fre 22 aug 2014, 21:01#288155
Nix de rekommenderas inte att lägga ur/i 4-hjuls drift under körning men det går... Tror dock man skall verkligen försöka undvika det men vid låg belastning är det inga problem att lägga i eller ur.
Motorbromsning på Yamaha är inte så kraftig med högväxeln i men på lågväxeln använder man mycket sällan bromsen då den motorbromsar mycket bra enligt mig.
Can-am har ej 4-hjulsdrift tyvärr utan det är som du skriver endast 3 hjul som drar. Fick själv tipset av handlaren att hålla in bromsen samtidig som jag skulle försöka ta mig upp men hur lätt är det?!
Rakt fram fick jag till det nån gång med bromsens hjälp men det var mycket svårt och vid sväng gick den aldrig i!
Polarisen är mycket snabb att lägga in 4-hjulsdriften.
På yamahan väljer du med en knapp på styret 4-hjulsdrift och i skogen kör man med den i mest hela tiden. Maskinen är då 3-hjulsdriven med en lamell som hjälper till lite på andra hjulet så 3+ driven kan man säga.
Den har dock knappen bredvid där man spärrar hela maskinen och då är den verkligen helt 4-hjulsdriven på alla 4 hjul.
Den knappen aktiverar jag bara vid väldigt svår terräng och med fullt timmerlass.
Polaris system funkar bra och man behöver inte bry sig utan den väljer aut 4-hjulsdrift när det behövs. Men problemet är att för att den skall aktiveras måste bakhjulen slira och även om det så bara är nån mm så är fästet påverkat. Därför upplever jag att Yamahans system funkar bäst och är snabbt att välja.
2-hjulsdrift på fin mark.
3+hjulsdrift lägger jag i när jag kör in i skogen.
4-hjulsdrift är det är riktigt tuffa förhållanden.