Traktorer och processorer

Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

17 inlägg 22788 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Pe_Er_79  
#287926 Belarus är ingen tillverkare som har intresserat mig tidigare. Men sen var jag på Mittia mässan i Ljusdal och klämde på en Belarus 952.5. Och nu är jag nyfiken på Belarus. När jag i framtiden ska skaffa en bättre traktor, då är detta viktigt för mig.
1. Traktorn ska vara enkel utan en massa elektroniskt tjafs, rejäl mekanik som håller ihop i ur och skur!
2. En rymlig skogshytt med bra takhöjd.
3. Traktorn kommer att användas främst i skogen.
4. Inköps priset. Enl uppgifter från Mittia mässan, så skiljer det ca 90000 mellan en skogsrustad Belarus 952.5 och motsvarande modell från New Holland...

Några tankar kring det jag skriver ovan?
Är hemskt intresserad av allt som rör Belarus av senare årgångar. Båda positivt och negativt, har DU några fakta Så skriv gärna här..



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Åke Nilsson  
#287930 Om jag vore du skulle jag köpa ett lite vanligare märke som finns delar av och är lättare att få service

Vi har eller om han forfarande säljer Belarus i Orrliden, skellefteå men han har då aldrig hemma nån
säljer mest av john dyr...

Titta på en lite begagnat ex valtra oöm eller en NH/ case JXU 1100 ? såg ut som en fin traktor.

Allt över 400 000 +m är mycket pengar man kan leja för i alla fall i skogen...

Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Pe_Er_79  
#287937 Har en Belarus ÅF i mina hemtrakter. Ska absolut inte vara några problem med reservdelar..

   TS
Avatar Fallback
Vimekaren  
#287939 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 19:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

kungsis  
#287993 Har du kollat upp varvtalet på motor/kraftuttaget? Har hört talas om att man får varva dom (äldre?) mycket för att få standardvarvtal på tappen?

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Pe_Er_79  
#288001
kungsis skrev:Har du kollat upp varvtalet på motor/kraftuttaget? Har hört talas om att man får varva dom (äldre?) mycket för att få standardvarvtal på tappen?

M.v.h
Kungsis


Nix, inget jag har koll på.. Någon annan kanske har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Åke Nilsson  
#288358 Naturligvis vi man ha 540 E kraftuttag i dag för maskiner som går lätt i stora traktorer !!
Skulle aldrig köpa en i dag om det inte fanns växlingsbart.

Användarvisningsbild

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

rokon  
#288368 Något som jag tycker verkar tilltalande är den långa slaglängden på Belarus-traktorernas motorer 125 mm, vilket ger en karakteristik som verkar tilltalande i skogen vid körning på låga varv. Någon egen erfarenhet av Belarus har jag tyvärr ej. Om du har en Belarus återförsäljare i dina hemtrakter så bör det väl rulla några i dina hemtrakter som kunde ge dig sina omdömen. de första åren efter Sovjetimperiets sönderfall 1991 så sägs det att kvalitén var ytterst ojämn pga materialbrist.

Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Pe_Er_79  
#288376 ÅF finns typ 3 mil från mig. Finns inte speciellt mkt Belarus i min by. Fanns förut men jag vet att folk har gjort sig av med sina Belarusar, då dom inte var helt nöjda. Men då är det 80-tals maskiner vi pratar om..
Det kanske är slaglängden du pratar om, som skapat rykten om att Belarus är råstarka, inga ponny hästar i stallet om man säger =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

rikard_e  
#288419 jag tror nog att belarus som görs nu för tiden är bättre.
Kollar man på youtube på belarus och hur dom körs så borde det vara riktigt bra kvalité!


Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289280 Jag hade en Belarus ett kort tag. Det enda jag har att invända mot var hydraulspakarnad placering. De satt till höger om ratten/instrumentpanelen. Detta gjorde att det var svårt och obekvämt att backa och sköta ramstyrningen samtidigt. Dessutom gick den väl fort bakåt, även på lägsta växeln. Men båda dessa saker kan ju vara ändrat på dagens modeller. I övrigt var den kanon i skogen

Användarvisningsbild

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Åke Nilsson  
#289348
rikard_e skrev:jag tror nog att belarus som görs nu för tiden är bättre.
Kollar man på youtube på belarus och hur dom körs så borde det vara riktigt bra kvalité!



Det där körningen är nog ett pucko som kör !!!
Där har inget skogsekipage att göra , alldeles för mjukt och utan kedjor !!

Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

mbtrac  
#289516 belarus är väl en bra traktor i skogen mkt plåt lite plastdetaljer. hög markfrigång drivhjulsberoende, kraftuttag. finns skogsutr, till den,kostar .ny som en 10 år gammal jd. valtra. nh.mf. har haft 2 st på 80 talet,man kör fram lika mkt virke med en ny sådan som någon annan jordbrukare, kunde gott tänka mig ny 100 hästare med garanti på.

Användarvisningsbild

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Åke Nilsson  
#289557 Har Belarus riktig 4wd nuförtiden ?
Förut på 80-90 talet kallades hjälpdrift....

Snabbväxel måste dom väl ha nufördtiden ?

Användarvisningsbild

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

bodaedet  
#289569 Köpte en ny Belarus -94, den var det riktig 4wd på, gick som fn i skogen.
Den jag hade var dock ett riktigt måndags eller fredag em ex.
De 400 timmar jag hade den så skruvade jag nog lika mycket.
Elkablaget i taket brann efter 3 körda timmar.
Under halv tank diesel drog den luft, visade sig att de hade glömt satt dit backventilen i pumpen.
Efter 400 timmar kärvade hydraulventilen till trepunktslyften så att det inte gick att dra i spaken.
Allt ovanstående gick på garanti, när jag plockade isär ventilen så såg det ut som om sliden var slipad med vinkelslip.
Jag har en granne som köpte samtidigt, han kör sin än har inte rört en skruv förutom service!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).