Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vedvagn till en Polaris Ranger

11 inlägg 37678 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedvagn till en Polaris Ranger

cruisern  
#285460 Har nyligen köpt en Polaris Ranger 570 och planerar att till hösten köpa någon form av vedvagn. Jag skall köra lite ved och ris höst, vinter och vår. Jag skall inte använda vagnen professionellt. Jag är med i en samfällighet som äger 55 Ha skog och jag sköter om en del av detta längs våra vägar så att det ser snyggt ut. Jag behöver ingen kran för jag sågar upp veden antingen i 1-meterslängder eller kubbar dom i längder om ca 30 cm efter fällning så att jag kan lyfta upp dom på ett flak. För större arbeten så hyr vi in maskiner för avverkning.

Jag har läst på flera forum om timmer/vedvagnar till ATV och har fått klart för mig att det är stor kvalitetsskillnad mellan svenska vagnar typ Kranman, Avestavagnen, Carlmans om man jämför dessa med importerade vagnar. Det skiljer i galvaniseringen, svetsfogar, däck mm. Emellertid så kostar de svenska vagnarna dubbelt mot de importerade. Jag kan förstå att man investerar i en svensk kvalitetsvagn om man använder den proffesionellt men duger en importerad för mer "fritidsbruk"?

Efter lite sökande så tittar jag på två alternativ.

1. KV1300 - Kombivagn Flak / Ved / Timmer från Avestavagnar och kostar 23.750kr inkl. moms
http://www.avestavagnen.se/flakvagn-kv1300.html

2. Timmervagn ATV med flak från Nima (Swedol) och kostar 11.500kr inkl. moms
http://www.nimaab.se/se/art/timmervagn-atv-med-flak.php


Det som står skrivet handlar om koppling till "vanliga" ATV/fyrhjulingar. I mitt fall har jag en Ranger och den har både bredare och längre hjulbas. Någon som har någon erfarenhet av en motsvarande kopplat till en timmer/vedvagn?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

traktorz  
#285487 Vi har en Jula boggivagn som har fått dra tunga lass, bl.a. frötallar. Vi har inte slitit ut den ännu, men behövt svetsa och förstärka några gånger, specifikt krantornet. Stödben har vi dessutom försett vagnen med. Slang har vi behövt lägga i däcken på samtliga hjul efter ett par år.

Flakvagn med tipp tror jag skulle passa bra, eftersom kran för lyft ju inte behövs:
http://www.nyvab.se/tippvagn.htm
http://www.kellfri.se/SE/Catalog/vagnar ... 15ATV.html

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

cruisern  
#285488 Tack för tipsen. Julavagnen tror jag är samma som Nima säljer och det skiljer nästan inget i pris.

Vagnarna från Nyvab och Kellfri verkar vara samma vagn. Det som förvånar mig att dessa väger drygt 300kg medan motsvarande Avestavagn bara väger 150kg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

mordellio  
#285505 Hej
Ska du bara köra efter bilvägar skulle nog jag använda en vanlig bilsläpvagn. Känns som man kan lasta mer på en sådan. Ska du ut i terrängen blir det ju en annan sak.
Andreas

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

cruisern  
#285506 Det är både bilväg och ut i terrängen. Hittills har det mest varit bilväg och då har jag ett 750kg EU-släp. Det kommer att bli mer och mer terräng framöver. Får väl också erkänna att det finne en viss vill ha effekt.

Det jag tänker åka och titta på idag är:
http://www.blocket.se/uppsala/Kombivagn ... ?ca=11&w=3

Av priset att döma så verkar det vara en importerat vagn. Traktor Nord har ju även Kranman/Polaris så det skall bli kul att jämföra kvalitet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

cruisern  
#285531 Var idag och tittade på kombivagnen som var en norsk vagn från http://www.bkhengeren.no. Jag blev inte så imponerad av vare sig galvanisering eller svetsfogar. Dom hade ingen Kranman så att jag kunde jämföra. Däremot hade dom en K-vagnen från Karkshamn och där var det kvalitet på både galvanisering och svetsfogar.

Jag var också på Uppsalafritid och tittade på deras ATV Kombivagn KV1500. Den var kinesisk men jag tyckte bl.a att galvanisering och svetsfogar var bättre än den norska.

Kollade också en vagn som heter Black-Wolf men blev inte heller imponerad av dess kvalitet.

Däremot är mina söner villiga att låna ut sin vagn till mig. Den rymmer mycket men kanske lite svår i terrängen.

Polaris Ranger 570 1.jpg


Polaris Ranger 570 2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

cruisern  
#286416 Efter en hel del läsning på diverse forum samt besök hos handlare för att jämföra kvalitet på importerade respektive svenska vagnar så blev det en Kranman T1100 med kran VK1100. Valet stod mellan denna och en Avesta kombivagn KV1300. Eftersom jag har en ren 750kg flakvagn för bil samt att jag även ville ha en kran så föll valet på Kranman. Jag köpte hos samma handlare som jag köpt min Ranger så jag fick ett bra pris.

Jag har också beställt fästen för elvinsch samt timmersax och skall också komplettera med en Warn-vinch och montera allt själv. Vidare skall jag bygga ett insatsflak av trallvirke 28x145 i stil med nedan tråd

viewtopic.php?f=21&t=3966&st=0&sk=t&sd=a&start=45

Polaris Ranger 570 1.jpg


Polaris Ranger 570 2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

cruisern  
#287025 Nu är jag i princip klar med mitt insatsflak som jag tror kommer att passa mina behov. Sidolemmarna kan lätt lyftas av för att reducera lyfthöjd och baklemmen kan enkelt demonteras.

Kranman T1100-VK1100 1.jpg


Kranman T1100-VK1100 2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

Erre  
#287048 Stiligt!!!

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

cruisern  
#287778 Nu är min vagn i princip klar efter jag har monterat på en Warn vinsch med fjärrstyrning.

Vinsch 1.jpg


Vinsch 2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedvagn till en Polaris Ranger

Jeep  
#287779 Snyggt!
Det blev ju kanonbra :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).