Skotare

890.3

33 inlägg 10051 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
eliasson  
#28573
Henrik K skrev:
Thunborg skrev:
eliasson skrev:Nu var det väl inte det jag frågade, är medveten om att det är en 18 tons skotare. :lol:

Men någonting säger mig att det finns fler 890 i landet som går med 20 tons lass och då kunde det vara intressant att höra om fler har eller har haft samma problem.

Antar att du kör 890.3, har den fungerat bra??

Vi prova en 860.3 loadflex , och den hade en fin övervakning på lastvikten . varför inte använda den på eran 890.3 :roll:


Våg är väl standard på alla Loadflex.


Det stämmer bra, våg är standard på loadflex och den fungerar. Men jag vet inte om du missat frågan. Vi lastar 20 ton för att chefen har sagt åt oss att göra det, varken han eller jag klagar över det. Men jag vet att det finns fler 890.3 som går med lika stora lass på flera ställe och då tyckte jag att det skulle vara intressant att höra om dom oxå har samma problem.

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28580 Det är väl inte många skotare som går med de lass som står i pappret.
Dom flesta går ju med rågade lass och kör man timmer så är ju det tyngre än maxlast

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28586 Håller med ovanstående talare. Vi har alltid kört med så mycket vi får på 1710an med vanlig lastbärare. Och de tror jag inte är några 17 ton om man kör timmer iaf. Snarare över 20.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28590 Absolut,man blir förvånad över hur mycket virkets vikt växlar(många v-n :shock: )på samma skifte kan det variera mot 50% mellan sortiment och trädslag enligt alsen (vid samma längd)

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28668 Jag tror inte man lassar ihjäl en skotare snarare att man kör ihjäl dom, men det är ju vad jag tror iallafall

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28674
NZ skrev:Jag tror inte man lassar ihjäl en skotare snarare att man kör ihjäl dom, men det är ju vad jag tror iallafall


Så är det nog... är nog inte hela världen att köra nåt 20 tons lass om du bara sen kör fram det med insidan av huvudet.

Avatar Fallback
eliasson  
#28712 Fick ut svetsaren från swelog i fredags. Han berättade att han hade varit ute på 4 st 890 inklusive våran och svetsat kärror. Det som var lite märkligt var att ingen hade spruckit på samma ställe.

Han tyckte även att det var lite märkligt att alla sprickorna vi hade i våran ram var mitt i svetsarna.

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28731 Begär ny ram på garanti,gå högre upp i hierarkin hos valmetledningen.
Grannen fick nya boggilådor till wisenten fastän han hade 5000 timmar,är det felkonstruerat så ska dom stå för det trots att officiella garantin har gått ut men småcheferna törs inte lova nåt annat.

Avatar Fallback
eliasson  
#28820 Får väl se hur det går nu när den är svetsad, håller inte det heller får vi väl se hur chefen gör. Men med tanke på att det upptäcktes 2 småsprickor även i den nyaste 890.3 som bara gått 1700h idag så blir man ju lite fundersam.

   TS
Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29092
eliasson skrev:Får väl se hur det går nu när den är svetsad, håller inte det heller får vi väl se hur chefen gör. Men med tanke på att det upptäcktes 2 småsprickor även i den nyaste 890.3 som bara gått 1700h idag så blir man ju lite fundersam.


Du ska se att det blir grönare framöver... :roll:
Under tiden kanske du kan få låna chefens 1840?

Avatar Fallback
eliasson  
#29120
Spidde skrev:
eliasson skrev:Får väl se hur det går nu när den är svetsad, håller inte det heller får vi väl se hur chefen gör. Men med tanke på att det upptäcktes 2 småsprickor även i den nyaste 890.3 som bara gått 1700h idag så blir man ju lite fundersam.


Du ska se att det blir grönare framöver... :roll:
Under tiden kanske du kan få låna chefens 1840?


Du tror det ja! Ska höra om inte du kan bli med så kör vi 3-skift i bovik med den!! :lol:

   TS
Avatar Fallback
Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29441 Har en bekant här uppe som har kört sin 890.3 i 7000h o den har gått klockrent! har inte vare mycke problem med den :)

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31951
Vikman skrev:du kan ju börja lasta 18 som man får istället för 20 ton på den så ska du se att den håller
20 ton ska väl inte gå o lasta på en .3 valmet dom som finns här stryper datorn av driften så den bara går på krypfart om man lägger på för mycket

Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#31957
huggarn82 skrev:
Vikman skrev:du kan ju börja lasta 18 som man får istället för 20 ton på den så ska du se att den håller
20 ton ska väl inte gå o lasta på en .3 valmet dom som finns här stryper datorn av driften så den bara går på krypfart om man lägger på för mycket


det går att slå av den funktionen med

Avatar Fallback
eliasson  
#31978
huggarn82 skrev:
Vikman skrev:du kan ju börja lasta 18 som man får istället för 20 ton på den så ska du se att den håller
20 ton ska väl inte gå o lasta på en .3 valmet dom som finns här stryper datorn av driften så den bara går på krypfart om man lägger på för mycket



Om du lastar över 22 ton så går bara maskinen i 2 km/h, det är vid samma gräns som datorn börjar varna för överlass. Så var det orginal på bägge som chefen har men det är möjligt att det går att ändra den gränsen så den blir 20 ton istället.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).