Trädfällning (arborist)

Tophandsåg

55 inlägg 25243 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Tretoppen  
#289308 Her er enda et eksempel på batterilevetiden i praksis for min 536LiXP:


Da jeg var ferdig med det som vises i filmen, hadde jeg fortatt 3 av 4 streker igjen på batteriet :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Huskyman  
#289429 Bra film! Satte du cambium savern med kastlina eller klättrade du? Såg väldigt trångt ut bland grenarna för en kastlina... :geek:

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

anersimyra  
#289432 Klätterlina på uppvägen, men ingen på väg ner. Vad är vitsen med det... :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Tretoppen  
#289436 #Huskyman: Takk for det! Klatret opp og festet den sammen med kameraet. Var så trangt at jeg måtte ta et par greiner på vei opp :smile:

#anersimyra: På vei opp fordi det er mer behagelig å jobbe med. Festet den på nytt etter at siste seksjonen i filmen er tatt, og rappelerte meg ned. Har alltid med meg tau opp, og bruker det alltid på vei ned bortsett fra mens jeg seksjonerer.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#289495 Ser att du har silvertejp på batteriet, något som är trasigt eller någon smart lösning? Bra film och jag blir förvånad över kapaciteten. Kanske en batterisåg framför en 540 trots allt? ;)

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289497
Hema skrev:Ser att du har silvertejp på batteriet, något som är trasigt eller någon smart lösning? Bra film och jag blir förvånad över kapaciteten. Kanske en batterisåg framför en 540 trots allt? ;)


Hema! Du har ju redan batteri + laddare från batteritrimmern, om jag inte missminner mig. Då behöver du ju bara köpa sågen tool only. :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Tretoppen  
#289547
Hema skrev:Ser att du har silvertejp på batteriet, något som är trasigt eller någon smart lösning? Bra film och jag blir förvånad över kapaciteten. Kanske en batterisåg framför en 540 trots allt? ;)


Det er en ekstra sikring så batteriet ikke skal ramle ut...
Har opplevd det en gang under beskjæring hvor det var veldig trangt at kvister kom borti og løste ut batteriet så det ramlet i bakken.
Har lest på nett om andre som også har opplevd dette.
Har sendt en mail til Husqvarna om dette, men aldri fått svar :-(

Hyggelig at du likte filmen!

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#289585
Niking skrev:
Hema skrev:Ser att du har silvertejp på batteriet, något som är trasigt eller någon smart lösning? Bra film och jag blir förvånad över kapaciteten. Kanske en batterisåg framför en 540 trots allt? ;)


Hema! Du har ju redan batteri + laddare från batteritrimmern, om jag inte missminner mig. Då behöver du ju bara köpa sågen tool only. :grin:
/Niklas

Ja jag, men jag har bara ett batteri o är lite osäker på hur bra 536:an är mot en 339:a eller liknande. Du nöjd med din?

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289614
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Ser att du har silvertejp på batteriet, något som är trasigt eller någon smart lösning? Bra film och jag blir förvånad över kapaciteten. Kanske en batterisåg framför en 540 trots allt? ;)


Hema! Du har ju redan batteri + laddare från batteritrimmern, om jag inte missminner mig. Då behöver du ju bara köpa sågen tool only. :grin:
/Niklas

Ja jag, men jag har bara ett batteri o är lite osäker på hur bra 536:an är mot en 339:a eller liknande. Du nöjd med din?


Ja, det är jag. Nu har jag aldrig kört en 339:a men enligt Husqvarnas demogubbar på Elmia ska 339:an och 536 Li XP vara likvärdiga när det gäller skärhastighet. Dock kan jag själv intyga att det är stor kapacitetsskillnad (och minst lika stor viktskillnad) mellan en 242 XPG och 536 Li XP.

Dock så undviker jag 536 Li XP när det behövs instick, för då räcker inte kapaciteten till ordentligt. 242:an orkar med instick utan större problem.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#289622 Tackar för den sammanfattningen. Det du beskrev var såsom jag funderade kring batteri vs. bensin-såg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).