Trädfällning (arborist)

Grundläggande klättringsutrustning

11 inlägg 33020 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grundläggande klättringsutrustning

Peteflamingstar  
#288060 Hej, har kollat lite på andra trådar men inte hittat nåt som motsvarar exakt vad jag undrar över...

Funderar starkt på att prova lite basic klättring i träd för att kunna sektionsfälla. Har hyfsat lång erfarenhet av vanlig trädfällning yrkesmässigt, både i skog och mellan hus, så detta känns som ett vettigt komplement när inte träden går att fälla i sin helhet eller om det är för bökigt med skylift. Det jag tänker mig är att inhandla spikes, bälte samt en yardline (om den heter så, den man sätter runt stammen!?). Ska också köpa klättringshjälm samt en topphandssåg. Så till mina funderingar...

-Var köper man bäst dessa klättringsprylar? Läst att en del handlar på Ebay osv, men det kanske är bra att kunna prova spikesen för att känna hur de sitter? Vilken modell på piggar ska man ha, långa eller korta? Antar att jag oftast kommer klättra de vanligaste trädslagen vi har (tall, gran o björk).

-Bör man/måste man ha en säkringslina också och hur fungerar det med den? Kastas den upp? Har sett på Youtube att en del kör utan.

Ja jag förstår att det bästa är att gå en kurs men under rådande familjesituation kan jag inte vara borta en vecka eller så hemifrån. Och jag tänker mig börja i liten skala med enstammiga träd typ tall och inte storkroniga ekar osv. När det kommer till säkerhet så har jag en f.d kollega som har gått räddning ur träd-kursen och förmodligen kan hänga med på mina jobb.

Mvh Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Peteflamingstar  
#288143 Såja såja, ställ er i kö om ni ska vara så heta på gröten... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Huskyman  
#288389 Googla på "Tree Climbers Companion" av Jeff Jepson.
Billig bok som är riktigt bra. Beställ..... Finns bl.a. på Treworker:
http://www.treeworker.co.uk/acatalog/Literature_75.html
Vilken sele, stegjärn (spikes) och fångrep (lanyards) som passar är högst personligt.
Jag själv kör med Geckos Carbon stegjärn. Bra men ganska dyra. Men ska du stå i trädet flera timmar så är det viktigt att det inte klämmer och känns obehagligt. På mina stegjärn sitter det medellånga "spikar" s.k. European style. Mellanting mellan korta o långa... Funkar bra.
Sele; jösses, här finns det hur mycket som helst att beställa. Vad vill du betala?
Seqois SRT är en prisvärd sele från Petzl. Själv använder jag Kolibi klick från Skylotec. Sitter bra på mig, men det är högst personligt vad man tycker.
Du kommer att behöva en hel del utrustning utöver sele och spikes. Kommer du att rigga nåt eller bara sektionsfälla utan riggning?
Förutom en flip line med wire-kärna (en typ av fångrep/lanyard) så måste du ha ytterligare en infästning på trädet, helst med din klätterlina.
Det finns en mängd olika klättringstekniker. Vet inte riktigt hur du tänkte jobba.....
Jag själv köper utrustning på en mängd olika ställen. Forrest life & Skogma i Sverige, men det finns en uppsjö handlare både i England och USA (även Tyskland) som ibland är bra mycket billigare. Hör av dig om du behöver några fina länkar för inköp av dina nya prylar...

Användarvisningsbild

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Peteflamingstar  
#288435 Tack för svar. Ja den boken har jag sett flera gånger under mitt sökande på nätet, kanske läge att köpa den då!

Prismässigt känns det som att jag tänker börja med grejer i de lägre segmenten och kanske byta upp mig om klättring verkar vara nåt jag fastnar för.

Trodde faktiskt i min enfald att det gick att klättra med bara fångrep och spikes, som jag sett både i verkligheten och på tuben... men jag "måste" alltså ha en till infästning i trädet, helst en klättringslina? Hur får man upp den i trädet innan man klättrar, kastas den upp? Den teknik jag tänkt på är helt enkelt stegjärn plus flip line för att kvista på uppvägen samt fälla stammen i sektioner på nervägen. Inga enorma eller flerstammiga träd utan raka enstammiga som inte går att fälla i sin helhet (som jag brukat hittills). Tänker mig att jag kan klättra upp o fästa vinschlina också om jag inte vågar klättra o såga hela vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Huskyman  
#288438 Tree climbers companion; slå till, fundera inte längre.

