Skogsnyheter

Hackspett stoppar avverkning

27 inlägg 14331 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

skogshasse  
#288197 jag har inte pratat i dom termerna som att skogen ska konfiskeras utan det jag menar är att i vissa sällsynta fall så ska myndigheter kunna stoppa en avverkning när det finns utrotningshotade djur i området tills dom har häckat klart och sen kan avverkningen återupptas och håller du inte med om en sådan enkel lösning så är det ditt problem och sen kan jag tilläga att jag är skogsägare som värnar om djuren och skogen sen säger jag som en kamrat sa till mig en gång dessa 900 hektar skog äger inte jag utan jag har det till låns av nästa generation som växer upp

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288199 Skogshasse! Hur blir det då om det istället råkar vara en sällsynt lav, mossa eller dylikt, som således inte kan flytta vidare efter avslutad häckningssäsong? Fortfarande rätt av myndigheterna att stoppa avverkningar på din mark då?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

skogshasse  
#288264
Niking skrev:Skogshasse! Hur blir det då om det istället råkar vara en sällsynt lav, mossa eller dylikt, som således inte kan flytta vidare efter avslutad häckningssäsong? Fortfarande rätt av myndigheterna att stoppa avverkningar på din mark då?
/Niklas


hej på dej ska vi föra en dialog så får du nog svara på mitt inlägg innan du ställer en ny fråga

Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

Bergsmannen  
#288276 Skönt att även stadsfolket får brottas med dessa problem. I Örebro har "någon" "sett" en fladdermus. Nu ska det utredas var den bor. Skolbygget är månader försenat.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2604912-n ... dermuskoll

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288281
skogshasse skrev:
Niking skrev:Skogshasse! Hur blir det då om det istället råkar vara en sällsynt lav, mossa eller dylikt, som således inte kan flytta vidare efter avslutad häckningssäsong? Fortfarande rätt av myndigheterna att stoppa avverkningar på din mark då?
/Niklas


hej på dej ska vi föra en dialog så får du nog svara på mitt inlägg innan du ställer en ny fråga


Detta var ju mitt svar på ditt inlägg.

Denna gång var det en hackspett, nästa gång är det någon sällsynt lav, mossa eller kärlväxt som ska skyddas.

F.ö. vill väl miljömupparna inte bara rädda årets häckning, utan även säkerställa möjligheter till framtida häckningar.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

machonisti  
#288285
Niking skrev:
skogshasse skrev:
Niking skrev:Skogshasse! Hur blir det då om det istället råkar vara en sällsynt lav, mossa eller dylikt, som således inte kan flytta vidare efter avslutad häckningssäsong? Fortfarande rätt av myndigheterna att stoppa avverkningar på din mark då?
/Niklas


hej på dej ska vi föra en dialog så får du nog svara på mitt inlägg innan du ställer en ny fråga


Detta var ju mitt svar på ditt inlägg.

Denna gång var det en hackspett, nästa gång är det någon sällsynt lav, mossa eller kärlväxt som ska skyddas.

F.ö. vill väl miljömupparna inte bara rädda årets häckning, utan även säkerställa möjligheter till framtida häckningar.
/Niklas

Muppen vill nog att ruvningen skall lyckas så i värsta fall blir skogsägaren skyldig att ruva ifall pippin avlider.

Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

skogshasse  
#288317
Niking skrev:
skogshasse skrev:
Niking skrev:Skogshasse! Hur blir det då om det istället råkar vara en sällsynt lav, mossa eller dylikt, som således inte kan flytta vidare efter avslutad häckningssäsong? Fortfarande rätt av myndigheterna att stoppa avverkningar på din mark då?
/Niklas


hej på dej ska vi föra en dialog så får du nog svara på mitt inlägg innan du ställer en ny fråga


Detta var ju mitt svar på ditt inlägg.

Denna gång var det en hackspett, nästa gång är det någon sällsynt lav, mossa eller kärlväxt som ska skyddas.

F.ö. vill väl miljömupparna inte bara rädda årets häckning, utan även säkerställa möjligheter till framtida häckningar.
/Niklas


hej på dej läs ditt svar så ser du att du har svarat mig genom att ställa en ny fråga och så för man inte en diskussion men jag vet att det är många som för dialog på detta vis och när man påpekar detta så brukar dom inte inse problemet för dom har fört samtal på det viset i hela sitt liv och tycker att det är normalt men det är det inte för ett vettigt samtal går ut på att man svarar sen ställer man en ny fråga och du har inte svarat på min fråga mvh hasse

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288380 Hej på dig! Jag svarade på din fråga, men vill du inte ta debatt så är det upp till dig.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288381 Det är svagt att kalla folk "muppar" bara för att man inte håller med dem. Skärp er.

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288384
Mangan skrev:Det är svagt att kalla folk "muppar" bara för att man inte håller med dem. Skärp er.


Själv tycker jag det är svagt av både myndigheter och NGO:s att inte kunna skilja på mitt och ditt när det gäller skogen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Seb macahan  
#288397 Tror ni inte att frågeställningen och svaren kan vara något annat än "svart eller vitt". Jag tror de flesta skogsägare är måna om naturen och allt vad det innefattar. Försök att föra diskussionen som naturinresserade. Häll inte mer bensin på brasan för opinionen mot oss skogsägare. Det finns redan organisationer som lobbar för vår oaktsamhet.

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Camwood  
#288702
Seb macahan skrev:Tror ni inte att frågeställningen och svaren kan vara något annat än "svart eller vitt". Jag tror de flesta skogsägare är måna om naturen och allt vad det innefattar. Försök att föra diskussionen som naturinresserade. Häll inte mer bensin på brasan för opinionen mot oss skogsägare. Det finns redan organisationer som lobbar för vår oaktsamhet.

Tyvärr Seb macahan men världen är inte så enkel :cry:
Men jag som skogsägare o liberal måste varna för att kommer att få en regering med ministrar som inte förstår det grundläggande med vad som är MITT och DITT.
Det gör att jag måste häll på nitrobensin på valbrasan för att fler skogsägare skall hinna skaffa bransläckare (rösta rätt).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).