Jag har gummimatta över batteriet, funderar på hur jag skall isolera de grova ringkabelskorna vid tex startmotorn.
gnisten83 skrev:Brukar finnas gummidamasker till de hos tex Olssons i Ellös och svart plastslang typ PMA slang(robotslang) för att skydda de grova kablarna enl RUS föreskrifter som försäkringsbolagen kräver.
Samvetsfråga, bryter ni era huvudbrytare (batterifrånskiljare) när stängar av ere maskiner?
T24X4 skrev:Brukar finnas bra kabel på billjudsbutiker.
http://www.mds.se/mds-fe3515-pc.html
axwell skrev:
Såg inte någon huvudbrytare i "traktorz" original-schema, mitt försäkringsbolag kräver att vred-nyckeln skall vara av icke brännbart mtrl.
Swedol säljer både "Gummiskydd över ringkabelsko", huvudbrytare 250 A kontinuerl.(2500 A 5 sek) och lämpliga kablar.
GUMMISKYDD FÖR RINGKABELSKOR
Art.nr Pris
EL-7920 24,00 st
traktorz skrev:axwell skrev:
Såg inte någon huvudbrytare i "traktorz" original-schema, mitt försäkringsbolag kräver att vred-nyckeln skall vara av icke brännbart mtrl.
Swedol säljer både "Gummiskydd över ringkabelsko", huvudbrytare 250 A kontinuerl.(2500 A 5 sek) och lämpliga kablar.
GUMMISKYDD FÖR RINGKABELSKOR
Art.nr Pris
EL-7920 24,00 st
-Vad är det som medför den praktiska nödvändigheten av en huvudbrytare på just en traktor, då en sådan finns varken på personbilar eller fyrhjulingar? Gäller inte det kravet enligt Brandskyddsföreningen endast för anläggningsmaskiner, men knappast för en jord- eller skogsbrukstraktor?
-Kan nämna att gummiskydd för ringkabelskor införskaffade vi efter att kedjan som håller kranbommen på vår Jula ATV vagn titt som tätt svängde mot polkontakterna på den kranmonterade vinschen; Lite onödigt med dessa frekventa gnistor tyckte vi. Så dessa gumiskydd kan vi också rekommendera.