Föryngring

Problem med granplant

12 inlägg 8646 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med granplant

barkborren  
#288757 Hej!
I slutet av maj i år planterade jag granplant på ett hygge och någon månad senare såg ca 75% av plantorna ut så här. Årsskotten har blivit bruna och vissnat. Vad beror detta på?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

ostman  
#288759 Kan bero på den varma och torra sommaren. Var i landet har du planterat?

Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

barkborren  
#288760 Det är jag tveksam till, under juni växlade vädret mellan regn och sol. Temperaturerna var inte särskilt höga heller. Redan under slutet av juni såg jag detta. Värmen kom ju först i juli. Hygget ligger i Ångermanland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

ostman  
#288776 Frågan är nog hur mycket till rotsystem plantorna hunnit etablera fram till värmen och torkan kom? Har plantorna hanterats på ett bra sätt fram tills att dom blivit planterade? Rotklumpen på en planta i kassett torkar fort om den får stå några timmar i solsken och lite blåst, t.ex. ska plantor aldrig transporteras på en öppen släpvagn av just den anledningen.

Jag bara tänker högt, påstår inte att du hanterat plantorna på ett ovarsamt sätt!
Tror nog fortfarande att det är torkan och värmen som gjort detta. Har själv sett detta på plantor som planterats på försommaren, även detta i Ångermaland.

Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

barkborren  
#288781 Jag förvarade plantorna på en skuggig plats och vattnade dom ofta. Började plantera ganska omgående efter att jag fått plantorna. Hur dom däremot hanterats av leverantören vet jag inte.
Skotten började växa ganska snabbt efter planteringen och till en början såg det rätt bra ut, men så helt plötsligt i slutet av juni vissnade skotten.

Jag kan säga att jag även planterade tall mellan varannan granplanta. Och tallen har däremot klarat sig bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

Icegrip  
#288792 Jag tror med stor sannolikhet att det är frosten runt midsommartid som orsakat skadorna.

Jag hade nämligen samma problem på ett hygge planterat förra året med just gran, tallen klarade sig fint som du säger.Jag räknade till 4 dagar med minusgrader i slutet av juni i år. (Västerbotten)

Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

Martin_G  
#289154 Var i landskapet ligget hygget? Är det låglänt eller i en dal/svacka kan man nog utesluta torka och gissa på frost. Jag tycker inte skadan "ser rätt ut" för uttorkning, lite svårt att se... är det bara årsskotten som är skadade?

Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

barkborren  
#289173 Nej, det är inte särskilt låglänt. Hela hygget är helt plant och inga svackor någonstans. Det ligger 3-4 mil inåt landet.
Det är enbart årsskotten som har vissnat. Resten av plantan är intakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289176 Ser ut som frost. Kan det vara en insekt?

Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289177 Jag tror liksom "ostsam" att plantorna inte hann rota sig tillräckligt. Om det sen är torka eller frost är svårt att svara på.

Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

jannee  
#289183 Har själv haft plantor som sett likadana ut. Frost är min tanke, men de kommer igen, man förlorar nog bara ett år, det är min uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Problem med granplant

PerDal  
#290223 Det är lätt att känna om de rotat sig, bara att dra i dem.

Om det bara är årsskotten så är det nog inte hela världen, vänta till nästa sommar å se vad som händer. Men nog ser det väl ut som frost...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).