Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Polaris eller Yamaha

36 inlägg 37398 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

Mr shogun  
#288213 Artic cats 700 är ingen dålig maskin. Kollade lite på en sådan tidigare men det föll på att det finns så lite tillbehör hos dem.
Det jag menar är tillbehör som är framtagna just till deras modeller och samma problem har Kawasaki med deras Atv. Har även hört (kan ej bekräfta) att vinschar man mycket med timmervagn klarar ej den ge tillräcklig laddning utan drar ur batteriet.
En Atv utan tillbehör kan man ju hämta posten med och åka till skogen på men inte så mycket mer utan det är ju alla smarta tillbehör som gör skillnaden.
Vissa tillverkare jobbar mycket mer med design än funktionalitet till deras Atv-tillbehör men det är funktion jag är intresserad av.
Artic cat har lite bättre garantier mot konkurrenterna. De ger 3 år och flertalet av de andra bara 2 år.
Tror det är bara Honda och Yamaha som ger 5 år.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

Åke Nilsson  
#288218 Problemet med batteri som drar ur avhjälpte vi med ett extra bilbatteri
i en av lådorna vi har på främre hållaren.

Vinchar dock minsta möjliga går alldeles för sakta bättre att komma nära det som är
tungt att lasta om det går.

Man skulle haft en hydraulvinch i stället som kran man har då går det 3 gånger så fort påstår
säjaren.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

Mr shogun  
#288237 Tja!
Har du ändå tankarna på att köpa något nyare så satsa på en ATV som kan leverera ström tillräckligt.
På både min gamla Grizzly 450 och min nya Grizzly 700 kör jag både full belysning på maskinen och har monterat Led lampor på Leja vagnen samtidig som jag vinchar för fullt. Att montera ett extra batteri fram tar ju både plats, väger en massa och kostar pengar.
Kör med Come-up vinchar och de funkar mycket bra och så långsamt går det inte.
Sen är ju fördelen med Atv just att de är så smidiga att man parkerar bredvid stockarna och då vinchar man inte så långt.
På Leja/Yamahas proffsvagn sitter dessutom den oumbärliga fångstarmen som gör att man bara använder fjärrkontrollen när man lastar och anstränger sig minimalt.
Hydralvinchar är nog bra men då drar priset iväg.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

svampbob  
#288254 Visst går det att lasta på Lejab vagnen har kört stockar som var 55 i roten och 5,5 långa på gick hjälpligt men av var riktigt jäkligt :-)

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

Åke Nilsson  
#288258 Bra med extra vikt fram med batteriet, skarvkedjor m,m
Körde fast en gång tog lös vagnen.
Har gjort en sk, med på stödfoten så då krokade jag i wiren där och drog
fram släpet.

Timmer lite tufft köra på atv när virkesköparen vill ha 4,3 eller längre för att
inte göra avdrag med 100 kr/m3.

Vagnsstyre är en sak man skulle vilja ha på alla vagnar även utan hydraulaggregat.
Avestavagnen har en skilld elmotor till vagnsstyret så byter man vagn nästa gång kanske det blir en sån.

Har nu en Kranman boxer 14 , fast utan kran och drivning.
Rejäl vagn annars.
Brukar lasta av ibland med huggarvagnen och då blir det minst 2 gånger med gripen och lite till !!

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

Mr shogun  
#288266 Håller med om att avlastning är lite mer tidskrävande med "vajerkran" och har faktiskt också ställt upp traktorn vid avlägget och lastat av timmervagnen med traktorkranen.
Dock så om man snedställer kranen (se bild) med de gula kedjorna funkar det ändå skapligt även om man tar onödigt stora stockar ibland...
När man vinchar upp stocken och den tar i fångstarmen åker stocken åt de hållet armen pekar. Sedan lägger man ner stocken i bakändan och den ända kraft man själv behöver använda är att hålla ut framändan när man vinchar ner den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).