Öppna kategorin

Självförsörjande?

21 inlägg 15116 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Självförsörjande?

Fröken Skog  
#289011 Hej!
Jag har fått ärva 16ha produktiv skog och 6ha inägomark. Har fått höra av "skogs-människor" att detta är en liten skog och "en hanterbar sådan".
Min fundering är om man med denna skog tillsammans med lite andra bisysslor kan vara självförsörjande?
Alltså, ha skog och bisyssla (i form av lantbruk) och kunna ha detta som arbete?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289012 Inte om du menar att leva ett "normalt" liv med normal standard. Men det finns folk som med varierande framgång försöker att överleva på såna fastigheter. Du hittar dem på www.alternativ.nu

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289013 Det korta svaret är NEJ.

Avkastning från skog varierar stort beroende på var i landet den är belägen, de bästa markerna i södra Sverige kan avkasta 10 gånger mer än de sämsta markerna i norr. Om vi antar att din skog är medelgod och väl skött kan den producera 5 m3sk per ha och år. Det betyder då att din skogs volym ökar med 5x16 = 80 m3sk per år. I teorin kan du alltså avverka denna volym virke varje år.

Virke betalas olika beroende på om det är timmer, massaved eller brännved som avverkas. Betalningsgrundande för timmer och massaved är frisk fast virkesvolym under bark, m3f. Betalning kan variera från 200 till 600 kr/m3f brutto vid industri. För att bedöma bruttovärdet av tillväxten kan man multiplicera den med ett medelvärde.

Nettot får du sedan genom att dra av avverkningskostnad och transportkostnad till industri.

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

Peteflamingstar  
#289050 Bor du litet och värmer din bostad huvudsakligen med ved från egen skog så kan du nog åtminstone försörja dig själv och din vedspis med ved. Satsar du på björkproduktion på ett par hektar så räcker det nog länge, lätt att självföryngra med stubbskott också. Odlar du egna grönsaker, rotfrukter osv och har ett par-tre grisar, höns o nån ko så har du väl småskalig matproduktion också. Men räkna med att behöva jobba åtminstone en halvtid på nåt "vanligt" jobb för att få in lite pengar till övriga levnadskostnader. Allt handlar om var man lägger ribban för sin levnad. Intressanta frågor tycker jag, lycka till!

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

Fröken Skog  
#289052 Tack för era svar!

Tanken är, som Peteflamingstar skriver, att även har lite djur och odlingar och annat smått och gott :)

Tack för era tips och funderingar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289054 Om man skall leva på så liten gård får man nog se till att vidareförädla så mycket som möjligt innan man säljer...

Alltså, inte göra som alla andra och sälja virket direkt efter avverkning, utan såga upp det och tillverka färdiga möbler eller något innan man säljer...

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

isteskog  
#289056 Börja premunera på tidningen ÅTER. Mycket matnyttigt för en självförsörjare i den. Lycka till :smile:

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289061 Att förädla är nog en bra tanke för att höja intäkterna men det tar ju mycket mer tid i anspråk också. Ju mer man ska förädla så ökar också behovet av ekonomisk investering.

Så här kan utfallet bli;
- Om du levererar 50 m3f per år till industri, lejer för avverkning kan nettot bli 15000 kr.
- Om du istället hugger, kör fram själv och säljer till industri kan nettot bli 24000 kr.
- Om du istället gör ved av alltihop och säljer till villaägarna så kan nettot bli 45000 kr.

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289064 Om man kan livnära sig på 15 ha skog med hjälp av förädling, kan man nog klara sig bättre på att sälja skogen, köpa in råvara och förädla mer med den tid och de pengar man nu frigjort.

Tråkigt? Javisst! :D

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

Peteflamingstar  
#289072 Jag tror dock trådstartaren är mer intresserad av att leva relativt enkelt och av vad skogen kan ge som vedförråd och skafferi, möjligen att hon (?) kan sälja lite avverkningsuppdrag om något bestånd är moget för det, för att på så sätt dryga ut kassan. Vi vet ju egentligen ingenting om hur dessa 16 ha ser ut, men att skapa produkter som går att förädla och leva av, det är nog som sagt uteslutet (och säkert inte tanken heller).

