Motorsåg och handhållet

21 BPX eller 95 vpx

29 inlägg 14060 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288753 Eg får komme med ein liten rapport om kva eg synes når eg har brukt ho litt.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

SawTroll  
#288774
can skrev: ....
Når det gjeld sverdlengde så foretrekk eg så kort sverd som muligt for å spare vekt, selv om 15 tomms kan vera ett alternativ så trur eg nok det blir 13. Har ei Jonsered 2260 med 18 tomms som kan brukast der det trengs.
....


Nå er det jo ikke slik at du nødvendigvis har bare et sverd til en sag, og 15 -16" balanserer nok en 550 bedre enn et 13". Balansen kan ha mer å si enn den eksakte vekten for hvordan det føles. :wink:

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288829 er klar over det men det blir litt lengre og meir uhåndterlig og ikkje minst fleire tenner å file men har tenkt samme tanken selv bruke 13 mest muligt men å ha ett 15 tomms i reserve. Var å henta saga i dag, men har ikkje starta ho enda synes kjedestramminga ikkje var heilt 100% liker å ha kjedet pinn stramt på sverdet når eg filer det var eg ikkje heilt fornøyd med på denne saga. Kan jo ta kjedet over på ei 260/361 når eg skal fila, stihl synes eg har bedre kjedestramming men er litt tungvint det og.

Er det eller noke å tenka på før eg gir gass mon tru?

   TS
Användarvisningsbild

inkörning av ny motorsåg

traktorz  
#288832 Det ska vara enkelt att fila kedjan vid behov, själv gör vi detta helst med sågen fastsatt i skruvstädet i garaget, alternativt med en svärdshållare i en stubbe ute i fält. Krångla inte till det i onödan, då blir det inte filat alls.

Beträffande inkörning av en ny motorsåg, se till att den alltid arbetar lätt, dvs ha alltid en vass kedja. Undvik framför allt långa stunder på maxvarv i början. Ser heller ingen anledning att tomgasa på fullvarv, varken nu eller senare. Viktigt är dock att variera gasdjupet under inkörningen, vilkens längd torde ta någon tank i ansprråk.

Sågen har ju AutoTune, så det är ju bara att köra. Viktigt är förstås att ha det rekommenderade bränslet, vilket är förblandad Aspen.

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288835 Ja filer selv nesten utelukkande i skruvstød og skifter kjede ute i skogen skifter heller for ofte enn for sjelden. Er ikkje kvar dag det blir saga så mange tanker det aller meste av greiner må flises og så skal massvirke lesast på og kjøres vekk, men prøver uansett å ha så skarpt kjede som muligt. Kjører på stihl sitt ferdigblanda brensel for tida, har ikkje merka noke forskjell til aspen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

anersimyra  
#288857
SawTroll skrev:
can skrev: ....
Når det gjeld sverdlengde så foretrekk eg så kort sverd som muligt for å spare vekt, selv om 15 tomms kan vera ett alternativ så trur eg nok det blir 13. Har ei Jonsered 2260 med 18 tomms som kan brukast der det trengs.
....


Nå er det jo ikke slik at du nødvendigvis har bare et sverd til en sag, og 15 -16" balanserer nok en 550 bedre enn et 13". Balansen kan ha mer å si enn den eksakte vekten for hvordan det føles. :wink:

En 550 med 13" balanserar perfekt, lyft den med ett finger så vet ni vad jag menar.. :smile:

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290782 Har brukt saga litt no, brukte ho blant anna i dag uten flising, eller traktorkjøring kun hogging (bruk av sag) Den er rapp i akselrasjonen starter lett, god å kvista med bensinforbruket er vel som det pleier for ei sag. Drar veldig lite skit inn i filteret, det einaste negative til no er at kjedet slakker seg litt mykje etter kvart. Litt meir enn det eg er vant med fra andre sager. Kjører 21 bpx på ho, 13 toms.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290783
anersimyra skrev:En 550 med 13" balanserar perfekt, lyft den med ett finger så vet ni vad jag menar.. :smile:

Du menar så här kanske?

Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

anersimyra  
#377205 :lol: :lol: nej inte direkt. Angående valet mellan 21 BPX eller 95 VPX, jag har nu kört en säsong med 95 VPX och visst blir kvistning och kapning snabbare än med 21 BPX. I yngre år när jag högg på ackord hade jag valt 95 kedjan om den funnits, numera är skillnaden mellan kedjetyper försumbar i det praktiska arbetet.

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377211 Du tok ett aldri så lite trådløft der Anders, veit ikkje om du har fått det med deg men 95 kjeda er på vei ut, den skal erstattast med ei ny 95 kjede "txl" I norge skal den nye komma utpå sommaren, så får me sjå om den nye er bedre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

anersimyra  
#377218 Jo det blev ju ett litet trådlyft.. :grin: angående 21 BPX så verkar det som att kromlagret är tjockare än på 95 VPX ? Förhoppningsvis blir TXL inte en kedja med tjockare kromlager.. :shock:

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377223 Snakka med oregon norge eller iverfall ett firma som har agenturet her i landet på oregon, han hadde prøvd kjeda "out of the box" og meinte at ho var litt bedre enn den gammle versjonen. No er det jo mykje viktigare korleis dei oppfører seg etter at dei er filt meiner eg da, og det meiner nok han og. Tenkte å skaffa meg ho så fort som eg kan klara å få tak i ho for å prøva kva eg synes. Korfor 1,3 skjære fortare enn 1,5 veit ikkje eg men trur det har noke med tynnare og spinklare kjeda, skjære iverfall fortare på 550 saga mi, kanskje rett og slett pga at ho lage ett smalare sagsnitt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

anersimyra  
#377228 95 VPX är ju en " narrow kerf " som ger ett något smalare sågskär och sågar därför snabbare än t.e.x 21 BPX som har " normala " tänder. Men många har felaktigt uppfattningen att kedjor med 1,3 mm drivlänk ger en snabbare kedja trots att skärtänderna är lika på en kedja med 1,5 mm drivlänkar.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377277 Det har lite med sågens motor att göra med om vilken kedja som funkar bäst.
Super 20 (20/21/22) tar lite mer effekt än 95 i samma träslag och hastighet.
95 finns inte i mejseltand.
Har du såg 55cc+ och vill ha .325 delning är nog Super 20 att föredra. Mejseltand om det ska kapas mycket.

Det fanns en annan som hette 33 som var mellan dessa två. Är osäker på om den finns nu. Tror inte den såldes här alls.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).