Föryngring

Så talfrö

10 inlägg 12269 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Så talfrö

jonsve02  
#288160 Hur långt fram på hösten funkar det bra att så tallfrö?? Har beställt markberedning med så aggregat på, de skulle komma efter midsommar men än har jag inte sett någon.
Hygget ligger i nordöstra småland.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Så talfrö

isteskog  
#288194 1/7 är senaste datum som rekommenderas för sådd av tallfrö. Contorta kan man så på hösten också.

Avatar Fallback

Re: Så talfrö

jonsve02  
#288215 Då är det bara att glömma att man skulle få något sått i år då

   TS
Avatar Fallback

Re: Så talfrö

isteskog  
#288225 För säkerhets skull, kolla så inte markberedaren kommer nu i höst!

Avatar Fallback

Re: Så talfrö

jonsve02  
#288228 Jo den får gärna komma i höst om han vill. Frågan är ju om han ska så samtidigt eller om det för sent på året så det ändå inte kommer upp något. Det är ju ändå en extra kostnad med frö och höjd tim peng när han sår samtidigt

   TS
Avatar Fallback

Re: Så talfrö

isteskog  
#288229 Vill du att det ska markberedas i höst i vilket fall som helst, så skulle jag rekommendera plantering redan i höst, om det inte är uppfrysningsmarker. Vårplantering är säkrare på uppfrysningsmark. Snytbaggebehandling eller stora plantor skulle jag också satsa på. Man kan plantera på hösten ända tills det fryser.

Avatar Fallback

Re: Så talfrö

nisse8  
#288417 Så tallfrö på vårkanten helst strax efter tjälen gått ur. Att så sent ökar risken för uppfrysning av tallgroddarna. Rekommenderar det varmaste tallsådd av egen erfarenhet. Har ca 10 ha plantskog som uppkommit genom maskinell sådd å jag e supernöjd fördelar=inga planteringsfel, många stammar att välja mellan i röjning, mindre älgskador. Nackdelar-kräver minst 2 röjningar en tidig slyröjning

Avatar Fallback

Re: Så talfrö

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288421
nisse8 skrev:Så tallfrö på vårkanten helst strax efter tjälen gått ur


Är det inte risk för försommartorka, men det gäller kanske mer här nere i Ö Småland. Här rekommenderas sådd efter midsommar men för årets sommar hade det inte vart optimalt.

Användarvisningsbild

Re: Så talfrö

Kse  
#288422 Du ska inte markbereda i höst utan vänta till våren.
Sådden ska göras så tätt inpå markberedningen som möjligt, helst direkt efter för bästa resultat.

Användarvisningsbild

Re: Så talfrö

Kse  
#288477 Jag kan ju förtydliga lite.
Om sådden gör för sent hinner inte fröet börja gro, när sen kylan kommer så får du en frostsprängning av det fuktiga fröet som dör.
Visst klarar sig en del frön till nästa år men det är ingen vidare bra strategi.
Det går ju att fröa året efter markberedning men då kan man vänta sig ett betydligt sämre resultat, fröet har bäst chans att överlevna om det sätts direkt bakom markberedaren i den luftiga, porösa mineraljorden.
Vid första regn så "själveroderar" föret ner i backen, samma regn gör den markbereda ytan lite mer kompakt och försvårar för senare sådd.
Får markberedningen ligga över vintern försämras förutsättningarna ytterligare för ett bra resultat.
Sår man året efter markberedning är det lämpligt att göra en micropreparering av ytan där fröna ska placeras.
Det finns sådd rör med en lite kratta längst fram och även en sorts sko som används, finns dom som kör med fotbollsskor för att enkelt röra om lite på ytan.
Vi har provat maskinell micropreparering med fyrhjuling med lyckat resultat, men då vill det förstås att terrängen tillåter det.

Nu har det faktiskt gjorts lyckade försök med höstsådd av tall, hörde om det i veckan. Ska höra mig för om hur , när och var det gjorts.

Contorta sätts som tidigare nämnts med fördel på hösten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).