Utrustning; antingen köper du billigt och upptäcker sedan att du borde köpt rätt prylar från början. Jag har gjort precis samma misstag, men det är svårt att veta vad man behöver innan man har testat utrustningen. Räkna med att det blir lite uppgraderingar efter ett tag... :lol:

Att fästa in klätterlinan med kastlina & vikt behövs inte i ditt fall, men du skall absolut ha en andra infästning förutom din lanyard (fångrep/flipline) Där kommer klätterrepet in. Det räcker inte bara med en flip line. Om du sågar av den är det liksom kört. Strax under din flip line skulle jag rekommendera att du fäster in en justerbar cambium saver. Där fäster du in ditt klätterrep som då blir en lanyard också, med den fördelen att du kan fira dig ned om du skulle bli skadad t.ex.
Så här gör du:

Lite bra tips om tekniker med fångrep/lanyards:


Och till sist; klättra aldrig ensam. Börja lågt och testa dig fram. Vill inte höra att du har skadat dig...

Avatar Fallback

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Tretoppen  
#289414 Hei og velkommen opp i trærne!
Jeg vil si at et absolutt minimum består i følgende:
- Stegjern (spikes)
- Klatresele
- 2 stk fliplines m/wirekjerne
- Håndsag (Silky eller Samurai)
- Klatrehjelm
- Klatretau
- Prusiktau
- Figure of 8 (til rappelering)
- 4 stk 3-way lock carabiner (2 til fliplines, 2 til klatretau/prusik)

Som Huskyman skriver, er det smak og behag hva du velger av utstyr. Selv har jeg stegjern fra Buckingham og sele fra Petzl (Sequoia SRT) og er meget fornøyd med begge.
Til stegjernene har jeg både korte og lange "gaffs", men bruker de korte (såkalte "pole gaffs") 90% av tiden. Med lange gaffs står man ustøtt og har for liten kontakt med treet. Blir som å gå på stylter (hva heter det på svensk?) :smile:
Lange gaffs bruker jeg kun når det er så tykk bark at jeg ikke kommer opp med korte.

Når det gjelder stegjern, kjøp noen som er lette (carbon, titanium, etc). Det er mye utstyr du skal ha med deg opp, og det er tungt å dra på for mange kilo.

Jeg vil si klatretau er en nødendighet. Det går på sikkerhet og du kan bruke dette for å komme deg fort ned ved skade, da sammen med en rappelerings-8'er.
I tillegg synes jeg det er mer behagelig å jobbe når jeg er festet med topptau i tillegg til fliplines.
Dessuten kan tauet brukes for å få utstyr opp/ned fra treet til bakkemannen.

Utover dette, er det bare pengene og fantasien som setter grenser for hva du kan/bør skaffe deg.

Jeg vil sterkt anbefale hitch climber systemet som vist her: http://www.climbingarborist.com/hitchclimber.html

Du vil også oppdage ganske fort at du trenger rigging-utstyr for å fire ned greiner og stammedeler når disse ikke kan falle rett ned på bakken.

Jeg har handlet mye utstyr på honeybros.com (England) og wesspur.com (USA) siden de er billige og har meget godt utvalg.

Kjøp ordentlig og godt utstyr med en gang. Kjøper du billig utstyr, vil du fort irritere deg etterhvert som det går i stykker eller ikke virker 100%.

http://www.climbingarborist.com/ er det masse gode filmer og tips!

Avatar Fallback

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Homo abies  
#289750 Du har fått många bra tips här och jag vill bara understryka: -Läs treeclimbers companion, Använd alltid topplina -Var mycket försiktig vid valet av utrustning, Lågpris är ett varningstecken håll dig till kvalitetsmärken! (gärna till lågt pris..) Forest life har bra priser på kvlitetsgrejor från teufelberger liros dmm isc petzl pfanner scarpa mm Gå klätterkurs och kurs i räddning på höjd! Det är mycket lärorikt och du blir garanterat mycket effektivare!

Användarvisningsbild

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Peteflamingstar  
#290632 Tack för bra råd och tips, ska börja botanisera bland utrustning och böcker. Även om jag är sugen och vill börja nu så ser jag det här som ett långtidsprojekt, just nu är det svårt att vara borta på kurs (några småbarn hemma) men det hinns nog med längre fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grundläggande klättringsutrustning

bjed0001  
#455419 @Peteflamingstar, hur har det gått med klättringen sen hösten 2014?

Användarvisningsbild

Re: Grundläggande klättringsutrustning

Peteflamingstar  
#455494 Det har väl tyvärr inte hänt så mycket faktiskt, jag har mer eller mindre lagt det åt sidan tills vidare. Trädfällningsjobb gör jag fortfarande men har också tagit en anställning nyligen så omfattningen har minskat. Däremot funderar jag ju en del på det så på längre sikt kanske det blir aktuellt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Grundläggande klättringsutrustning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455626 När jag gjorde lumpen föreslog jag att vi borde ha en kurs i trädklättring. Tyvärr blev jag bara utskrattad och ingen utom en förstod att det var ett seriöst förslag. Det enda i klättrings väg vi fick göra var att klättra upp i en telefonstolpe.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).