Traktorer och processorer

Valtra NX, midjestyrd med twintrac

22 inlägg 20075 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Fredrik Reuter  
#288601 Valtra NX som prototyp (Valtra NX163 för att vara exakt) visades av Lantmännen maskin på MellanskogsElmia förra helgen.
NX serien är ju lite extra intressant eftersom den återinför midjestyrningen på Valtra. Det var ju några år sedan som Valtra slutade tillverka XM120 och XM150.

NX serien ska kunna styra med både framvagn och midja, något som bör ge extrem vändradie och dessutom möjlighet att köra med förskjutna hjulaxlar.
Prototypen var också utrustad med Twintrac.

Vrid-/svängbar frontlyft och framvagnstabilisering lyftes också fram på mässan. Toppmodellen Valtra NX163D väger 5.900kg har en motor på 171hk och ska ge ett hydrauloljeflöde på 160l/min. Två mindre varianter kommer också finnas, Valtra NX123D och Valtra NX143D.

Film och bilder nedan:





   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

ÅsaNisse  
#288614 Det var ingen rolig placering på styrkolven! Första ´stubbe eller sten i skogen så är det bara en vanlig valtra med framhjulsstyrning sen

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

stegmaster  
#288637
ÅsaNisse skrev:Det var ingen rolig placering på styrkolven! Första ´stubbe eller sten i skogen så är det bara en vanlig valtra med framhjulsstyrning sen

Det var något av det värsta jag sett. :surp:
Men tror vel egentlig at det er kommuner och likn. som denna traktor i första hand er tenkt för, så då spelar det vel ingen större roll med den kolven.
Hadde vel vore trevligare med en rejäl framaxel utan sväng om man ska köra i skogen dessutan.
Hoppas dom har klart och fått til en sits som går at snurra rundt på vettig sett nu då, med nya N serien, någon som har testad??
Efter tester av N101(med twin track) och en N82, så kan jag konstatera at båda dessa er otrolig krångliga och svänga sitsen.
Just nu ikväld var jag ute och testadet en 705, den var ju som en dröm at svänga sitsen på.
Hur har dom tänkt hos valtra när dom gått ifrån denna hyggliga finess. :sad:

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

eqlazer  
#288646 Har alltid undrat varför folk klagar på att det är så jobbigt att svänga runt i N-serien. Kom underfund med i sommras att det är stor skillnad på HiTech och Advance.

Den som är skogsutrustad hemma är en N121 Adv. och den är inga problem att snurra i eftersom den inte har mycket mer än en växelspak på högersidan, resten sitter i armstödet.
Försökte snurra i vår N141 HiTech, men den ska ju ha plats för hydraulreglage mm vilket gör den mycket jobbigare att snurra i.
Så ni får alla köpa Advance istället :)

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Ådii  
#288747 Här kommer en del bilder på den i skogsutförande som visades på FinnMetko. Den har frontpump från Kronos, kranen var en Mesera M131H (fd Loglift) , Keto 51 skördaraggregat samt skogshytt med pedaler bak dock ej ratt, styrs kanske med en av spakarna?, gick ganska bra att svänga runt sisten för mig som är runt 195cm lång men inte fullt lika bra som en Mezzo som jag annars kör. Tog en hel del bilder som ni har att studera :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Fredrik Reuter  
#288806 Härligt Ådii, tack för bilderna!

Är detta från mässan igår? Om du varit på plats och tagit mer bilder så får du gärna ladda upp dem på skogsforum, oavsett maskin eller märke alltså. Du får gärna starta en tråd "FinnMetko 2014" eller liknande om du vill och lägga in bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Ådii  
#288826 Tack! Joo det är det, ja det ska väl inte vara helt omöjligt har ca 80 bilder från mässan som ja kan ladda upp i en tråd :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

ss0803  
#288833 Fina bilder Ådii.

Framgår däckdimension fram och bak om du kollar några högupplösta bilder? Ser ut att vara riktigt breda fina skogsdäck!

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288838 Gissar att det kan vara
Nokian Forest Rider
650/65R38
http://www.nokianheavytyres.se/produkt? ... isija_max=

eller
Nokian Forest King T
http://www.nokianheavytyres.se/produkt? ... isija_max=

Framdäck
Nokian TR Multiplus
500/65R28
http://www.nokianheavytyres.se/produkt? ... i=12615219

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Ådii  
#288841 Bakdäcken var rätt det är
Nokian Forest Rider
650/65R38

Framdäcken är också Nokian Forest Rider
600/60R28

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Chuck Norris  
#288875 Det verkar ju bra om man bortser från det faktum att det blir alldeles för dyrt med dessa "skogstraktorer". Vad kostar en sådan där med rejäl kran och aggregat? Kapacitet och komfort är ändå inte i närheten av en skördare. De är dessutom bräckliga och dyra att laga. Har man så mycket körning så man får ihop den kalkylen så kan man lika gärna köpa en skördare och ha en lite enklare traktor i jordbruket.

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

jannerik  
#289035 Japp, helt rätt. man kommer till en nivå där hela konceptet faller.

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Blue  
#289037 Fast en traktor flyttar sig mycket snabbare än en skördare om man jobbar på många olika ställen!

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Seb macahan  
#562455 Hej hej. Har det inte varit extremt tyst i denna tråden. Kom på det när jag läste i en annan tråd.
Finns det någon som sett en, har en, eller kört en NX. Det enda jag har hört är en tidigare ägare av en NX men han var allt annat än nöjd. Efter 2års konstant strul och efter en utbytes-maskin som även den strulade fick han gå tillbaka till den vanliga N-serien.
Men så kan det väl inte ha slutat? Denna satsning måste väl få ha barnsjukdommar men jag har inte hört något alls om denna traktor. Den finns fortfarande på Valtras hemsida men "man" har inte sett ett enda livstecken på att den finns? Någon som har information?

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562462 Ja denna tråden hade somnat även om de handlar om en nyare traktor...
Vet du vad han hade för strul? Mekaniskt, elektriskt, hydrauliskt ?
Riktigt måndag ex?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).