Traktorn i skogen

Smart lösning eller Lucas?

18 inlägg 14988 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Smart lösning eller Lucas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286691 Upptäckte till min förvåning att traktorn inte startade när jag hade kopplat ur generatorna (likströms). :shock: Efter någon timmes funderande och tänkande så insåg jag att startreläet - som är separat på den här modellen - jordade styrströmmen från tändningen genom generatorn! :shock:

Om man tänker efter så kan anledningen vara att startmotorn slutar gå - reläet bryts - när generatorn börjar ladda. Praktiskt men gör inte livet enklare för den lille elektrikern.

Låter det smart, eller? Eller har jag tänkt fel. Traktorn är med likströmsgenerator, spänningsregulator som är bortmonterad och separat startrelä. Ovanlig kombo.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286700 Visserligen så uppfann Lucas mörkret men jag tror att han är oskyldig till detta.
Kan det vara något hemmafix? Utan spänningsregulator så finns det väl ingen begränsning för hur mycket han laddar? Nu är det väl liten risk att en likströmmare skulle överladda......


Länk till MF 135
viewtopic.php?f=38&t=16059&start=15

Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286712 Sorry, jag var oklar. Det satt en regulator där från början, den skiljer bort generatorn när den inte laddar, så då är utgången på generatorn jordad genom regulatorns lindning (Ca 5-10 ohm). Jämfört med solenoidens resistans på ca 80-100 ohm så gör ju det inget, utan strömmen går från batteriet, via tändingslåset, solenoiden och generatorn till jord.

Det var när jag hade sönder regulatorn och tog bort den och generatorn som jag upptäckte fenomenet.

Det ser ut som originalkablar, tror inte det är hemmapul. Gammalt gummi i isoleringarna, gamla strumpor.

Det elschemat du visar stämmer inte med min traktor, jag har separat solenoid. På bilden där är solenoiden jordad tillsammans med startmotorn (bara tre trådar + chassiejord), medan jag har en separat burk vid instrumentpanelen med två grova och två smala tåtar.

Har inte hittat elschema med separat solenoid på mf-135.

   TS
Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286728 Fick lite hjälp på Maskinisten, men postar här också. Kopplingen är rekommenderad av CAV, "electrial overspeed protection", för likströmmare. För en växelgenerator, får man koppla annorlunda med ett skyddsrelä. Eller strunta i det. ;)

Bild


Traktorel är intressant! :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286761 Som elektriker kan jag bara säga att gammal fordonsel ställer mycket på kant av hur jag tänker normalt om el

Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286766 På den tiden var kabel tydligen ännu dyrare än det är idag... 😈

Man klurade tydligen väldigt länge på att få så få meter kabel och så få komponenter som möjligt. Idag hade man nog slängt in en liten processor i traktorn, gärna med Linux... :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smart lösning eller Lucas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286778
T24X4 skrev:Länk till MF 135
viewtopic.php?f=38&t=16059&start=15

Är du säker på att detta är till en 135:a :?: Det är samma schema som jag har till min traktor och med ett säkringsarrangemang som jag beskrev några inlägg tidigare i tråden.

Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286790 Säker är jag inte. Länkade till bilder där det stod att det var MF 135 och jag såg ingen anledning till att tvivla på axwell. Det kanske är skillnad mellan en tidig version och en sen version av MF135.

Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286794 Bilden är identisk med kopia från den svenska instruktionsboken till MF-135, som finns inscannad hos Maskinisten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286802 Vet du vilka årsmodeller den täcker in?

Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286803 Nej, men nyare än min som är -68-69

   TS
Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

axwell  
#286805
Mangan skrev:Nej, men nyare än min som är -68-69


Schemat som jag lade in var till en -67:a, fanns i manualen som OiE sålde.

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning eller Lucas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286846 Är det inte så att stora delar av elschemat är beroende på vilken hytt traktorn har och det finns väl ett par olika hytter till 135:n medan de större modellerna bara har en hytt-typ?

Avatar Fallback

Re: Smart lösning eller Lucas?

agvg  
#286863 Normalt er vel hytta på ett eget skjema.

Användarvisningsbild

Re: Smart lösning eller Lucas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286868 Verkar inte vara så i Sverige. Där gavs instruktionsböckerna ut av importören. Jag har två traktorer och båda instruktionsböckerna är utgivna av ANA Maskin AB, de som importerade Fergusson och Massey-Fergusson, och beskriver hela traktorn inklusive hytt för den ena (Grållen har ingen hytt).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).