Skogsröjning

Gödsling tall i norra Norrlands inland

31 inlägg 20526 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gödsling tall i norra Norrlands inland

Contorta  
#282779 Vi gödslade ett nästan av avverkningsmoget 100-årigt T16 tallbestånd i norra Norrlands inland för 4 år sedan. Tillväxten de sista 20 åren var obefintlig, årsringarna är så täta att de knappt går att räkna. Skulle beståndet vara för gammalt för att reagera? Skogsbruksplanen sade 120 år men vår egen bedömning efter borrning är 100 år.

Det är såklart för tidigt att dra full slutsats, men de nya årsringarna är hela 3-4 mm! Skogen är lite olikåldrig, det finns 12 cm såväl som 25 cm stammar. Även de mindre "undertryckta" träden utvecklas med lika stora årsringar efter gödlsingen.

Gödsling gör att grönkronan växer till, så det finns risk att något blåser ner, men i vårt fall har ingenting ramlat.

Markerna är relativt torra, med inslag av blåbär, kråkbär och lav.

Funderingar:
* Skulle tillväxten hålla i sig någorlunda innebär detta 5cm extra diametertillväxt de sista 10 åren! (optimisten skulle säga 8 cm). Är det någon som har gjort liknande gödsling och har resultatet från alla 10 år?
* Vi har ett annat 90-årigt tallbestånd (T17) som nästan borde andragallras (på gränsen i gallringsmallen), för att sedan stå i 20-30 år med "normal" skötsel. Men resultatet av den tidigare nämnda gödslingen är så bra även på undertryckta träd, att vi funderar på att låta allt stå, gödsla och sedan slutavverka om 10 år för att korta ner omloppstiden. Gödslingen är planerad till i år.
* Nästa års projekt blir i 50-60 åriga gallringsskogar (T16). Dessa skogar har redan riktigt bra tillväxt, men det skall bli intressant att se skillnaden efter gödsling. Här tänker jag mig tvärtemot som många gör (gallra, låt stabilisera 3 år, gödsla) att gödsla ogallrat och gallra 10 senare och få tillbaka pengarna på gallringsuttaget. Gödslas gallringen 3 ggr totalt är jag numera helt övertygad om överlägens diametertillväxt och omloppstider kortade till lagens minimum (90 år med god volym och diameter). Men slutresultaten tar 30 år att redovisa här... så man får gissa och lyssna på andra.

Ni som har erfarenheter och funderingar på hur man kan sköta annorlunda och bättre: Dela mer er!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inl

rokon  
#282783 Intressant att läsa om ditt resultat efter 4 år på tallskogen samt dina övriga funderingar.
Analyserar inte alla dina funderingar för svar nu, men jag tänker skriva om min gödsling.
Jag lät helikoptergödsla mitt enskilt största bestånd på 23 ha för 4 år sedan, beståndet är beläget inom Bodens kommun Gunnarsbyns församling.

Beståndet är lite knepigt, ålder 40år(enligt plan) vid gödsling, T18 med Tall 38% Gran 60% löv 2%.
Marken är sluttande fuktig mossa/blåbär. Jag har ännu ej provborrat.

Åldern varierar inom beståndet finnes 60-80 årigt där med, dessutom vet jag att där "fickades" lövet bort med hormoslyr en gång i tiden. (bolagsägt då) stora delar av beståndet kräver ej gallring, och en tanke jag har är att kanske se det som en test med tidigarelagd avverkning efter att gödslingen fått gjort sitt. Kan bli ett till adaptivt skogsförsök, särskild då det redan har experimenterats så mycket där redan.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

surjämten  
#282789 Mycket intressant ! Visst har vi läst om gödsling i olika sammanhang men här får vi en levande beskrivning. En beskrivning som visar hur man på bästa sätt ökar volymen i ett tallbestånd.
Vi som tror att timmer kommer att vara riktigt efterfrågat i framtiden blir glada av att läsa om detta.
Verkar också vara så enkelt för Contorta att gödsla?

Avatar Fallback

Gödsling tall i norra Norrlands inland

haggloader  
#282792 Oj vad jag våndas kring gödsling eller inte.

En 70 årig T22 som gallrades efter snöbrott sommaren 2011 och ligger vid norra västerbottenskustland. Innan gallring var det 200 m3Sk/Ha. Jag har efterhört med expertis som menar att jag ska gödsla 2016 eller bättre 2017. Det tar cirka fem år för träden att utveckla barrkronan och gödsla närmare gallring än fem år förtar effekten av gödsling.

Det är ett utskifte och jag har ingen egen utrustning eller kunskap att ta reda på ev. vindfällen. Det är en nackdel med gödsling.

