Skördare

Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

9 inlägg 5714 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

javelhaven  
#288221 Har en fråga till er som kör med Finnskogsvalsar, skeletthjul i mitt fall. Vad har ni gjort åt trycket på valsarna?
Kör med ett Ponsse H53 där instruktionsboken säger att grundtrycket ska ligga mellan ca 100-120 bar.
Nu är jag nere på 85 bar men blir fortfarande delvis för djup dubbinträngning.
Slirar det till är dem ju som rena flistuggen men dem drar ju som bara den annars.
Att backa fram och tillbaka tuggar ju också sönder en hel del..= kvistig och frodvuxen skog så blir det riktigt mycket skador.
Är mycket bekymmrad över detta, ska testa att sänka trycket lite till samt kolla över knivtrycken.
Annars får väl orginalhjulen åka på igen :(



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

Åke Nilsson  
#288660 Tyvärr har finnskogsvalsen bra grepp men tränger för djupt in.
Har ett h-vete med kubb som max få ha 4 mm dubbskador.
Minskade trycket på 745 så pass att man inte fick igenom större träd....

Man kan ju alltid slipa ner spetsarna lite specielt i bröst valsarna som vi gjorde på 745

Avatar Fallback

Re: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

mbtrac  
#288661 har du bytt 3.e matarvalsen den i mitten ,lite svår att byta finns på ponnse de hade ingen hos finnskogsvalsen. sa kenneth ,vi frågade han. så vi köpte orginal.blev bättreän tidigare

Avatar Fallback

Re: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

javelhaven  
#288729 Brösthjulet är inte bytt. Kanske skulle svetsa på lite dubb på det :)
Verkar som jag fått hyfsad ordning på det nu ändå.
Justerade paralelllstaget lite då dem inte gick ihop riktigt hundra jämnt. Slipade även av den värsta spetsen lite på dem.
Sen sänkte jag lite till på valsarna och lite på knivarna.
Virket är ju rätt mjukt nu med men ändå :p

   TS
Avatar Fallback

Re: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

mbtrac  
#288801 ja det finns lösa dubb tänkte samma med svetsa på brösthjul eftersom att det tog tid att byta hjulet vi sänkte trycket på knivarna

Avatar Fallback

Re: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

skauten  
#340693 Valstrykk H53.
Skal bytte valser , går det bra med Finnskogsvalsen eller funker det dårlig. Er det noen triks for å få det til å fungere bra. Har dere noen erfaringer å dele ? [emoji2]

Användarvisningsbild

Sv: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

Fredrik Reuter  
#340696 Hej,
När jag körde skördare så bytte vi till Finnskogsvalsen (Rottne EGS 405). Och det gick att justera ner matarvalstrycket rejält över hela matrisen. Tror att trycken började på 50 bar vid 50mm och ökade till 85 bar vid 450mm diameter. Med Rottnes originalvalsar var det betydligt högre.

Men det kanske inte går att ställa trycket i intervall beroende på träddiameter på Ponssen?

Det hade varit intressant med en återkoppling från @javelhaven för att se hur det gick för honom.

Min erfarenhet är att det går att göra underverk genom att justera trycken på både matarvals och kvistknivar och det kanske viktigaste, ha sylvassa piggar på matarvalsen OCH kvistknivarna. Har inga belägg för det, men det känns att man kan justera +/- 2l/h i diesel beroende på om man gör rätt eller fel...

En bild på Finnskogsvalsens skeletonhjul för Ponsse H53

Avatar Fallback

Re: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

javelhaven  
#340725 Vi har bytt skördare till en H14 nu.
Men på Beavern fick jag justera staget så hjulen gick jämnt ihop. Tror trycket låg på 75-80 bar när vi sålde den. Men jag tyckte ändå dem gick lite hårt åt virket.
Kör med ett 590 nu med Finnskogsvalsar men som har gått ett tag, riktigt bra drag och ändå snällt mot virket. Vet inte hur det kan vara sån skillnad??. Inbillar mig att det va pga att det va skelletthjul på h53 på Ponssen. Dem vi har på Rottnen nu är "vanliga".
Och det är som sagt väldigt viktigt med skarpa knivar, samt att dem är slipade rätt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valstryck på H53 med Finnskogsvals?

javelhaven  
#340726 Och angående tryck mot diameter går det inte justera så på H53 vad jag har förstått? Kanske har fel?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).