Skogsröjning

Snål j''''l...

13 inlägg 6309 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snål j''''l...

Pensionär  
#287736 ... brukar det lätt sägas om folk som inte röjer sin skog. Men är det så egentligen?
I år har jag hamnat mest på riktigt eftersatta bestånd som borde vart röjt både en och två gånger, helst för flera år sen.
Om det är slumpen vet jag inte men i år har också ganska många skogsägare vart ut och hälsat på i skogen, tycker annars det är sällan man ser någon.
Många av dom som vart ut erkänner att dom inte riktigt insett nyttan av röjning i god tid. Okunskap helt enkelt.
Sen så finns det ju dom som skulle vilja göra det själv men har inte riktigt tid.
En skogsägare sa åt mig.
- Jag har tänkt göra den här figuren själv.
Saken var bara den att han hade "tänkt" i 15 år.

Ingen jublar ju direkt åt att röjningen blir kostsam, men den smällen tar dom för att sätta skogen i skick.

Så vad tror ni på skogsforum? Är det snålhet eller är det andra saker som ligger bakom röjningsberget?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Snål j''''l...

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287739 Troligen mest okunskap och ointresse samt att viss är tidsoptimister, många lever i nuet inte som vi skogsägare som tänker på framtiden därför används intäkt från skogen till annat, jag tror inte många använder lånade pengar till skogsvård även om det går att räkna hem dikning, röjning och gödsling.

Avatar Fallback

Re: Snål j''''l...

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287742 Några förslag:

- Ingenting är någonsin akut för dagen i skogsskötseln. (Aldrig hö- eller tröskväder liksom)
- Skogen växer medans man ligger på sofflocket och det kan funka skapligt ändå.
- Man tycker om att se på TV, åka bil och äta gott. Det är färre i vår tid som svettar upp sej själv i skogen mot förr.
- Fler skogsägare har tvingats in i städerna av kapitalismen.

Avatar Fallback

Re: Snål j''''l...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287743 Jag tror mest på "de är inte så jävla noga, det blir skog ändå".

Röjer man tidigt blir det ofta två gånger istället.

Användarvisningsbild

Re: Snål j''''l...

T Landström  
#287745 Känns som 2 röjningar i rätt tid går fortare än en röjning i senaste laget...

Användarvisningsbild

Re: Snål j''''l...

JensSkoog  
#287751 Det finns ett röjningberg här också. Många små skogsägare har bara lite gårdsskog, typ 10 till 20 ha. Där tar dom lite ved, men annars står skogen där och är glömmd. Finns vell några som är snåla, men mestadels är det bara att dom inte ser någon ökonomi i skogen alls. :sad:

Avatar Fallback

Re: Snål j''''l...

Pensionär  
#287752 T Landström

Det stämmer bra det. Även en tredje röjning kan hinnas med på samma tid som ett mardröms objekt kräver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snål j''''l...

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287762 Om man bor nära objektet och området inte är för stort kan man ju röja flera gånger men inte om det är tvärtom. Var ut å kollade på en 12- årig T24 som jag röjde för tre år sen, jäklar vad det växer.. känns som att träden har vuxit 1-1,5 meter i alla riktningar. Det har kommit upp älgsäker nivå nu så nästa åtgärd blir underröjning i kombination med förstagallring.

Avatar Fallback

Re: Snål j''''l...

isteskog  
#287765 Det finns nog många olika förklaringar till röjningsberget. Men den vanligaste orsaken att man inte hinner med är nog att ungskogen växer något så f-bannat fort. På mina drygt 200 ha så får man ligga på som en igel för att inte komma för långt efter... :smile:
Hur ska det då vara för de som inte bor på sin fastighet eller om man har ett lönejobb. Att ha en ny skogsbruksplan med koll på prioriteringen på röjningsbestånden är nog klokt.
Men att vara ute i god tid med plantröjning och sen ungskogsröja 1-2 gånger före gallring är nog fortfarande en klok strategi.

Avatar Fallback

Re: Snål j''''l...

jannee  
#287775 Prioriteringsfråga, många inser inte hur kostsamt det egentligen är att inte röja i tid.
Har själv grannar som lägger ned massor av tid att ha en perfekt trädgård, massor av grusgångar, som ska krattas i tid och otid. Spjälstaket som måste målas i tid och otid, o.s.v.
Är man ung går nog detta an men när man blir äldre tar allt så förbannat lång tid så det som inte direkt syns blir ogjort. Så upplever jag själv min situation.
När jag var yngre hade jag inga större problem med att jobba runt 80 tim/vecka, ibland lite till, men idag tar det emot när jag jobbat 60 tim, vill helst inte göra så mycket mer när jag kommit hem från mitt lönearbete.

Användarvisningsbild

Re: Snål j''''l...

Seb macahan  
#287808 Jag tror att många tar tag i saken. Nu jävlar ska det röjas, och så går man ut en morgon och kör så det ryker. Efter det är man helt slut och man har hur mycket som helst kvar och det blir övermäktigt. Har själv känt den känslan i bland. Men har sista tiden tagit fler korta pass. Några timmar efter jobbet flera gånger i veckan. Då får man både upp tempot och motivationen. Dels är man piggare timme 3på Onsdagen än timme 7-8på lördagen. Kör man så några veckor så blir inte heldags röjningar så jobbiga för man har tränat upp sig. Det är bättre all lite blir gjort än inget alls. Sen är det nog viktigt att göra planteringarna lättåtkomliga. Ska man traska flera 100m för att bara komma fram till röjning då blir den jobbig. Kan man köra dit och ännu hellre köra inne i beståndet så sparar man mycket energi.

Avatar Fallback

Re: Snål j''''l...

Pensionär  
#287813 Re: Snål j''''l...

Nytt inläggav OAS-forests » sön 17 aug 2014, 10:30
Om man bor nära objektet och området inte är för stort kan man ju röja flera gånger men inte om det är tvärtom.

Hur tänker du nu OAS ? Röjningsbehovet är ju inte mindre bara för att skogen är långt borta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snål j''''l...

Mojjen88  
#287814 Kanske man röjer lite hårdare när objektet ligger oländigare om man inte är snål som mig? :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).