Grävmaskiner

Siktskopa/gallerskopa

9 inlägg 11408 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Siktskopa/gallerskopa

henrik_1  
#289157 Jag använder min grävmaskin ganska mycket till att gräva fram fyllnadsmaterial i skogen till min skogsväg. Problemet är att det är ganska mycket sten i som jag vill sortera bort.

Börjar fundera på att investera i en siktskopa/gallerskopa.

Som det ser ut nu, gräver jag fram fyll med en vanlig djupskopa men utan tänder. Skulle behöva tänder ibland så jag tänkte att man kanske skulle kunna specialbeställa en tandskopa/siktskopa som inte är bredare än djupskopan så blir det ju två skopor i en.

Jag undrar lite hur en siktskopa beter sig, faller materialet igenom direkt eller måste man skaka?
Tänkte om det är effektivt att gräva fram fyll men siktskopan och sen skaka av det över vagnen jag ska lasta på?

Tips emottages tacksamt!



   TS
Avatar Fallback

Re: Siktskopa/gallerskopa

jannee  
#289184 Använder man inte siktskopan (gallerskopan) till att sortera väck de stora stenarna, m.a.o. det smånna blir kvar på backen.
Så såg det ut när de planerade med en gallerskopa längsmed E 4:an söder Värnamo

Användarvisningsbild

Re: Siktskopa/gallerskopa

machonisti  
#289187 Har svetsat en plåt längs fram på min gallerskopa. Skakar materialet, suverän till återfyllning av ledningar där en stor sten kan krossa drömmen om ett snabbt arbete!

Avatar Fallback

Re: Siktskopa/gallerskopa

mrvimek  
#289196 Köpte en galler skopa från fr och den kan ja sortera matjord och annar men man få skaka mycket men går fint gör det :)

Användarvisningsbild

Re: Siktskopa/gallerskopa

henrik_1  
#289226
jannee skrev:Använder man inte siktskopan (gallerskopan) till att sortera väck de stora stenarna, m.a.o. det smånna blir kvar på backen.
Så såg det ut när de planerade med en gallerskopa längsmed E 4:an söder Värnamo


Jo det är ju irriterande att ha de kvar, så försöker man jämna fint så är det en sten som glider under skopan o gör ett sår på vägen.

Jag tänkte sortera bort all småsten och sen använda det där det är är lite mer fuktigt som bra botten.

machonisti skrev:Har svetsat en plåt längs fram på min gallerskopa. Skakar materialet, suverän till återfyllning av ledningar där en stor sten kan krossa drömmen om ett snabbt arbete!


Ja det kan jag tänka mig att blir smidigt.
Men om du ska fylla igen, när du fyller skopan och tills du ska tömma den, faller mycket grus ur eller hur funkar det?

mrvimek skrev:Köpte en galler skopa från fr och den kan ja sortera matjord och annar men man få skaka mycket men går fint gör det :)


Låter smidigt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Siktskopa/gallerskopa

stegmaster  
#289241
henrik_1 skrev:Men om du ska fylla igen, när du fyller skopan och tills du ska tömma den, faller mycket grus ur eller hur funkar det?




Den här videoen visar bra hur det funkar att sikta massa och sen lasta matrialet på et släp.



Avatar Fallback

Re: Siktskopa/gallerskopa

Robertberg  
#289286 En gallerskopa är i regel inte lika stark/hållbar som en vanlig skopa, den har ju hål överallt.. Så är det hårt i backen skulle jag inte rekomendera att gräva med gallerskopa.
Och ska sorteringen bli effektiv vill man ha stor sållyta, ofta brukar gallerskopan vara ett nummer större än planerskopan.

Så jag skulle nog gräva loss med grävskopan du har, och sedan sortera samtidigt som du lastar med gallerskopan. Huruvida det rinner igenom på vägen till flaket beror ju på materialet.

Grävskopan du redan har kan du svetsa på tandholkar, och byta till planskär när du inte vill ha tänder :)

Avatar Fallback

Re: Siktskopa/gallerskopa

Robertberg  
#289298 Här är en grävskopa som är ombyggd till gallerskopa, för harping längsmed rördiken. Förlängt skär för att rymma mycket material, när man skopar in så faller mycket material igenom och man slipper skaka ihjäl sig.

Användarvisningsbild

Re: Siktskopa/gallerskopa

henrik_1  
#289446
stegmaster skrev:
henrik_1 skrev:Men om du ska fylla igen, när du fyller skopan och tills du ska tömma den, faller mycket grus ur eller hur funkar det?




Den här videoen visar bra hur det funkar att sikta massa och sen lasta matrialet på et släp.




Ser väldigt smidigt ut, det får bli en sån!

obantteg skrev:En gallerskopa är i regel inte lika stark/hållbar som en vanlig skopa, den har ju hål överallt.. Så är det hårt i backen skulle jag inte rekomendera att gräva med gallerskopa.
Och ska sorteringen bli effektiv vill man ha stor sållyta, ofta brukar gallerskopan vara ett nummer större än planerskopan.

Så jag skulle nog gräva loss med grävskopan du har, och sedan sortera samtidigt som du lastar med gallerskopan. Huruvida det rinner igenom på vägen till flaket beror ju på materialet.

Grävskopan du redan har kan du svetsa på tandholkar, och byta till planskär när du inte vill ha tänder :)



Jo det har du rätt i, Det blir nog en vanlig gallerskopa på 80 cm. Kommer bli en ren fröjd att jämna ut på vägen när jag tippat lass.

Nu gäller det bara o hitta en till ett bra pris, kanske kan bli ett fynd på maskinmässan nere i Borgeby i slutet på månaden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).