Traktorn i skogen

Vad bör ha relä?

39 inlägg 35376 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad bör ha relä?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286758 Det är fel i schemat ser jag, det kom bort en ledare från huvubrytare till startmotor och generator. denna väg är alltså ej säkrad alls. Grova kablar (kom just på att jag glömde köpa batterikabel, f-n!) skall det vara.

Jag har gummimatta över batteriet, funderar på hur jag skall isolera de grova ringkabelskorna vid tex startmotorn.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad bör ha relä?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286759 Brukar finnas gummidamasker till de hos tex Olssons i Ellös och svart plastslang typ PMA slang(robotslang) för att skydda de grova kablarna enl RUS föreskrifter som försäkringsbolagen kräver.

Samvetsfråga, bryter ni era huvudbrytare (batterifrånskiljare) när stängar av ere maskiner?

Avatar Fallback

Re: Vad bör ha relä?

axwell  
#286765
gnisten83 skrev:Brukar finnas gummidamasker till de hos tex Olssons i Ellös och svart plastslang typ PMA slang(robotslang) för att skydda de grova kablarna enl RUS föreskrifter som försäkringsbolagen kräver.

Samvetsfråga, bryter ni era huvudbrytare (batterifrånskiljare) när stängar av ere maskiner?


Jodå, om det blir bortåt en timmes avbrott.

Såg inte någon huvudbrytare i "traktorz" original-schema, mitt försäkringsbolag kräver att vred-nyckeln skall vara av icke brännbart mtrl.

Swedol säljer både "Gummiskydd över ringkabelsko", huvudbrytare 250 A kontinuerl.(2500 A 5 sek) och lämpliga kablar.

GUMMISKYDD FÖR RINGKABELSKOR
Art.nr Pris
EL-7920 24,00 st

HUVUDSTRÖMBRYTARE
Art.nr Beskrivning Pris
EL-2750 150A (1000A 5 sek) 179,00 st
EL-27501 Extra nyckel 59,00 st
EL-2752 250A (2500A 5 sek) 235,00 st
EL-27521 Extra nyckel 40,00 st

Avatar Fallback

Re: Vad bör ha relä?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286770 Var och kollade på sweodl, skulle vilja ha en färdig kabel med ringar i bägge ändar. Såg bara inr g+ batteripol. Fanns korta i rött och längre i svart på Biltema, tänkte ta den långa svarta och tejpa den röd... :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad bör ha relä?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286772 Kabel skydd

http://dalhems.com/sv/p/781b670c502f48f ... -12-34-rod


Brukar finnas bra kabel på billjudsbutiker.

http://www.mds.se/mds-fe3515-pc.html

Användarvisningsbild

Re: Vad bör ha relä?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286776
T24X4 skrev:Brukar finnas bra kabel på billjudsbutiker.

http://www.mds.se/mds-fe3515-pc.html

639 kr/m :!: :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: Vad bör ha relä?

traktorz  
#286843
axwell skrev:
Såg inte någon huvudbrytare i "traktorz" original-schema, mitt försäkringsbolag kräver att vred-nyckeln skall vara av icke brännbart mtrl.

Swedol säljer både "Gummiskydd över ringkabelsko", huvudbrytare 250 A kontinuerl.(2500 A 5 sek) och lämpliga kablar.

GUMMISKYDD FÖR RINGKABELSKOR
Art.nr Pris
EL-7920 24,00 st


-Vad är det som medför den praktiska nödvändigheten av en huvudbrytare på just en traktor, då en sådan finns varken på personbilar eller fyrhjulingar? Gäller inte det kravet enligt Brandskyddsföreningen endast för anläggningsmaskiner, men knappast för en jord- eller skogsbrukstraktor?

-Kan nämna att gummiskydd för ringkabelskor införskaffade vi efter att kedjan som håller kranbommen på vår Jula ATV vagn titt som tätt svängde mot polkontakterna på den kranmonterade vinschen; Lite onödigt med dessa frekventa gnistor tyckte vi. Så dessa gumiskydd kan vi också rekommendera.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör ha relä?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286850
traktorz skrev:
axwell skrev:
Såg inte någon huvudbrytare i "traktorz" original-schema, mitt försäkringsbolag kräver att vred-nyckeln skall vara av icke brännbart mtrl.

Swedol säljer både "Gummiskydd över ringkabelsko", huvudbrytare 250 A kontinuerl.(2500 A 5 sek) och lämpliga kablar.

GUMMISKYDD FÖR RINGKABELSKOR
Art.nr Pris
EL-7920 24,00 st


-Vad är det som medför den praktiska nödvändigheten av en huvudbrytare på just en traktor, då en sådan finns varken på personbilar eller fyrhjulingar? Gäller inte det kravet enligt Brandskyddsföreningen endast för anläggningsmaskiner, men knappast för en jord- eller skogsbrukstraktor?

-Kan nämna att gummiskydd för ringkabelskor införskaffade vi efter att kedjan som håller kranbommen på vår Jula ATV vagn titt som tätt svängde mot polkontakterna på den kranmonterade vinschen; Lite onödigt med dessa frekventa gnistor tyckte vi. Så dessa gumiskydd kan vi också rekommendera.


Försäkringsbolagen ställer krav på huvudbrytare på traktorer p g a för många bränder.
Många specielt äldre traktorer har dåliga elsystem ibland dåligt avsäkrade och dåliga mekaniska skydd över kablage mm.
Många har misshandlade och dåligt skötta elsystem. T ex avslitna kablage, eller dåliga skarvar förbindningar med glapp, korrissions skador med spänningsfall, extraljus som gammla elsystemet inte klarar, säkringar utbytta till för stora.
Listan kan göras lång.
Titta på en äldre traktors elsystem oftast fungerar inte tex belysning eller annat. Kablar har isolationsskador eller hänger löst. Traktorer tvättas inte alltid så ofta heller damm, olja, fett mm kan ligga mot skarvar elanslutningar och ger krypströmmar med brand som följd. Vedbods mekarna tager vad man haver t ex ibland bara järntråd....
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Vad bör ha relä?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286860 Om ett uthus som brunnit antänds av en traktor som man inte brutit huvudbrytaren på eller om den inte har en godkänd gör försäkringsbolaget ett saftigt avdrag på ersättningen för uthuset

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).