Skogsnyheter

Drömskogen - en produktionsskog

9 inlägg 4513 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drömskogen - en produktionsskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Drömskogen - en produktionsskog

isteskog  
#288207 Det finns undersökningar där man frågat hur människor vill ha skogen för rekreation. Svaret var: En promenadvänlig skog med bra sikt och rymd. Med andra ord: En produktionsskog typ "pelarsal"

Kanske dags att släpa ut befolkningen i en riktig urskog med vindfällen, döda träd och dålig sikt.
Idag tror de flesta "stadsbor" att en urskog är promenadvänlig och är av typ pelarskog!

Användarvisningsbild

Re: Drömskogen - en produktionsskog

machonisti  
#288212 Den finska staten har genom Natura 2000 satt sådana begränsningar på bruket av skog i Österbotten att min pappa valde att sälja 10 ha till staten. Han var inte den enda som sålde sin skogs och strandmark till suomen valtio (finska staten).

Nu vårdas eller vanvårdas skogen av forststyrelsen. Skogen får leva sitt eget liv och övervakas av pappersvändare från stan.

Jag har sommarstället på benämnda stora holme. En mörk oktoberkväll när jag och en god vän fiskade sik kommer två slutkörda män utramlande ur skogen.
De var slaskvåta med all världens utrustning såsom kartor gps osv. Problemet var långa avstånd samt jäklig terräng stenar, blöthål och sly. Männen beräknade tidsåtgången helt fel. De berättade att skogen skulle inventeras. De hade helt enkelt inte förstått vilken typ av terräng de skulle möta, med tanke på deras stationeringsort antar jag att deras skogsvana begränsar sig till jämn fin produktionsskog.

Mörkret kom och en stötte sitt knä och började halta. Männen greps av panik och slutade lita på gps:en. Då såg dom lyset från min stuga. Vi hjälpte dem till deras kontaktperson som kom och hämtade dom med båt.

Ni skulle ha sett dem två fullvuxna fullblodbyråkrater, satt bredvid varandra som två små fågelungar i båten.

Har aldrig sett dem sen dess!!!

Användarvisningsbild

Re: Drömskogen - en produktionsskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288234 Haha.. ja så kan det gå!
Det är väl den nya tidens skogsarbetare "skogsbyråkraterna".

Användarvisningsbild

Re: Drömskogen - en produktionsskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288239
isteskog skrev:Det finns undersökningar där man frågat hur människor vill ha skogen för rekreation. Svaret var: En promenadvänlig skog med bra sikt och rymd. Med andra ord: En produktionsskog typ "pelarsal"

Kanske dags att släpa ut befolkningen i en riktig urskog med vindfällen, döda träd och dålig sikt.
Idag tror de flesta "stadsbor" att en urskog är promenadvänlig och är av typ pelarskog!


Du menar alltså en s.k. John Bauer-skog http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cg ... markera=ja
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Drömskogen - en produktionsskog

isteskog  
#288242 Klockrena kommentarer från din hänvisning Niking! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Drömskogen - en produktionsskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288243
isteskog skrev:Klockrena kommentarer från din hänvisning Niking! :grin:


Jag bugar och bockar!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drömskogen - en produktionsskog

machonisti  
#288252
Niking skrev:
isteskog skrev:Klockrena kommentarer från din hänvisning Niking! :grin:


Jag bugar och bockar!
/Niklas


Välförtjänt!

Användarvisningsbild

Re: Drömskogen - en produktionsskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288279
machonisti skrev:
Niking skrev:
isteskog skrev:Klockrena kommentarer från din hänvisning Niking! :grin:


Jag bugar och bockar!
/Niklas


Välförtjänt!


Tackar ödmjukast!
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).