Öppna kategorin

Användarstudie med Markägare

8 inlägg 4079 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Användarstudie med Markägare

Dorabella  
#288689 Hejsan!

Jag och några andra studenter på Linköpings universitet läser just nu en kurs i vilken vi har ett samarbete med Länsstyrelsen i Jönköping. Detta samarbete består delvis i att genomföra en användarstudie för berörda målgrupper gällande hur de i dagsläget tar till sig information om natur- och kulturvärden utanför detaljplanelagt område (t.ex. skyddade områden, kulturarv, fornlämningar etc.) från myndigheter såsom just Länsstyrelsen. Projektets mål är att utveckla en ny tjänst som förenklar det för markägare/fastighetsägare att ta till sig denna sorts information. Vi har fått lite problem med att komma kontakt med sådana människor och därför tar vi till alla knep vi kan - ett av dem är att posta här. :smile:

Vad jag undrar är därför om ni här på forumet skulle kunna vara behjälpliga med tips och/eller förslag om vart vi skulle kunna vända oss för att komma i kontakt med personer inom denna målgrupp - d.v.s. markägare som på något sätt har erfarenhet med att efterfråga information om sina marker från Länsstyrelsen eller liknande myndigheter.

Och om det är någon här som skulle vara villig att bli intervjuad så skicka gärna ett PM här på forumet!

Tacksam för svar!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Användarstudie med Markägare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288690 Hej, berätta gärna lite mer om kursen och vad ni läser.

Avatar Fallback

Re: Användarstudie med Markägare

Dorabella  
#288691 Gärna!

Kursen heter Interaktionsdesign och går som en del av programmet Kognitionsvetenskap på Linköpings universitet. Kognitionsvetenskap inkluderar dataologi, beteendevetenskap, psykologi och design för att nämna några av ämnena. En kognitionsvetare kan därför jobba med sådana saker som att utveckla system/produkter/tjänster där man behöver ta hänsyn till hur folk uppfattar saker och hur man ska forma saker för att de ska fungera så felfritt som möjlig med användaren och hur användaren tolkar/uppfattar saker i åtanke!

I denna kursen har vi som sagt ett samarbete med Länsstyrelsen i Jönköping. De håller på med ett projekt där de vill utveckla en ny tjänst som samlar all sorts information en fastighetsägare/markägare kan tänka sig vara intresserad av på ett ställe, där informationen är samlad på ett lättförståeligt och smidigt sätt. Vår roll i detta är att göra en mindre användarstudie där vi tar fram några "personor", d.v.s. några fiktiva "typiska användare" av sådana tjänster. Detta för att senare i designskedet kunna ta hänsyn till hur nuvarande tjänster fungerar och hur de uppfattas och vilka problem som finns i anknytning med detta som behöver lösas i en ny design!

   TS
Avatar Fallback

Re: Användarstudie med Markägare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288695 Ni tar helt för givet att Länstyrelsen vet mer om våra fastigheter än vad vi gör själva? :???:

Avatar Fallback

Re: Användarstudie med Markägare

Dorabella  
#288697 Nej inte alls, men Länsstyrelsen tillhandahåller viss information om t.ex. regler och lagar beroende på vad man får göra med tanke på om man skulle ha en fornlämning på sin mark - sådan sorts information. Eller om det råkar finnas ett vattenskyddsområde i närheten eller liknande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Användarstudie med Markägare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288698 Men jag förstår inte riktigt. Varför skulle jag som markägare behöva fråga länstyrelsen om hur min mark ser ut? Det är väl möjligen tvärsom som kan vara aktuellt, eller?

Användarvisningsbild

Re: Användarstudie med Markägare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288699 Okej, nu skrev vi om varandra, då är jag med. Det är alltså en infosite om lagar och regler som kan vara relevanta för en skogsägare när man ska avverka eller genomföra andra åtgärder.

Avatar Fallback

Re: Användarstudie med Markägare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288709 Uppgifter om vägar, klassning av våtmarker, översiktsplan.

Sånt som man inte ser när man går runt i skogen. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).