vad forumet säger att den har för barnsjukdomar då. Är inte intresserad av automaten om den inte arbetar diskret i bakgrunden. En automat som man sitter och tänker på hela tiden, längtar i huvudet efter upp/nedväxlingar "växla nu då...", eller som inte lirar med motorns krafter är jag inte intresserad av. Jag vill också att en automat ska låta sej villigt och glatt styras genom en tanke genom foten både uppåt och nedåt. Ingen gammaldags "kick-down-låda" som segar liksom.

Min erfarenhet av bilar, egna och kompisars,är att det är från 10år/15 000 mil man märker om en bil "är bra att äga" går att hålla igång 10 år till med låg kostnad. Om den är sliten och slut eller inte.
På forumet tycker gamla subarister att förra moddellen fram till 2009 var bättre "kvalitet" på något sätt förutom dieselmotorn som var ny då och har visat haveriproblem med ramlager. Detta blev tydligen förbättrat till 2010 och nya modellen, som jag fattat det.

Bilar som har reparationer/ haverier före 10 000 mil ska man inte tycka är sjysst. Man ska inte behöva byta kopplingar, ha rasade drivlinor/motorer, rostblomning. Slut spindelleder och hjullager. Elektronikproblem.

Min diesels dåliga bottenvrid är inget fel utan en karaktär som jag gärna hade varit utan. Men ok, en charm också att inte vilja gubbköras hur långt som helst.
Det kanske blir så när en 2-liters folkamotor får brännoljedrift i ett japanskt designteam...? Har med japanska tekniker i jobbet att göra så jag vet att kulturen med "discussions" kan leda både hit och dit, där vi tycker att vårt "sunda förnuft" ger de självklara svaren utan vidare.
Jag tycker om min Subaru och känner mej nöjd och stolt efter 3 år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).