Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

48 inlägg 49731 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

JensSkoog  
#287612
Hema skrev:
Vill du ha tips på Stihlsågar så har vi den trevlige norrbaggen Jensskog på forumet, som föredrar de där plastiga sakerna. ;)

Plastiga!!! :lol: :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Traktorkalle  
#287621 Hej.
Fick jag bara behålla en såg så blev det utan tvekan Hva 555. 550 är klen o vibrerar illa i jämförelse. Grym såg helt enkelt!

Mvh

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Brumsten  
#287624 Plast gör man påsar av, inte motorsågar.
Plastsågar är en förfinad typ av hjälpverksamhet, jfr. fattighuset fordom.
Den som köper en plastsåg behöver egentligen ingen såg, det är bättre att köpa sågtjänsten.
Tänkte bara pigga upp er så här på fredagskvällen.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

SawTroll  
#287656 Vel - det er mange typer og kvaliteter av "plast".... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

JensSkoog  
#287672
SawTroll skrev:Vel - det er mange typer og kvaliteter av "plast".... :wink:

Har alldrig haft problem med Stihlplasten, men en av mina vänner fick en grän genom dekslen på sin Jonsered, rakt in i luftfiltern! Jag fixade det med gaffatape och nyt filter. :grin: Men plast är många olika saker. Tog en bild i Bulgarien av plastsågar.
IMG_5307 S.JPG
IMG_5310.JPG

Pris från 400kr till 1000, och ren hårdplast som skulle gå i tusen bitar om den mötte en sten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Lasse på ön  
#287931
SawTroll skrev:
Lasse på ön skrev:Tack för din synpunkt. Ja 435 är ju bara på 41cc men den säljs som allroundsåg och borde orka att kapa en stock tycker jag.
Har du förslag på en större runt 50cc?


"Allround" er (eller var?) i denne sammenheng en (noe uheldig) måte å angi at den kvalitetsmessig er på et nivå mellom proff/semi-pro sager og s.k. "hobbysager". Det har lite med sagens brukbarhet til forskjellig kapping å gjøre.
Det er jo en liten og lett sag, men allikevel finnes det langt svakere sager på markedet. :wink:

Om motoren har "skåret seg" vil jo kompresjon og krefter gå ned. Som regel forårsakes det av enten for magert justert forgasser, manglende eller feil olje i drivstoffet, eller en luft-lekkasje.

Hva slags drivstoff brukte du - evt. hvilken olje og blandingsforhold om du blandet selv?


Första gången jag tankade (i juni) använde jag egenblandad 2% oljeblandad bensin, oljan från McGullock. Nästa gång (i juli) fyllde jag 2% alkulatbensin och den är fortfarande kvar i sågen. Jag har bara kört en tank alltså...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

SawTroll  
#287960
Lasse på ön skrev:
SawTroll skrev:
Lasse på ön skrev:Tack för din synpunkt. Ja 435 är ju bara på 41cc men den säljs som allroundsåg och borde orka att kapa en stock tycker jag.
Har du förslag på en större runt 50cc?

"Allround" er (eller var?) i denne sammenheng en (noe uheldig) måte å angi at den kvalitetsmessig er på et nivå mellom proff/semi-pro sager og s.k. "hobbysager". Det har lite med sagens brukbarhet til forskjellig kapping å gjøre.
Det er jo en liten og lett sag, men allikevel finnes det langt svakere sager på markedet. :wink:

Om motoren har "skåret seg" vil jo kompresjon og krefter gå ned. Som regel forårsakes det av enten for magert justert forgasser, manglende eller feil olje i drivstoffet, eller en luft-lekkasje.

Hva slags drivstoff brukte du - evt. hvilken olje og blandingsforhold om du blandet selv?




Första gången jag tankade (i juni) använde jag egenblandad 2% oljeblandad bensin, oljan från McGullock. Nästa gång (i juli) fyllde jag 2% alkulatbensin och den är fortfarande kvar i sågen. Jag har bara kört en tank alltså...


Merket på oljen er ikke så viktig, men det er meget viktig at den er beregnet på luftkjølte 2-takt motorer, og ikke på vannkjølte (outboard oil).

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Lasse på ön  
#288011 McCulloch oljan som jag blandat i är avsedd just för motorsågar. Den har jsg blandat i en 5-lit dunk och den använder jag även till röjsågen.
Kan det vara så att oljan sjunker till botten efter en tid?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#288056 Nej, inte om det är ordentligt blandat. Oljan löser sig i bensinen och fäller inte ut. Det är knappast oljan och blandningen som varit ditt problem. Du skrev själv att den troligen var för snålt ställd på H-munstycket och det är med all sannolikhet där som problemet sitter.

De flesta sågar som havererar gör det av just den orsaken, en tvåtaktare klara inte att gå för snålt ställd, det blir överhettning och så skär den. Enligt min mening så är felet troligtvis verkstadens. Men att bevisa det är ju i det närmaste omöjligt. Det blir ord mot ord, när de påstår att sågen gått på oblandat. Anlita aldrig mer det stället för någonting.

435:an må vara en liten såg av konsumentklass men den skall defintivt uppföra sig som en motorsåg och kapa ordentligt, vilket ju också visas av hur mylds såg funkat. Feljusterad går ingen såg som den skall oavsett märke eller kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Lasse på ön  
#288091 Tack för insiktsfullt och klarläggande svar, det är till stor hjälp för mig.
Lasse på ön

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

SawTroll  
#288096
Lasse på ön skrev:McCulloch oljan som jag blandat i är avsedd just för motorsågar. Den har jsg blandat i en 5-lit dunk och den använder jag även till röjsågen.
Kan det vara så att oljan sjunker till botten efter en tid?


Drivstoffet er nok ikke problemet her, som Totte sa (er enig i alt han skrev denne gangen).
Senast redigerad av SawTroll fre 22 aug 2014, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288110
SawTroll skrev:
The fuel hardly was the issue, as Totte said.

Annars går det bra?

:lol:

För er som inte läser utrikiska kan jag beträtta att Sawtroll instämmer med Tottes inlägg....
På sitt sätt...

:lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

SawTroll  
#288130
Mange skrev:
SawTroll skrev:
The fuel hardly was the issue, as Totte said.

Annars går det bra?

:lol:

För er som inte läser utrikiska kan jag beträtta att Sawtroll instämmer med Tottes inlägg....
På sitt sätt...

:lol:


Ja, det stemmer bra! "Glemte" nok et øyeblikk hvilket forum jeg var på, og de fleste andre jeg er på er på engelsk..... :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Lasse på ön  
#290461 Äntligen...
Efter lång väntan och många besök i butiken fick jag äntligen en ny Husqvarna 435 utan kostnad i veckan som gick. De insåg till slut att den såg jag köpte i början av sommaren var defekt eller blivit skadad av för snålt ställt H-munstycke. Nu hoppas jag det här exemplaret ska gå bättre...
Tack för moraliskt stöd och alla bra inlägg
Lasse på ön

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Traktorkalle  
#290470 Skönt att höra! Hoppas denna går bra. Har ingen själv, men har provkört, och det känns som en trevlig såg med riktigt låga vibrationer.

Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).