Motorsåg och handhållet

motorsågar

11 inlägg 5713 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

motorsågar

alvin  
#288853 hejsan nu fungerar sågen igen det var filtret sa dom på verkstan. nu ska jag köpa en annan såg som är lättare för denna är för tung att kvista med är det någon som vet om någon såg som är lätt o bra att kvista o fälla träd me.alvin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: motorsågar

anersimyra  
#288854 HVA 550 är klart en grymt bra såg, jag kom faktisk i dag på att jag kört tre veckor utan att rengöra filtret.. :smile:

Avatar Fallback

Re: motorsågar

rikard_e  
#288878 Beror på såklart vilken diameter. Ska du köra gallringar med träd upp till 35 cm kan jag rekomendera husqvarna 339xp. Eller om du gillar stihl så heter den 201.

Ska du gå på mellangrov och grövre så är 550xpg ett riktigt fint och bra allroundsåg på 50cc och autotune. Motsvarigheten på stihl sida är 261.

Ska du ta övergrovt, tallar eller mycket löv så rekomenderar jag 560xpg!

Användarvisningsbild

Re: motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288882 Låter som du har en vettig handlare, gå in o se vad de har o erbjuda.
Är det Stihl o du inte hugger proffesionelt var dag så tycker jag nog en 192 hade varit bra.

Avatar Fallback

Re: motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288884
rikard_e skrev:Beror på såklart vilken diameter. Ska du köra gallringar med träd upp till 35 cm kan jag rekomendera husqvarna 339xp.


He, försök köra 339xp i tre veckor utan att rengöra filtret! :D

Avatar Fallback

Re: motorsågar

Ferguson system  
#288905 Kan Bare stemme i at Hva 550/jred 2253 er helt rå sager. ZR 1 utgaven av motorsager.

Användarvisningsbild

Re: motorsågar

Peteflamingstar  
#288936 Förutom Hva 560 vid grov skog/fällning vill jag starkt rekommendera 555:an, lika i allting förutom att den är en halv hästkraft svagare (men flera tusen billigare). Ändå, en otroligt stark och trevlig såg! Ingen handtagsvärme dock.

Avatar Fallback

Re: motorsågar

SawTroll  
#288941
alvin skrev:hejsan nu fungerar sågen igen det var filtret sa dom på verkstan. nu ska jag köpa en annan såg som är lättare för denna är för tung att kvista med är det någon som vet om någon såg som är lätt o bra att kvista o fälla träd me.alvin


:?: Du sa ikke hva du bruker nå, så vi vet ikke hva som er "for tungt"?

Avatar Fallback

Re: motorsågar

alvin  
#288944 köper bara av bönderna som fäller själva o ibland hjälper jag dom. jag har skadat ryggen 3,4,5 kotorna ock det strålar ner i bena ibland så en bra såg lätt såg till veden o lite i skogen. min 390 sthil är grymt bra men den är för tung 6.2 kg utan svärd alvin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågar

JensSkoog  
#288948 Känner det där med ryggen, och därför gillar jag min Stihl MS 200 (nu har dom 201). Den kann jag använda hela dan utan att rygg och armar tar kvällen innan lunch! :grin: MS 201 vägar 3,9 kg, och MS 191 vägar 3,3 kg, men det är vassare klipp i 201(och en annan pris!)

Avatar Fallback

Re: motorsågar

rikard_e  
#288956
Mangan skrev:
rikard_e skrev:Beror på såklart vilken diameter. Ska du köra gallringar med träd upp till 35 cm kan jag rekomendera husqvarna 339xp.


He, försök köra 339xp i tre veckor utan att rengöra filtret! :D


det går skitbra att köra 339:an i fler veckor än så!..... bara kedjan inte nuddar träd :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).