Skogsvagn (Huggarvagnar)

Klipphuvud till skogsvagnen

11 inlägg 10587 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klipphuvud till skogsvagnen

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286486 Går i tankar att köpa en klipp till min skogsvagn. Har kollat och läst mycket om detta men funderingarna ligger närmast hos farmas klipp.

Kellfris klipp ligger ju på samma pris men jag gillar farmas bättre. Nu till frågan, om man vill klippa ris och buskar känns det som modellen med rörlig kniv skulle vara bättre? Den går ju även att använda till lastning.

Det finns ju finare klippar med denna funktion men priset drar iväg och min användning blir ganska begränsad.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

ÅsaNisse  
#286607 Du har PM

Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286620 Har också funderat på att bli en skogsklippare. Men hellre än lägga pengar på ett simpelt klippaggregat så tänker jag såga ner rasket med motorsåg. Tror att det går minst lika fort och vagnen / skotaren är redo för lastning utan att det ska bytas grip.

Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286833 Efter en trevlig utflykt till ÅsaNisse blev jag ägare till ett Kellfri klippaggregat. Provkörning gick fint och kan jag konstatera att det uppfyller mina önskemål till fullo.

En fundering som dök upp under första körningen. När jag klippte en björk där första biten var lagom att spara till ved, hur skall jag få den 3 meter?

Givetvis kan jag gå ut och mäta men det känns inte aktuellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

Blivande snickare  
#286853 Ögonmått?
Om det är egen ved så har det väl inte så stor skillnad om det inte blir exakt?

Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286854 Jo, unge man! I södra Sverige är det lag på att allt virke som körs ut ur skogen måste hålla exakt tre meters längd. Endast sågverken har EU-dispens. :grin:

Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

ÅsaNisse  
#286862 En smålänning tar ut längd efter virkesinnehåll och sen får de bli vad det vill på måttbandet.
Har kapad ved idag (efterbörden) och det varierar mellan 1,5-5 m. = 3-10 bitar.
Allt värmer.

Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291129 Efter en del körning blev jag mer och mer irriterad att klippen ville tilta så fort jag grep ihop. Numera är klippen utrustad med en elventil för tilten. Funktionen är otroligt mycket bättre! När jag ändå byggde om klippen fick den en annan färg (kan inte riktigt med den konstiga gröna färgen) samt ett skydd för ventilerna.
PS. Försökte ladda upp bilder men det funkade inte med Ipaden

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

ÅsaNisse  
#291207 Du som verkade så lugn kan väl inte bli irriterad!! :surp:
Tilten skulle inte reagera alls vid grip in. Där ska komma kniv.
Tilt upp ska komma vid grip ut max.
Men det kvittar ju nu. :P

Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292651 Efter uppdatering av ipaden skall det visst funka att ladda upp bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipphuvud till skogsvagnen

valtra121A  
#296623 Nisula 280 E, tungt men bra!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).