Motorsåg och handhållet

Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

7 inlägg 5308 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

torpöbo  
#286897 På grannforumet maskinisten så kom det upp ett spännande brytjärn. Ett med utväxling som underlättar fällningar, vet någon om detta tillverkas längre?

Någon som har nått som ligger o skräpar?

http://www.maskinisten.net/userpix/8356 ... 946092.jpg



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

Ferguson system  
#286898 Den var ny, har aldri sett et sånt fellespett før. Er det Husqvarna som har lagd det, eller en underleverandør? Logosol har og et litt spesielt fellespett. 3 i 1 funksjon: Fellespett, stokkløfter og fellejekk/vinsj. Kjøpte et sånt nylig, men har ikke prøvd det enda.

Avatar Fallback

Re: Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

torpöbo  
#286900 Det är ett brytjärn som kom ut på marknaden på 80 talet. Jag vet inte om det är från deras produktion eller från någon underleverantör. Tror att det kan vara ett bra komplement till kil i gallringar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

Bengt.Svensson  
#286923 Vi ett som vi använt varje vintersäsong sen jag började hugga i slutet på 80-talet. Det fungerar utmärkt bra, ett plus är att skaftet är av aluminium så det är inte så tungt att bära på.

Avatar Fallback

Re: Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

M_M  
#286924 Jag har ett sänt här, har dock ingen aning om vad det egentligen är...
Bild

Avatar Fallback

Re: Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

foton  
#286966 Det fungerade bra men mekanismen gick sönder.Då fick man svetsa ihop det ,så blev det som ett vanligt brytjärn. Ganska lätt.

Avatar Fallback

Re: Brytjärn med utvexling, dubbelbrytjärn

Yanmar 1502d  
#287066 Jag har ett liknande som det som finns i grannforumet. Använder det aldrig eftersom läppen på järnet blir hög i och med utväxlingen så det är svårt att få in det i trädet.
Får man inte in det helt så tappar det fäste och det hela blir en irriterande upplevelse.
Beror förmodligen mer på min kunskap än på brytjärnets funktion. Tycker att kilar är bättre när det börjar bli lite grövre träd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).