Skogsröjning

Eftersatt röjning

6 inlägg 8665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eftersatt röjning

stenberg77  
#288635 Jag är ny skogsägare sedan ett år och har börjat röja ett 20-25årigt granbestånd. Bitvis extremt tätt och väldigt långa stammar ca 8meter. Bitvis grov björk också. Hur hårt ska jag gå på? Det jag röjde i höstas tyckte jag blev lite för hårt då jag ofta hade 3M mellan stammarna. Nu är det snarare 1,5 till 2m. Hur grova stammar tycker ni man kan röja bort? Ska man röja och sen gallra? Blir ju ändå inte mycket kubik så hittills har jag även fimpar upp till 8-10cm om de växer i klasar.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning

isteskog  
#288644 Gör en underväxtröjning och ta bort allt under 9-10cm utom i luckor. Låt stå i några år och gör sen en gallring.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning

jannee  
#288692 Fortsätt och röj hårt. 3 meter mellan stammarna = skogen ska stå kva orörd tills slutavverkning.
Runt 2 meter, då får du räkna med en sen gallring som kommer att kunna ge ett vettigt netto.
Ta bort allt undertryckt, dessa stammar hinner ändå aldrig att bli något.
Röj bort allt under 10 cm verkar vettigt om det inte blir en speciellt stor lucka.
Kommer kanske att se lite tomt ut de första 5 åren men nu är du kvitt problemet.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning

stenberg77  
#288715 För och få ihop 2,5m måste jag endra behålla stammar med spridning mellan 5 och 12cm, eller spara någon med krok där nere. Då har jag hellre valt att ta bort det som inte är rakt. Alt behålla mer björk.

Lite pest eller kolera. Andelen krokigt känns stor och det är väl pga trängseln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning

jannee  
#288748 Rotkrök är inte så farligt, när stammen är fullvuxen påverkar troligtvis inte kroken sågutbytet.
Min uppfattning är att det är optimalt med ca 900 stammar/ha när det gäller skog för slutavverkning.
Där du nu lämnar fler stammar/ha "måste" du gå in en gång till innan slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning

stenberg77  
#288758 tack för tipsen! Antar då att 900 stammar är dessa tre meter. Man blir ju lite sugen och kompensera för att det blir glest på vissa ställen men det blir ju fel. Har inget emot att det blir en gallring så jag ska nog försöka lägga mig strax över två meter. Funderar vidare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).