Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborrar

8 inlägg 5563 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granbarkborrar

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282962 Varför kunde inte denna sommar vara kall och regnig som alla andra?





   TS
Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

Brickan  
#282966 Aj, aj… tack för påminnelsen. Ska gå ett varv också.

Hur långt från yngelplatsen kan nästa generation dyka upp?

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282968 Jag har inte koll på det, men de har ju vingar. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

isteskog  
#288019 Enligt SLU kan de flyga flera kilometer! :x

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

elis  
#288030 Hur är det möjligt att skogsbolagen får ha sina upplag av flisvirke i omedelbar närhet av granskog? Ser sådana upplag lite överallt och känner en som nu fått barkborrar i sina träd, troligen från den hög ett bolag lade upp i vintras.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

sundelius  
#288034 Jag har fått "mina" barkborrar av Länsstyrelsen ringbarkat i ett reservat nära min skog. Inte heller så roligt

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

jannee  
#288035 "Tror" inta att flisveden är någon direkt större orsak till att elis granne fått barkborrar i sina träd.
Borren vill oftast ha färsk ved att föryngra sig i, är inte flisveden för torr - är å andra sidan bara något jag inbillar mig, men... osvuret är alltid bäst.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

Stensebygaard  
#288064 Barkborrar tycker into om flis - dom brukar bara färska grenar/träd med barken kvar. Et bra sätt att göra av med träd som är angripna av barkborrar är faktiskt att hugga flis av dom.

Barkborrar kan - under optimala förhållande - flyga mer end 30 kilometer. Men långt dom flesta blir kvar inom 500 meter, om där finns lämplig bomaterial (försämrade träd).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).