Traktorer och processorer

bygger om New Holland 6020

20 inlägg 13214 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bygger om New Holland 6020

Seb macahan  
#287175 Hej på er. Jag roar mig med att bygga om min traktor till skogshytt. Lägger ut lite bilder på arbetet än så länge.
Det svider lite i själen o behöva sätta kapen i en ny maskin.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: bygger om New Holland 6020

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287192 Frågade en kompis på 90talet hur de kändes att sätta borren i biltaket på en Mercedes för att montera mobiltelefonantenn...hahaha kul tyckte han

Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287209 Ojoj, det gäller att ha nerverna i styr när man kapar. Det blir nog intressant att se när den börjar bli klar. Ska du ha allt typ gas broms ratt osv?

Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

Seb macahan  
#287234 Nej. Gas har jag på knappar bredvid armstödet. Broms har jag på höger sida om stolen. Det jag funderar på är o flytta över är fram back spaken och styrning. Främst styrningen för jag tror jag kan nyttja drivningen på vagnen för att förflytta mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

Seb macahan  
#287235 Kabel till armstöd och vridplattan.

   TS
Avatar Fallback

Re: bygger om New Holland 6020

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287244 Ta med fram/back spaken, nyttjar de hela tiden på Valtra m twin trac
Tror de är lättare att presionsköra än vagnsdriften

Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

Seb macahan  
#287250 Så är det nog. Fram backspaken är lätt o sätt dubbla av. Lite värre med styrningen. Det blir kanske styrning till nästa år.

   TS
Avatar Fallback

Re: bygger om New Holland 6020

Robertberg  
#287251 Blir nog bra detta!
Bygger du efter eget huvud eller har du fått nå fusktips :)

Avatar Fallback

Re: bygger om New Holland 6020

rikard_e  
#287269 Spännande!

Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

ss0803  
#287365 Intressant att följa!

Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

Seb macahan  
#287405 Jag bygger med delar från Ölmstad Smide som gör skogskonveteringar på alla traktorer i dag. Jag har beställt de grejer de använder till just denna traktormodell. Nu är jag klar med hytten. Vändbar stol. Hinner jag innan vintern blir det bukplåt och grenavisare. Detta gör jag själv i så fall. Att jag beställde delarna från firma är för att det är ganska mycket special prylar i och med att man får dra om hela friskluftspaketet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

Seb macahan  
#287406 Klart

   TS
Avatar Fallback

Re: bygger om New Holland 6020

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287407 Dra om friskluft, hur då?

Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

Seb macahan  
#287419 I golvet ligger kanalerna för friskluft. Dessa går upp bakom stolen. Där sitter även en fläkt och styrboxen för traktorn. Allt detta är inbyggt med en stor plastlåda. Den lådan bygger ut 25-30cm och det är utrymmet där man ska ha fötterna. Därför byggs hela golvet om så att man leder om friskluft till höger sida och styrboxen flyttas till vänstra sidan. Boxen är lätt men kanalerna till friskluftspaketet är lite mer pyssel. Bl a får man flytta fram handbromsen vilket också innebär att man får flytta fram spolarvätska behållaren och förlänga slangar kablar och påfyllningsrör. Totalt är nog ca 30-35timmar nerlagt hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygger om New Holland 6020

JensSkoog  
#287420 Fasan, va duktig du är! :grin: Jag är imponerad!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).