Gallring

Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

68 inlägg 40059 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

machonisti  
#288800
Erre skrev:En tanke bara. Till 100% fel enligt en del. :smile:

Det bästa med EGEN skog är att man har möjlighet att göra 100 % fel

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

bodaedet  
#288810 Skogsforskare.
Det var ditt svar att det inte gick att gallra med små maskiner hela omloppstiden som jag satte mig emot. Du skrev att det inte var någon vits att gallra med små maskiner i första gallring för att sedan komma med stora och bredda vägarna i andra gallring.
Det går ypperligt att gallra med mindre maskiner hela omloppstiden, även om de bara kan ta "små" träd, allt är ju relativt.
Sedan om det är rätt eller inte, vet nog du bättre.
Att bredda vägar, göra flera vägar i ett senare skede håller jag med om att det kan ställa till det.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Seb macahan  
#288815 Vad vi/man vinner på mindre maskiner/smalare skogsvägar?
-Om jag får välja att bli överkörd på tårna av en maskin som väger 25-30ton på 6hjul eller en som väger 5-15ton på 6/8 hjul? Måste jag välja så tar jag den lilla. Tror att granrötter hade gjort samma val. Visst kan små maskiner göra skada de också men jag inbillar mig kanske bara att större maskiner skadar mer.
Sen måste jag tycka att stora delar av skogskåren "lobbar" för att stora maskiner/breda stickvägar inte skulle skada, jag blir alltid misstänksam när det lobbas för saker och ting. Särskilt när man hör hur dålig lönsamhet det är på små maskiner, och att entreprenörerna vill ha mångsidiga maskiner. Är då testresultat och forskning grundad på vad som är bäst för skogen eller för entreprenörerna och plånböcker i leden???
Är det lätt o bedöma från en hytt om en gran som står 14m längre bort ska stå kvar eller inte?
Jag förespråkar manuell stämpling av gallring, liten skördare, liten skotare, något längre mellan stickvägarna men inte dubbla avstånd. Gallra där det ska gallras och inte gallra där man kommer åt och har bäst kapacitet på maskin. De flesta gallringar som jag sett är gjorda med "kombimaskin" är dåligt gallrade i mellanzonen och hårt gallrade intill stickväg. Helt omvänt mot vad det borde vara enl. mig.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

T Landström  
#288831 Om man tänker såhär angående stickvägar...

Vägen man skapar i första gallringen kan man ju använda i andra gallringen, tredje gallringen och sedan även i slutavverkningen...
Vilket borde göra att de körskador som uppkommer hamnar på samma ställe hela tiden...

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

jannee  
#288850 En del pratar om att gallra upp till 3 ggr. Är detta ekonomiskt försvarbart? Nu tänker jag mig då endast inhyrda maskingallringar.
Gör man allt själv, inte räknar tidsåtgången, när man kan gå och plocka lite allt efter behov men i större skala när man varken hinner eller orkar/ids göra allt själv på fritiden.
Ta ledigt från sitt lönearbete och gallra manuellt är det inte som att bita sig själv i tummen?
Överhuvudtaget vilket skogsarbete lönar sig om man tar tjänstledigt?
Är det plantering?, röjningar? eller 1:a gallringen?, vilket alltid ger ett minus vid en maskingallring.
Vi som jobbar i skog på fritiden och inte räknar våra timmar går ju i en egen fil.
Är det då inte bättre att göra en förstagallring väldigt hårt om man själv utför arbetet, och kanske slippa flera kommande maskingallringar, med allt vad det innebär med körskador och vindfälle.
Jag tänker mig att man planterar/röjer och eventuellt även gör 1:a gallring på fritiden, ja medan man är yngre. Skogen växer och man blir äldre - orken och kanske även viljan avtar, vad gör man då - och hur ska man planera?.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288852
jannee skrev:Är det då inte bättre att göra en förstagallring väldigt hårt om man själv utför arbetet, och kanske slippa flera kommande maskingallringar, med allt vad det innebär med körskador och vindfälle.


Det är min strategi, i alla fall just nu och i teorin. :)

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

isteskog  
#288855 Ska man göra en hård förstagallring så måste man nog röja hårt några gånger först, annars är det nog lätt att få vindfällen. Men vad blir det för kvalitet på denna skog? :shock:

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288856 Ungefär samma kvalitet som om du gör två gallringar.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288858 Fler gallringar ger större möjligheter att välja ut bättre stammar till slutavverkning och ger bättre dimensionsutveckling.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288861 Och ger större risk för skador och röa, samt dyrare drivning totalt.

SLUs verktyg rekommenderar ofta bara en gallring och tidig avverkning.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288862 Vad fäknar du som "SLU:s verktyg"?

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288863 Tidig avverkning ger liten volym, låg tillväxt. Man bör inte räkna på enskilda bestånd utan på hela fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288867 Är det volym och tillväxt du vill ha, så är det lite konstigt att gallra flera ggr.

Gallringsverktyget heter INGVAR.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

isteskog  
#288868 Här uppe i Hälsingland med vår fina furakvalitet så lämnar vi fröträd och plantröjer vid ca 1m, sen en slutröjning vid 4-5m. Därefter 2 gallringar och ev timmerställning. Sen fröträd osv
Planterad gran och tall upplever jag får bättre kvalitet av att stå någorlunda tätt i början. sen röjer man ut till produktionsförband på ca 2-2500 stammar/ha. 1-2 gallringar (beroende på bonitet) och efter det slutavverkning. Jag ser ingen fördel med att röja och gallra för hårt. Man kvalitetsdanar bestånden bättre med flera röjningar och gallringar.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288873 Allt är en avvägning mellan volym, risker, skador, kvalitet mm.

För gran i södra Sverige så är jag tveksam om det finns något annat än travmätning i en kvalitetsklass om 20 år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).