Avverkning (slutavverkning)

Hur göra?

19 inlägg 11130 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur göra?

Mojjen88  
#287797 Övertog 56 ha produktiv skogsmark för ca två år sen,med både en försiktig pappa o farfar så innebär det ju att mycket av skogen är mogen.6 ha är kalt,avverkade 3,5 ha förra hösten o planterade i sommar.Har en del eftersatt röjning som jag håller på med i ca 20 årig skog,har även gallring som ligger på i avdelningar som min pappa avverkade tidigt 70-tal när han övertog stället.Har en nygjord skogsbruksplan men snålen sitter väl ärftligt i mig också,känns för häftigt"bolaget som gjorde den vill förstås skinna en fortast möjligt"Virkesförrådet är 145 kb/m ha,stormen Dagmar o Ivar tog väl en 150kbm.Men inga katastrofala skador,har en Terri o kör för husbehov vindfället gallring o ved.Frågan är hur man ska lägga upp det bäst den äldsta skogen är ca 145 år men ser ganska välmående ut,har inga skriande behov av pengar heller,vet att det låter som ett i landsproblem.Klart att man kan köpa en fyrhjuling bara ändå men ändå svårt att ta beslut hur man ska göra. 8)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur göra?

Pensionär  
#287799 Ursäkta frågan. Men vad vill du egentligen ha svar på?

Användarvisningsbild

Re: Hur göra?

T Landström  
#287800 Jag hade nog huggit bort återväxten varje år...

Användarvisningsbild

Re: Hur göra?

JensSkoog  
#287804
T Landström skrev:Jag hade nog huggit bort återväxten varje år...

Och om det är skog som är 145 år skulle jag avverkat strax.

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

rikard_e  
#287807 håller med jensSkoog, ta bort det övermogna. Det gör ingen nytta av att stå ekonomiskt sett.


Pengar behövs, du kanske vill ta in en maskin som sköter eftersatta gallringar där kommer avverkningspengarna att hjälpa. Köpa lite nya motorsåg, till gallring, röjsåg till röjning.
Eller skaffa traktor med processor på.

Är smått avundsjuk på dig. För mig är det tvärt om, om jag nu ska köpa gården. Det man har varit försiktigt med är att plantera efter avverkning, och att gallra har man varit extremt försiktigt med.

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

Mojjen88  
#287811 Ursäkta pensionär det var inte meningen att reta upp dig,frågan var mest hur man lägger upp det mest ekonomiskt.Inte helt okomplicerat med skogspengar,men nya tak behövs ju på nåt ställe,o en huggarvagn till traktorn vore väl inte heller fel,mest känslomässigt jobbigt att förvandla gammelskog till Kalhygge eller är det bara jag som tycker det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur göra?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287818
Mojjen88 skrev:,mest känslomässigt jobbigt att förvandla gammelskog till Kalhygge eller är det bara jag som tycker det?



Instämmer till fullo!!

I övrigt har jag nog inte så mycket till råd, men det är nog inte fel att ta ner den mogna skogen, får du för mycket pengar över kan du ju alltid köpa till en skogsfastighet till...

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

rikard_e  
#287824
Mojjen88 skrev:Ursäkta pensionär det var inte meningen att reta upp dig,frågan var mest hur man lägger upp det mest ekonomiskt.Inte helt okomplicerat med skogspengar,men nya tak behövs ju på nåt ställe,o en huggarvagn till traktorn vore väl inte heller fel,mest känslomässigt jobbigt att förvandla gammelskog till Kalhygge eller är det bara jag som tycker det?


Självklart inte. Men det beror ju helt på vart i skogen det ligger, ligger det lite bortundan där man sällan är så känns det inte lika farligt.

Annars kan man alltid bläda. Ta ut dom stora fullvuxna träden och låta det yngre stå kvar, på så sätt får man behålla sin skog, sina svampställen och små stigar utan att det förändras helt.

Användarvisningsbild

Re: Hur göra?

JensSkoog  
#287828 Ekonomi, intress och tid är dom tre bröder som styr när en sådär liten skog ska skötas. :wink: Vet ju inte hur många ha som är överåriga, men om det är så mycket att det känns jobbigt å gå på, så skulle jag få inn en firma på den. Senn skulle jag bläda i det som är kvar, og lägga rett mycket arbete i röjning, föryngring och plantering. Klart du måste ha en god huggarvagn, och möjligens ochså en fyrhjuling med vagn så du kann hämta fram från där traktor inte kann användas utan å skada för mycket. Jag gillar din "snålhet". Den berättar för mig att du bryr dig om din skog på ett gott sätt och ser framover och inte bara har näsan i plånboken. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287829 Jag tror man skall se det som att man skapar något nytt när man föryngrar.

Om det är plockhuggit sedan tidigare, så kanske det är låg volym och gamla träd utan någon större tillväxt/ha? Varför inte ta ner och få upp en rejäl ungskog som du kan forma själv med röjsågen (och lite hjälp av viltet förstås...)?

Sen kanske man kan hitta något sätt att föryngra utan att använda mall 1A med skördare, storskotare, markberedning och granplantor. Men det kostar förstås en slant extra.

Föryngring under skärm?

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

plutten  
#287869 Angående den 145-åriga skogen. Vill du avverka, eller spara, isåfall kanske du kan få pengar via nåt miljöprogram. Anmäler du att du vill avverka 145-årig skog brukar "trädkramarna"
komma som brev på posten.

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287893 Avverka och använd en del till väg,väg behövs alltid på nått vis.

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

jannee  
#287896 Mitt förslag är att du slutavverkar ca 2 ha mogen skog vart fjärde år, i snitt. På detta sätt får du undan för undan en perfekt åldersfördelning. Samtidigt lär du också då hinna med att sköta skogen optimalt, ja med plantering, gräsbekämpning och röjningar och även eventuella gallringar. Det lär även komma en hel del vindfälle så arbete lär finnas och framförallt om du också har ett lönearbete vid sidan om.
Mycket enklare och känns också mycket mer överkomligt om man har mindre kalytor att bearbeta i stället för att vänta och ta någon stor.
Detta sätt är nog effektivast och minst arbetskrävande för att få fram nya fina bestånd.
Bara fara runt och plocka bort de stora, ineffektivt + att du utnyttjar inte marken optimalt. Självföryngringar i all ära men inget går idag upp mot förädlat material, kanske 20 till 30% bättre tillväxt.
Pengar du får från slutavverkningar kan du ha på skogskonto i 10 år, och ja undan för undan plocka väck - kvitta mot kostnader du har på fastigheten. Gäller att spara ALLA kvitton.

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287899 Jannes idé låter rätt tilltalande, man kanske kan ta ännu mindre hyggen tom. Blir väl kanske väl mycket kanteffekter då förstås.

Avatar Fallback

Re: Hur göra?

Mojjen88  
#287976 Tack Jannee!Är nog i dom banorna jag har tänkt själv också,för lite ha för att börja storavverka.Men med en mix av lönearbete o eget jobb med röjning,gallring,plantering o leja för mindre avverkningar med lagoma intervaller kan det nog gå bra.Tur för min del att farsgubben var tänkande nog att haka på vägbyggen, så det behöver jag inte lägga nåt krut på.Det är ju en dyr historia med tanke på att skogen är uppdelad på tre skiften med tre mil emellan.Jobb lär inte fattas så länge man orkar lyfta armarna,o sämre jobb finns det ju :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).