Föryngring

viltskydd eller inte?

21 inlägg 17382 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: viltskydd eller inte?

Seb macahan  
#287805 Det känns som kalk vatten och puts sand borde regna bort ganska snabbt? Att behandla är kanske inte jätte viktigt. Men det känns som när man nu får förmånen att plantera ett bestånd från börja så vill man göra så rätt som möjligt. Jag är givetvis lite för engagerad i skogen och i bland överarbetar man nog vissa moment till ingen nytta eller väldigt liten. Känner precis som alias (och förmodligen de flesta) att tiden ska räcka till så mycket. Tack för alla svar.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287831 Detta receptet hittade jag någonstans troligen här på forumet, jag har inte provat då jag är så nöjd med Trico och hellre går med ryggspruta än pensel o hink.

Användarvisningsbild

Re: viltskydd eller inte?

Seb macahan  
#404680 Samma fråga som sist fast, Planteringen är sprutad 2014 med Trico. De plantor som är betade är de som missats. 2015 han jag aldrig spruta vilket syns.....Nu 2016 är plantorna 60-70cm höga, några 50cm. Är det lönt o spruta på så "stora" plantor eller är det kanske rent av nu som det verkligen är idé. Att Trico funkar har jag ju fått bekräftat. Ska man spruta är det ju nu, i Oktober är det för sent pga dagg och regn. Fortfarande är rådjursstammen alldeles för god. Förra årets strategi o behandla med bly funkade inte som jag tänkt. Trots 8 fällda rådjur har vi fortfarande gott om rådjur.
Samtidigt kan jag ju inte springa o spruta varenda år. Hur gör ni (som sprutar/behandlar)?

   TS
Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

80-90  
#404704 Vet inte säkert men det verkar som rådjuren inte e lika jävliga när granen kommer upp i den höjden !! Det e vad jag tycker mej å se här jag har skogen .. Jag hade inte behandlat nått mera här i v Värmland

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404708 Häng i, spruta varje år åtminstone till beståndet är över 3m. Som du säger själv, det som inte är sprutat betas.
Nu har du ju dessutom investerat i plantering ev. röjning och sprutning så det är större värden att vara rädd om.

Användarvisningsbild

Re: viltskydd eller inte?

Älgfoderodlare  
#415520 Effekten av viltskydd. Den skyddade lärken lär ju få en helt annan start än bild 1. Fejad av Rådjur till näst intill oigenkännlighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).