Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Storlek på minitraktor?

22 inlägg 17941 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på minitraktor?

Reinholdsson  
#288363 Hej!
Jag funderar på att skaffa en minitraktor att ha i skogen, men funderar lite på hur stor man bör ha.
Har tänkt ha en 2t kranmanvagn efter. Har kollat på en med 30hk som väger ca 1700kg och en mindre på 20hk och 800kg.
Klarar den lilla av vagnen eller är den större onödigt klumpig?

/Tommy



   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på minitraktor?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288371 Hej!
Till 30hk traktorn bör du nog gå upp till en 3tons vagn.
Jag har själv kört med en Jinma 254 25hk med en 2tons Kranmanvagn och det var inga problem att komma fram utan drift, även att det var det monterad på vagnen.
20hk räcker till i skogen men blir nog segt under vägtransport med lass.
Min traktor har gått nästan 1000 timmar i skogen och det märks knappt, undrar hur en fyrhjuling hade sett ut. :smile:

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

Reinholdsson  
#288403 Det låter bra, det blir inga längre vägtransporter så det ska inte vara något problem.
Tror inte heller att en Atv håller lika länge som en traktor, ekonomin bör iaf inte bli lika bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på minitraktor?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288405 Jag glömde visst skriva att min traktor väger 1200kg så en 400kg lättare traktor kommer nog klara av en sån vagn bra.
Det bäst är väl om traktorn är ungefär lika bred som vagnen och har skaplig markfrigång.
Blir det en enklare vagn eller blir det en med hydraulkran :?:
Du får allt lägga upp någon bild på ekipaget när du har bestämt dig och gjort köpet. :smile:

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

Reinholdsson  
#288410 Jag kommer nöja mig med en vajerkran men kommer lyxa till det med hydraulvinsch och radiostyrning. Har kört med vanlig tvåhjulsdriven traktor och vajerkran tidigare men har tröttnat på fastkörningar och springandet mellan kranen och stocken...
Får väl hoppas att minitraktor kommer funka bättre.
Bilder kommer när allt är klart :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

Rolfnilsson400  
#288433 Vad hade du tänkt för vagn?
Ska du ha drift på vagnen?
Med drift på vagnen går det bra med en liten lätt traktor

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

Reinholdsson  
#288468 Tyvärr så tycker jag att det blir lite för dyrt med vagnsdrift, hoppas klara mig utan. Har ganska vettig terräng här, en hel del fd åkermark.
Men jag får nog investera i fyra ordentliga kedjor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

hallingland  
#289206 Hej,

bestämde mig efter en resa som inneburit kina atv, grolle och mf35 att göra om och göra ordentligt. Köpte en Yanmar FX175D och en begagnad kranman T1800 med vinch förra julen. Hittade också ett begagnat dumberflak och lade till dikesskopa + vanlig insatsskopa till gripen. Traktorn väger 875kg, har 35 cm frigång (vagnen har 25 tror jag).

Nu har jag inte kört en kranman och en riktigt bra atv, men jag är sjukt imponerad av mitt ekipage. Jag ser inte vitsen med att ha en större traktor om man ligger kvar på atv storlek på vagnen. Min skog är väldigt kuperat och vagnsdriften har jag använt när jag skall upp för backar med dumpersflaket fullt med blöt lera eller grus, jag har inte behövt använda driften när jag kört massaved i backarna ännu. Traktorn är knappt bredare än min atv och ca 30 cm längre vilket gör den grymt smidig i skogen. Inte lika smidig som en nätt atv, men å andra sidan så kan jag i princip tvärställa framdäcken och svänga runt ena bakhjulet, medans atv har en svängradie som en buss. En sak som är grymt bra med en hyffsat lätt traktor är att vagnsdriften utan problem flyttar på traktorn, har du en tyngre traktor är det inte lika lätt då relationen mellan vikten på vagnen och traktorn blir för stor (men visst, då skulle en atv vara ännu bättre).

Jag är grymt nöjd, skall se om jag kan hitta lite bilder...

/Georg

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

hallingland  
#289207 En bild...
YanmarFX175d.jpg

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

hallingland  
#289208
283.JPG
Bild till.....

