Skogsvagn (Huggarvagnar)

Sälja skogsvagn privat

32 inlägg 22619 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja skogsvagn privat

Hans56  
#288809 Hej,
hitta ingen kategori som passa så testar här då det brukar diskuteras mycket köp och sälj.

Jag håller på att sälja min skogsvagn. Då jag äger den privat skall den ju inte momsas dock får jag många samtal från bönder som önskar att den vore momsad.

Min fråga är
1. Vad finns det för vits med att lägga på moms?
2. Är det ett knep att fulpruta och köparna vill att man ska skriva in 25%moms på köpesumman så att vagnen blir 20% billigare?
3. Är det okunskap om hur momssystemetfungerar? (Man vill bara köpa med moms så man kan kvitta den mot ingående moms och där med inte betala moms till staten istället)

Tacksam för synpunkter.
/Hasse



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Brickan  
#288811
Hans56 skrev:3. Är det okunskap om hur momssystemetfungerar?

Troligast så. Kostnaden får man ju ta upp i verksamheten ändå. Med eller utan moms.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

zeetorg  
#288814 Det är ju så att om två saker kostar lika mycket, men den ena går att lyfta momsen på så blir ju den i praktiken 20% billigare.

Är priset satt lågt med tanke på detta så spelar det ju mindre roll, förutom att man kanske känner att man har kunnat gjort en ännu bättre affär
Det är ju inget sätt att pruta utan bara så det fungerar med dagens regler.

Det som kan förvirra lite grann är ju att denna typ av maskiner oftast prissätts utan moms, eftersom köparen förväntas kunna dra densamma.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Rolfnilsson400  
#288824 Här har du svaren

http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 05374.html

Vad är moms?

Moms eller mervärdesskatt som det också heter är den skatt på varor och tjänster som ska betalas till staten. Momsen är ofta inbakad i priset och inget du behöver tänka på som privatperson. Som företagare däremot ska du redovisa och betala moms för de varor och tjänster som du handlar med.

När du säljer en vara eller tjänst är du i de flesta fall skyldig att lägga på moms på priset. Momsen ska sedan betalas in till Skatteverket (staten). På motsvarande sätt har du rätt att få tillbaka moms för många av de varor och tjänster som du köper in till ditt företag.

Momsen är 25, 12 eller 6 procent av försäljningspriset utan moms. Vilken momssats du ska använda beror på vilken vara eller tjänst du ska sälja. Det finns undantag, vissa varor och tjänster är helt momsfria.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Brickan  
#288846
Rolfnilsson400 skrev:Vad är moms? <…>
Ett problem som ofta uppstår när privatpersoner säljer till företag är att privat skiljer man inte på pris och skatt. Har man betalt 100 så vill man ha tillbaka 100 när man säljer. Trots att priset faktiskt bara var 80 och resten var skatt. Skatten är ju här förverkad och inte möjlig att redovisa separat. Därför blir det ofta onödigt dyrt att köpa från privatperson, eller omvänt - dåligt betalt när man som privatperson säljer till företag.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288859 Hasse: Det är okunskap hos köparna som inte begriper hur man hanterar köp av icke momsreggad säljare. Att som i alt 2 få ett kvitto av dig "pris + moms" är synnerligen korkat av köparen.

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288886 Endel mindre skogsägare är väl inte momsregade heller

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

axwell  
#288895
Morgan Nordin skrev:Hasse: Det är okunskap hos köparna som inte begriper hur man hanterar köp av icke momsreggad säljare. Att som i alt 2 få ett kvitto av dig "pris + moms" är synnerligen korkat av köparen.


Nej det behöver det inte vara.
Om en skogsvagn annonseras på tex Blocket så skall priset vara inkl. eventuell moms.
Som köpare vill jag självklart veta om momsen är möjlig att dra av, dvs att den inte är "smittad" av att tidigare ägare har varit en privatperson.

Den privatägda kostar mig 100000 och den med avdragsrätt 100000 - 20000 kronor, valet mellan två likvärdiga vagnar blir för mig som köpare enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsvagn privat

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288917
axwell skrev:Som köpare vill jag självklart veta om momsen är möjlig att dra av

Är man företagare kan man alltid dra av momsen. Köper man från en privatperson så har varan per definition ingen moms, alltså finns det inget att dra av.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288926 Och då blir hela summan avskrivning istället för att kvitta momsen 20% o avskrivning 80%
De gör att omomsade maskiner går bort i nästan alla lägen för mej

Jag får in moms på allt jag säljer ( skog) och den momsen ska in till staten om jag inte handlar momsat
Följaktligen måste omomsat grejer va på samma prisnivå som de momsade är där moms tillkommer

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsvagn privat

Kse  
#289005 Momsen är inget man lägger på utan nått man drar av.
Momsen är lagstadgad och som företag och i viss mån näringsidkare har du rätt att dra av momsen och kvitta den mot skatten.
Vid köp av privatperson så har man inte rätt att dra av momsen.

Man kan som företag inte dra av momsen på allt i alla lägen, när jag köpte min Caddy, begagnad på KVD så fick jag dra halva momsen dvs. 12,5% om jag leasade bilen.
Hade jag betalat kontant eller på avbetalning hade jag inte fått dra nån moms.
En tanke med momsen är väl att den ska motverka skattefusk, man är som företagare eller näringsidkare mer benägen att ta in moms när man vet att man själv måste betala den.

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsvagn privat

svampbob  
#289009 När man säljer lägger man på moms. Som företagare pratar man bara om priset exklusive moms och som privatperson är det bara inklusive moms som är intressant.

Moms kvittas mot moms i momsdeklarationen. Skillnaden mellan utgående och ingående ska betalas in till Skatteverket. Har du då under en period köpt mer än vad du sålt så kvittas det mot skattedeklarationen(avdragen löneskatt och arbetsgivaravgifter)

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Hans56  
#289024 Hej,

Ett förtydligande i min prissättning:

Som företagre skulle jag satt pris enligt 40 000 + moms =50 000:-
Nu som privatperson sätter jag priset till 40 000:-

Ps. om man använder sig av uttryck att " moms är något man drar av" anser man då att böcker om moms är dyra då det endast är 6% moms att dra av ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

Hans56  
#289025 Och på punkt 2
På kvittot vill köparen att man skall skriva
32 000 + moms = 40 000:-

Som privatperson får jag då 40 000:- men har egentligen sålt vagnen för 20% lägre.

Om det skulle vara så, vem åker dit vid en revision?. Som privatperson brukar man ju vara skyddad...

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsvagn privat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289032 Risken att nån kollar kvittot hos köparen o kollar om säljaren är momsreggad eller inte är nog liten men de är i köparens bokföring de blir fel o hans redovisning av moms

Priset på böcker brukar nog inte bli nåt problem i denna branschen då de sällan köps in för större summor ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).