Skogsröjning

Röja nu? Hur?

25 inlägg 23301 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja nu? Hur?

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288318 Bör man gå in och röja det här beståndet nu? det är på ca:3 ha det är planterat med gran som tagit sig ganska bra,även mycket självföryngring dom flesta granarna är ca:1,5 m. Men det är höjder från 50cm till 2,5m. Ståndortsindex G24. Frågan är kan man röja ner lövet helt och ställa isär granen i lagomt produktionsförband eller är det för tidigt?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

isteskog  
#288319 Röjer du själv så skulle jag rekommendera en röjning där du röjer bort allt hämmande löv och glesar lite försiktigt i granen. Men spar löv i luckor och om det finns försumpade ställen. Röjer du för hårt så är risken stor att du får återkomma om 2-3 år och röja igen, och då stubbskottslöv.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

jannee  
#288327 När man ändå är igång så skulle jag i alla fall röja ned till produktionsförband, ca 2.5 meter mellan stammarna. Visst du får säkert gå dit en gång till, ja om ca 5 år och rensa bort allt överflödigt, sedan lär det klara sig bra.
Mycket enklare att röja smått än grovt, och kör HÖGA stubbar. Själv kör jag ca 40 cm, blir då "oftast" inga rotskott utan i stället bildas en rosett på den gamla stammen och dessa växer betydligt saktare än rotskott. Detta är mina idéer - rätt eller fel, var och en är sin egen profet.
Man kan ALDRIG röja för ofta, för hårt kan man, men med detta är något helt annat.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288331 Kanske vänta till det är 3-4 meter.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

ÅsaNisse  
#288401 Börja i ett hörn och titta hur prydligt det blir, så kan du inte sluta.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Martin_G  
#288415 Om du väntar, som mangan föreslår, kanske du klarar dig med en röjning och en underväxt röjning inför gallring. Men du riskerar en del gran. Om du röjer nu får du nog räkna med tre röjningar innan gallring (2 ungskog + en underväxtröjning), men granen kanske klarar sig bättre(?). Bara att välja! Om det är ett jämnt, fint bestånd med fina plantor på bra homogen mark med högt framtida värde av beståndet är ju förlusten vid utebliven röjning potentiellt större.

Jag brukar fråga mig själv om jag kan leva med att de här XX ha producerar mindre än optimalt? att gå i skogen om 20 år och tänka: det här blev ju inte så bra! Är det något jag kan leva med? Oftast blir resultatet att jag går ut och röjer. Sista året har jag inte röjt alls och det är något jag ångrar. Det blir bara tätare år för år....

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

80-90  
#288416 Röj å spara löv i luckorna !!!

Användarvisningsbild

Re: Röja nu? Hur?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288424 Om du har tid så röj det du hinner. Friställ barrträden, de huvudstammar du lämnar hinner de växa ifrån lövslyet och även om det kommer mer löv så har du danat det kommande beståndet.. sen får du åtminstone röja en gång till innan förstagallringen.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288430 Tack för alla råd,ska röja det här beståndet i början av september,lägger ut kort sen !

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

jolo  
#289347 Det känns som det är en ofta återkommande fråga "om det är rätt tid att röja nu"
Jag tycker att alla dagar är bra för röjning
Min erfarenhet är att det är väldigt få som har röjt för tidigt

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289354 Jag har röjt för tidigt, 5 ha. Dags att göra om 5 år senare. Håhåjaja, en skogsägares arbetstid räknas ju ändå inte... ;)

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

jolo  
#289392 Jag anser att en andra röjning är helt enligt planerna,det visar att skogen växer

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289400 Det är kanske enligt dina planer, men jag ser inte riktigt poängen i det.
I alla fall, nu lär det inte räcka med två röjningar, vilket jag hade hoppats.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

isteskog  
#289401 Har man mycket löv i markerna så får man nog räkna med 3 röjningar. I mitt område (Vallsta, Hälsingland) krävs det i regel minst 2 ungskogsröjningar och en lätt underväxtröjning för att få till ett bra bestånd inför gallringen.
Jag ser inget problem med att få röja flera gånger, då har man möjlighet att dana bestånden till den kvalitet man vill ha på skogen. Svårigheten är mer att hinna röja skogen i tid.... :???:

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Martin_G  
#289529 Mangan, Jag förstår vad du menar och jag håller med.
Vi har två föryngringar nu där granplanten tagit sig superbra. Nu ca 7 år gamla.
Ingen har ännu behövt röjas. Granarna är nu dryga 2 m. Snart kan man gå in och städa lite, men det kommer bli superjämnt mellan granarna. Klart f*n man blir glad då!(?) bestånden markbereddes mkt bra och sattes med plant omedelbart. Plantorna växte som raketer redan från start - björken hann aldrig med. Där ser man hur viktigt utförandet av föryngringen kan vara.

Om man jämför det med ett bestånd (vi har flera av denna typ) där "allt gått snett": utgångna granplantor, massivt med örnbräken, 50/50 med gran/björk trots 2 röjningar (mycket troligen fel-tajmade: för sena eller för tidiga röjningar är en intressant fråga här). Klart man väljer en lyckad föryngring istället!

Men sedan får vi ju se hur bestånden utvecklar sig framöver, och då kanske det visar sig att "alla vägar bär till Rom". Förlåt om jag yrar lite så här på lördagsf.m. (och för trådkapningen).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).