Användarvisningsbild

Re: Storlek på minitraktor?

JörgenO  
#289222 Jättefint ekipage

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

axwell  
#289232
JörgenO skrev:Jättefint ekipage


Instämmer, du tycks ha haft bondröta med att hitta så många bra tillbehör på så kort tid.

Tidigare kändes det onödigt med insats i gripen, jag har ju sommartid grävagg. och lastare året om på min YM186D (=YM1510D), nu skulle din lösning ev. vara lämpligare.

Hur stor volym får du plats med på vagnen och vad tar gripen i varje tugga vid lastningen.

Jobbar ju nu med att förbättra en dålig väg och det börjar bli lite långt att bära med hjullastare, den tar 800 liter i skopan och väger drygt 5 ton tom.

Min Yanmar tar bara 100-130 liter i jordskopan men skulle väl duga till att lasta en liten tippvagn.

Satt det enkelverkande hydrauluttag på din FX175D eller har du någon specialkoppling för vagnens tippcylinder?

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

hallingland  
#289248 Dumperflaket rymmer 1m3, lastar jag grus tar jag kanske max 1/2 m3 då axlarna på boggien inte skall lastas med mer än 1200 kg när flaket är på. Mao, så räcker det för lite väglagning. Jord, ris, grot och liknande är inga problem och blir rätt ordentlig volym när man lastar 2-2,5 meter upp. Man skall ju dock inte glömma att det är ett ekipage för små jobb :)

Insatsskopan rymmer 35 liter och dikesskopan 55, så man får inte ha bråttom. Men jag gör hellre många små jobb själv än lejer bort arbetet. Kanske dumt men det är så mycket roligare...

Min lokala verkstad tog hydraulik från en plugg under stolen men det gav för lite flöde, så jag kapade (på inrådan) tryckslangen och satte ditt snappkopplingar så jag fick en tryck och retur. Kopplade sedan dessa till ett nytt paket för driften som jag köpte från Kranman dit även kranens ventilpaket kopplas. Blev mycket smidigt till slut. Nu har jag bra tryck och flöde på traktorns tomgång, kranen är nästan för snabb...

Bifogar några fler bilder, mina favoriter är "smal passage" och "stubbar". Maskingallrade för två år sedan några områden med gran och där behövdes kompletteras med manuell gallring för att inte det skulle onödiga stickspår från skördaren. "smal passage" säger väl allt om att ha ett litet ekipage? Större traktor hade jag inte kunnat få in där utan att behöva ta ner en massa extra. Stubbarna hade jag behövt gå över med motorsåg om jag skulle tagit mig in med ATV, och även med rejäla hasplåtar hade jag tvekat rejält.

Ramstyrning hade varit grymt då det blir ganska mycket rattande för att få vagnen din man vill när man backar.

smal_passage.jpg

stubbar.jpg

lilla_traven.jpg

Användarvisningsbild

Re: Storlek på minitraktor?

JörgenO  
#289249 Har du (och även ni andra Yanmar-ägare) skyddsplåtar undertill.
Jag var i somras ute o klättrade omkring på stubbar, rötter och sten och det var nog mäst tur att kardanen fortfarande är rak, tror inte det finns så mycket slangar o sånt under min.

Var det förresten en dyr operation att utrusta traktorn med hydraulik. Jag har också läst (på Hoeytractors) att man hittar ett uttag under stolen men längre har jag inte kommit.

Avatar Fallback

Re: Storlek på minitraktor?

hallingland  
#289251 Tommy... det här kanske är lite mer info än du tänkt dig. Låt mig säga så här, köper du en lättare minitraktor och 2t vagn med hydraulisk vinsch kommer du inte ångra dig. Tror kran eller vinsch spelar mindre roll, huvudsaken är att den är hydraulisk, om man inte har några för grandiosa planer på hur mycket man skall ta ut ur skogen. Samma gäller drift. Jag har använt min drift endast ett fåtal gånger och de gångerna lägger jag på tiden "lärande", tror jag snart kommer till en punkt där man kör så man undviker att behöva använda driften. Man kan ju alltid lasta av och på igen som sista utväg... :) Kran och flak är grymt om du vill pyssla om dina diken och vägar.

/G

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).