Bor man billigt och värmer med egen ved behöver inte levnadskostnaden vara så hög, kombinera med mycket egen matproduktion och du kan klara dig på ganska lite. Fast Thailandsresor och nya bilar får man kanske pruta på :grin:

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

husqvarna_med_sthil  
#289073 Det behöver inte vara svart eller vitt men fakta som gått upp för mig är att det tar tid, både att lära sig samt att införskaffning av den utrustning som krävs för att få något ös i arbetet.
Börja med en anställning och prova dig fram i skogen och på jordbruket så du får känsla för vad som är rimligt samt tid och resurser. Då kan du lyckas att iaf få till en inte helt obetydlig extrainkomst som du kan använda att bygga vidare med i form av maskiner osv.

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289089
Zixten skrev:Om man skall leva på så liten gård får man nog se till att vidareförädla så mycket som möjligt innan man säljer...

Alltså, inte göra som alla andra och sälja virket direkt efter avverkning, utan såga upp det och tillverka färdiga möbler eller något innan man säljer...


Angående träförädling, så fick jag lära mig följande prisförhållande:
Lövtimmer vid väg ca 500 kr/m3
Skräpsågat lövvirke ca 5 000 kr/m3
Finsågat lövvirke ca 20 000 kr/m3
Färdig byrå, ca 100 000 kr/m3.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

brassel  
#289099 Åter/alternativ.nu har nämts, andra fortbildningsställen mm är tex Föreningen Sveriges Småbrukare, eller tex div sidor på Facebook som tex självhushållning, tips och inspiration.

Avatar Fallback

Re: Självförsörjande?

Bengt.Svensson  
#289107 Min erfarenhet är att man kan spara ganska mycket pengar på självhushåll men det är mycket svårare att tjäna pengar på det.

T.ex. kostar 1000 liter brännolja ca 14000 kr, den oljan motsvarar ca 10 kubikmeter ved. Vi eldar upp mellan 50 och 60 kubik ved varje år vilket gör att vi kanske sparar 80 000 kr OM vi eldat lika mycket med olja, hade jag sålt 60 kubik ved skulle den inbringat ca 18 000 brutto eller kanske runt 7000 netto.

Nu sparar vi inte på vare sig värme eller varmvatten, vi kan ha 23- 24 grader inomhus och vi duschar hur varmt och hur länge vi vill - det finns ingen brist på vare sig ved eller vatten (tvärtom har vi måst dika runt brunnen så det inte rinner över och i åkerkanter och skogsbryn växer slyet över huvudet på en fast både jag och svågern hugger ved till två hus varje vinter).

Liknande resonemang med att odla potatis: En korg (ca 25 kg) potatis plockar man lätt upp på 20 minuter. I affären kostar 25 kg potatis ca 200 kr? (jag köper nästan aldrig potatis...) vilket gör att man enkelt "sparar" 600 kr på en timmes potatisplockning och då får man dessutom utsädespotatis och foderpotatis till hönsen. Skulle man sålt potatisen till ICA hade man kanske fått 40 kr för en korg, sen ska Anders Borg ha hälften + moms....

Jag tycker det är ganska lönsamt att jobba åt sig själv men det är nästan omöjligt att få en vettig timlön om man ska förvandla sina varor till pengar.

Användarvisningsbild

Re: Självförsörjande?

Sunilorblede  
#289110 Ovanstående resonemang är helt rätt enligt min filosofi också. En annan stor sak att spara pengar på är ju att verkligen anpassa maskinparken efter behoven, maskiner kostar pengar.

I övrigt kan jag tipsa om att hålla bin för honungsproduktion, där går det nog faktiskt att omvandla en del arbete till pengar med hyffsad timlön. Såklart lite beroende på hur honungsmarknaden och produktionsmöjligheterna ser ut i ditt område. Men efter att nybörjartiden är över (2-3 år kanske) så kräver bina rätt liten arbetsinsats i skötseln och kan ge hyffsad avkastning även i liten skala.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).