Skogsröjning

Inte alltig bäst att röja själv

9 inlägg 7216 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inte alltig bäst att röja själv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288456 Räkna kan man ju som bekant göra på många olika sätt http://www.lantbruk.com/skog/inhyrd-hja ... n-lona-sig
/Niklas



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Inte alltig bäst att röja själv

isteskog  
#288465 Har man mycket röjning och inte hinner med så är nog det riktigt att leja. Jag brukar rådgiva till skogsägare i mina trakter. Har dom stort röjningsbehov, men vill röja själv så rekommenderar jag dom att röja det som inte är eftersatt först. Där det redan har gått för långt så spelar några år ingen stor roll. Börjar man med det eftersatta först, så är det lätt att alla röjningar blir eftersatta innan man hinner på dom. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Inte alltig bäst att röja själv

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288529 Ja det där är ju som när en annan ska göra nåt hemma, allt tar ju så otroligt mycket längre tid när man ska hinna med arbete och andra vardagssysslor också.

Användarvisningsbild

Re: Inte alltig bäst att röja själv

Seb macahan  
#288548 Den där uträkningen är ju både ganska förnedrande mot skogsägares prestation och arbetsvilja. Visst röjer en proffsröjare snabbare men jag vill nog inte påstå det dubbla? Och vad krävs för att kallas proffsröjare?
Och 4timmar per helg? Hur många av er går ut o röjer 4timmar och känner er nöjda med det för helgen?
Ska man räkna så är det inte lönande att göra någonting. Räkna bara på skotning med traktor vs skotare t ex. Eller ploga snö eller ja precis vad som helst.
Lägg er på sofflocket och tyck att inget är lönande eller öka på arbetet så blir det mer lönsamt. Korkad uträkning enl. mig.

Användarvisningsbild

Re: Inte alltig bäst att röja själv

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288549 Det är väl väldigt lönsamt att röja själv. Först så sparar man ju in ca 7-8000 på att inte betala proffset. Sedan jobbar man ju 48 timmar i skogen på sin fritid och då sparar man ju in annan träningstid på gym eller annat. Med personlig tränare går detta på ca 600 kr/tim eller nästan 29000 kr som man slipper punga ut med. Ganska hyfsad kalkyl :grin: :grin: Om man struntar i att shoppa i 48 timmar per år borde man kunna spara ännu mer pengar :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Inte alltig bäst att röja själv

hlb  
#288558 Som pensionär har jag röjt ca 5 ha /år i fem år, men bara i sept-okt och vid bra väder. Ja röjer nästan lika fort som ett proffs (90%), men bara 5 timmar per dag. Fördelen med egenröjning är inställning och målsättningen. Mitt mål är att skapa fin egen skog medan proffsets mål är att tjäna egna pengar på röjningen. Mitt arbete blir mer värt vid en slutaverkning, men återigen, för många vill göra snabba klipp i skogen. Sedan kan man njuta av att se resultatet efter något år. En tidig brunnsröjning förra året har i år resulterat i dubbel längd på toppskotten jämfört med området utan brunnsröjning.

Avatar Fallback

Re: Inte alltig bäst att röja själv

jannee  
#288600 Jag är snart pensionär och röjer när jag får tid och ork över. Det går inte alls så fort som ett proffs - långt därifrån, å andra sidan blir det VÄLGJORT. Jag röjer bort allt, klipper dubbeltoppar och även sprötkvistar som jag kommer åt.
Jag håller på tills jag börja köra i sten = tröttheten (koncentrationen avtar) tar överhand. Man märker att man "börjar" bli gammal, när jag var i 30 års ålder var det inga problem med en dags skogsarbete varefter man satt sig i lastbilen och körde ett pass.

Användarvisningsbild

Re: Inte alltig bäst att röja själv

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288624
jannee skrev:Jag är snart pensionär och röjer när jag får tid och ork över. Det går inte alls så fort som ett proffs - långt därifrån, å andra sidan blir det VÄLGJORT. Jag röjer bort allt, klipper dubbeltoppar och även sprötkvistar som jag kommer åt.
Jag håller på tills jag börja köra i sten = tröttheten (koncentrationen avtar) tar överhand. Man märker att man "börjar" bli gammal, när jag var i 30 års ålder var det inga problem med en dags skogsarbete varefter man satt sig i lastbilen och körde ett pass.


Utöver att det blir röjt precis som du själv vill så får du ju fruktansvärt bra överblick över din skog när du röjer, det är svårt att täcka av områdena lika bra när man bara är ute och inspekterar.
Så länge man hinner med röjningen och tycker att det är nåt man orkar med så är det oslagbart att göra det själv :-bd

Ofta när vi kommer ut på eftersatta röjningar så är det ändå ganska små objekt som fallit i glömska, kanske 3 ha som man skjutit på i 10 år men som bara tar nån dag att röja.

Avatar Fallback

Re: Inte alltig bäst att röja själv

surjämten  
#288625 Alla som gillar att hålla på o röja får "gillatumme" av Surjämten!
Motiveringar överflödiga!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).