Motorsåg och handhållet

Filad motorsågskedja fortfarande slö

75 inlägg 44522 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filad motorsågskedja fortfarande slö

AntonB  
#288022 Jag fick en motorsåg nyligen av mamma med sambo eftersom de flyttat till lägenhet nu. Det är en Husqvarna, så det är bra grejer. Mamma kör inte motorsåg, och hennes sambo är inte så tekniskt lagd. När jag frågade om de hade en fil till kedjan sa han att de inte hade, utan de köper ny kedja när den blir slö (vilket slöseri). Såklart fanns det ingen kedjeolja i sågen heller, så det fyllde jag på och kollade att det kommer ut, vilket det gör.

Jag köpte ett filkit och har filat skärtänder i två omgångar med minst 10 drag per tand, dock räknade jag inte så de kan vara ojämnt filade. Jag behöver inte trycka hårt på eggen för att det ska göra ont, dock skär jag mig inte direkt. Jag tittade på underställningen med mallen, men den verkade okej för hårda träd. Det jag ska fälla är en stor björk nära huset, så det blir i småbitar. När jag sågar nu så händer i princip inget i trädet utan det blir bara bränt.

Har ni några tips? Ska jag fila ner underställningen till soft med lite ökad kastrisk? Ska jag lämna in kedjan för en rejäl slipning för att sen börja fila regelbundet själv? Jag har ingen aning vad han har köpt för kedja, men de brukar köpa dyra grejer till sina saker så det bör vara en med bra kvalitet hoppas jag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288023 Har du kollat att kedjan inte sitter bakåfram? Låter så.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

bodaedet  
#288024 Sitter kedjan åt rätt håll?
Hm, mangan var snabbare.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288025 Hej. Tänkte bara nämna en helt annan historia. En kompis ringde och var förtvivlad med samma problem. Men det var enkelt att lösa, han hade vänt kedjan fel! :-)

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

AntonB  
#288027 Jag ska kolla det när jag kommer hem tror jag :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

AntonB  
#288048 Kedjan var jättebra filad tycker jag. Nästa gång ska jag tänka på vilket håll den är monterad innan jag frågar dumma frågor här :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

JPW  
#288050 Hand upp ni som aldrig gjort den missen! Ingen....?

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

johan eriksson  
#288055 Inte ännu, men det kan nog hända oss alla tror jag.
Bästa missen gjorde några som tillverkade reklamskyltar åt Jonsered, dom gjorde en ljusskylt på 60talet med kedjan bakvänd.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288071 Märkligt nog tror jag aldrig jag har kommit så långt att jag startat sägen med kedjan bakvänd, men såklart satt på den och justerat in kedjespänningen.

Anton, kul att det löste sig. Alla har vi varit där, bara att läsa den här tråden! :)

viewtopic.php?f=109&t=8954

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

machonisti  
#288078 Jag började meka med sågen vid 13 - 14 års ålder så säkert har det hänt, dock har jag genomlidit större fadäser sen dess som antagligen trängt undan detta minne!

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288086


Här är en som har fastnat på film. Lyssna på kommentarerna från han som håller i kameran. En vad man kallar rolig jävel.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

åberg  
#288105 På körkortskursen var det nån som vände kedjan på min såg i ett obevakat ögonblick, det var plötsligt riktigt dåligt bett när jag skulle börja med uppkörningen. Examinatorn gav mig nån minut att vända på den. Uppkörningen gick såklart bättre med vassa änden framåt.

På väg tillbaka till bilen passerade vi en skördare som en elev från en skogsskola bytte kedja på. Var tvungen att fråga "Sätter du den på rätt håll? Det sågar dåligt annars." Han blev som lite stel för ett ögonblick innan han fortsatte, han var dock bra att hålla masken, det var inte förrän vi var några tiotal meter förbi som man kunde höra fnissande. :grin:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Valfridsson  
#288115 Skäms inte!!! Vad jag vet har jag aldrig kommit så långt att jag sågat med den åt fel håll men den har säkert satts på fel nån gång. Värsta historien om felvänd kedja jag hört var en som hittade en i princip ny motorsåg vid sopcontainern och tyckte den var lite för fin för att hamna på soptippen så han tog hem den och kollade upp den, enda felet var att det satt en splittny kedja åt fel håll, förmodligen hamnade kedjan fel vid första bytet och sågen klassades som värdelös av dess ägare! Så till trådstartaren, det är bättre med dumma frågor och lära sig nått än att inte fråga nått och förbli dum.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

isteskog  
#288127 Hmm... Man har vänt klingan på röjsågen fel några gånger, men sett det före start iaf :shock:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

isteskog  
#288128 Hade en äldre farbror i byn som klagade att motorsågen gick dåligt. Det var en Husqvarna 234 om jag inte minns fel. -Har du kollat luftfiltret fråga jag. -Jadå, sa farbrorn. - Det lilla på sidan menar jag, påpekade jag. -Finns det mer än det stora?, fråga farbrorn. Han hade sågat länge utan att göra rent förfiltret på 234an. Han talade om efteråt han rengjort förfiltret noga, att sågen var som ny :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).