Avatar Fallback
zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286773 Tall kan man gödsla tills de ska avverkas. Har provat med riktigt gammal tall, och det funkar.
T18 150 år ståt tätt sen ungdomen och gör det nu också. Efter 4.5 år så ser årsringarna riktigt trevliga ut. De jävlarna har tamefan växt mer nu än de gjort de senaste 25 åren. Och jag ska fortsätta att slänga skogscan till de. Har det som test yta bara några ha.

Är det inte så att kväve är det skogen vill ha.
Dvs gödsel för att växa bäst och gödsel finns att köpa kostar ca 4k ton väl investerade pengar enligt min åsikt.


Zorran ensom tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Skogsforskare  
#286777 Gödsling brukar nästan alltid löna sig, men att gödsla närs inpå en gallring ökar risken för vind-och snöskador, rejält!
Håll ett öga på toppskotten! Om träden får längre toppskott efter gödslingen så är gödslingseffekten bestående även på längre sikt, alltså mer än bara 10 år.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Mr shogun  
#288282 Hej!
Funderar själv på att gödsla 10 ha som skall gallras nu till vintern.
Tänkte göra det nästa sommar men det kanske jag skall vänta nåt år med så skogen får stabiliseras alltså?
3000:-/ha skall de ha oavsett om de är med helikopter eller maskin men jag är inne på att köpa en gödelspridare som kan dras efter en Atv. Såg en billig för ca 5000:- och sen tillkommer ju att köpa gödsel. Tror de blir skog-can som ser ut som pellets.
Skogen är 35-45 årig tall och T22-T24.
Har ni några bra synpunkter? :)

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Skogsforskare  
#288283 Du bör vänta 5-6 år efter gallringen.
Sen om du gödslar så ung skog så bör du fortsätta ca vart tionde år för att verkligen få effekt på lång sikt. Annars är det ingen större vits.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Mr shogun  
#288305 Ja då blir det ju knappast någon vinst.
Gödsla för ca 30.000:- om 5 år och sedan vid 50, 60, 70, 80, 90 och slutavverka vid ca 100 år?
Blir ju 6x30.000:- totalt dvs 180.000:- eller missförstår jag något?
Då är det alltså bättre att inte göra något fram till 90 år och då gödsla och sedan slutavverka vid 100 år?

Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288307 Hur är det att gödsla exempelvis 10 år innan andra gallring? Några större aktörer som håller på med det, eller är det för dålig lönsamhet på det eller finns det andra risker?

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Skogsforskare  
#288311 Vid en gallring tar du ju bara ut ca 1/3 av volymen så du fpr bara betalt för 1/3 av gödslingseffekten, vilket knappt betalar gödslingen.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Skogsforskare  
#288312
Mr shogun skrev:Ja då blir det ju knappast någon vinst.
Gödsla för ca 30.000:- om 5 år och sedan vid 50, 60, 70, 80, 90 och slutavverka vid ca 100 år?
Blir ju 6x30.000:- totalt dvs 180.000:- eller missförstår jag något?
Då är det alltså bättre att inte göra något fram till 90 år och då gödsla och sedan slutavverka vid 100 år?

Eller räkna med att slutavverka senast vid 70 år.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288322 Orsaskogarna.
För drygt 10 år sen gödslade jag 5 ha T18-(T20 små partier), två bestånd några kilometrer från varandra. Ett bestånd andragallrades 1986 det andra beståndet för ca 15 år sedan.
Alltså var de väl etablerade efter senaste uttagen. Kronorna ganska upphissade men ok. Ålder över 100 år. Årsringarna omkring 1 mm
Har tyckt det svarat dåligt. Första borrningarna omkring år 2-4 visade inget svar att yvas över. Plockade dock lingon som var som körsbär några år.
Borrade förra året och sista åtta årsringarna är ca 2 mm. Ingen jättebra ökning i plånboken. Skulle kanske bättre avverkat och satsat på ungskog istället.
Gödslade då med traktor och konstgödselspridare.

Förra året gödslades en större areal med boniteter (T18)-T20-(T24) som första/andragallrats 3 år tidigare. Anlitade för detta men har inte fått dokumentationen än. Det har gödslats från marken där "det varit lämpligt".
Ska bli intressant attt följa upp detta.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Mr shogun  
#288324 Hej!
Vad gödslade du första områdena med och vet du vad de använde som du lejde in för gödning?
Helikopter eller traktor?

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288345 När jag gödslade själv var det ren urea i storpelleterad form, hette det skog-can tro. Har det i skogspärmen, om jag ska leta? Köpte i storsäck.
Nu när Mellanskog ordnade, det var grannen som ville få gödslat och tog initiativ och man hängde på, så vet jag inte vad de använt men antar att det är samma/motsvarande. Det är ju kväve som ska till enligt vad jag läste mej till för 10 år sen då man sökte kunskap.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).