Motorsåg och handhållet

Luftfilter 550xp motorsåg

10 inlägg 7392 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Luftfilter 550xp motorsåg

knugen_rj  
#289607 En fråga: det finns ett svart och gult luftfilter till ovan nämnda motorsåg, skillnaden är som jag har förstått "maskstorleken" i my (svart 80 my, gult 44 my) kan man ha "gult"fllter under barmarksäsong och svart på vinter eller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

anersimyra  
#289656 Det var fan, inget jag hört något om. Till Dolmar levereras svart nylonfilter för kalla fuktiga förhållanden. Ett gult ( luddigt ) för dammiga torra förhållanden. Ett " problem " med 550 är dock att filterhuset tätar dåligt mot förgasarhalsen.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289660
anersimyra skrev:Det var fan, inget jag hört något om. Till Dolmar levereras svart nylonfilter för kalla fuktiga förhållanden. Ett gult ( luddigt ) för dammiga torra förhållanden. Ett " problem " med 550 är dock att filterhuset tätar dåligt mot förgasarhalsen.. :surp:

Att de tätar dåligt har jag inte sett.
Kladd i halsen har jag sett men det är nog för den spottar bak lite det fina dammet kan fastna i.

Det är inte riktigt samma med papp och nylon oavsett täthet.
Nylon funkar fint i 90% av användningen en såg har.

Användarvisningsbild

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289736
Mange skrev:
anersimyra skrev:Det var fan, inget jag hört något om. Till Dolmar levereras svart nylonfilter för kalla fuktiga förhållanden. Ett gult ( luddigt ) för dammiga torra förhållanden. Ett " problem " med 550 är dock att filterhuset tätar dåligt mot förgasarhalsen.. :surp:

Att de tätar dåligt har jag inte sett.
Kladd i halsen har jag sett men det är nog för den spottar bak lite det fina dammet kan fastna i.

Det är inte riktigt samma med papp och nylon oavsett täthet.
Nylon funkar fint i 90% av användningen en såg har.


Mange! Under vilka 10% av användningen funkar då inte nylon-filtret?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289748 Funkar gör nylon oavsett men i extremt dammiga förhållande tycker jag papp funkar bättre.
Rutten ved, tvärsågning, vissa träslag dammar som tusan när de legat några år o ska skäras upp etc.

Användarvisningsbild

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289854 Tack Mange, då vet jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

anersimyra  
#289878 Bill Lindfors..mannen som var sågföraren i filmen motorsågen, utförde på 70 talet ett experiment med en Jonseredssåg. Han provade att " köra ihjäl " sågen genom att låta fint sågspån sugas rakt ner i förgasaren. Jag ska fråga när jag nästa gång träffar honom hur många liter han körde igenom sågen utan några som helst störningar, det var i vart fall frågan om helt otroliga mängder.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

Homo abies  
#289902 sågspån är ett mycket snällt material jämfört jord o stendamm

Användarvisningsbild

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289904 Träfiber är inte det som är värst. Det brinner och åker ut i så pass små particklar det inte ställer till det.
Dammet som är i spånet är det som ställer till det. Likaså i kapar.

Avatar Fallback

Re: Luftfilter 550xp motorsåg

Nonkan  
#290404
knugen_rj skrev:En fråga: det finns ett svart och gult luftfilter till ovan nämnda motorsåg, skillnaden är som jag har förstått "maskstorleken" i my (svart 80 my, gult 44 my) kan man ha "gult"fllter under barmarksäsong och svart på vinter eller?



I svenska förhållanden så funkar det svarta bra året om vid normal sågning. Lite större risk att det gula isar igen på vintern, men inget att hänga upp sig på direkt.

Vi brukar ha gult o svart i lager till sågar, mest för att helt plötsligt kan en av varianterna vara restnoterad i någon månad och det är ju inte så populärt hos kunderna.

Det är sällan en variant av filter skapar problem med motorsåg, det vanligaste felet är bristande underhåll (hit räknas även slö kedja då det är ett utomordentligt sätt att ha sönder en motorsåg på).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).