Öppna kategorin

Generationsskifte

65 inlägg 31253 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286705 Fastigheten ligger i Vänersborgs kommun.

Huset är inte särskilt stort värde i. Senaste taxeringen är på knappt 300 000.

Han är pensionär idag. Jordbruk och skog har de haft vid sidan om vanliga heltidsjobb. Gården har inte varit huvudsakliga inkomstkälla utan mer intresse.

Åkrar och beten har han hand om själv nu eftersom pappa är borta. Mig pratar han inte med alls. Jag får bara fakturor i efterhand.
Skogen har de endast haft för eget behov till ved, lite virke mm. Tagit vara på nedfallna träd osv.

Det här med arvslagen förstår han inte hur det än läggs fram.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

surjämten  
#286729 Hej Siggesix!
Du kan sova lugnt!
Låt dig inte stressas av en person som inte ens fattar att sonen ärver sin far.
Det här med offentlig försäljning enligt samägandelagen är som jag ser det endast en sista utväg när alla positioner är helt låsta.
Det kan innebära att delägaren med bäst ekonomi gynnas. Det kan självklart också innebära att fastigheten köps av helt utomstående.
Du skriver att du tar hjälp av LRF konsult och det tror jag du behöver. Ha dock koll på vad tjänsterna kostar så det inte ekonomiskt drar i väg.
För mig är denna ägandesituation inget hokus pokus då du glasklart äger 50%.
Kanske är det så enkelt att ditt ombud på LRF behöver förklara vissa saker för farbrodern för att poletter ska falla på plats och att han ska förstå att han inte kan blåsa dig?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286730 Tack. Detta tär något fruktansvärt men förhoppningsvis får jag lugn och ro en dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286731 Har funderat lite...

Hur var samarbetet mellan din far och farbror?
Vem utförde gårdens sysslor? Jämt fördelat mellan din far och farbror? eller var det som så att farbrodern fick dra det stora lasset?

När började du intressera dig för gården? Har du alltid varit med och hjälpt till, eller har du dykt upp som en gubbe ur en låda nu när din far gått bort?
Har farbrodern några barn som han kanske tänkt skall ta över gården?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

surjämten  
#286732 Kanske har din farbror upptäckt att det tär?( därav hans uppträdande )
Själv skulle jag se detta som synnerligen spännande. Lösning borde gå att hitta med hjälp av LRF konsult.
Har själv varit samägande där jag tvingades driva igenom en klyvning. Det är det klokaste jag gjort under hela min livstid!
Då lärde jag mig bl.a. att inte vara dumsnäll utan att tillvarata mina rättigheter.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

surjämten  
#286733 Zixtens frågor saknar enl. mig betydelse!

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286734 De har alltid delat lika, men pappa har varit 12 år yngre och har alltid varit mest aktiv i att han orkat mer. Pappa dog 57 år gammal.
Farbrorn har däremot alltid styrt och ställt, väldigt gammaldags uppfostrade med att "äldst bestämmer". Farbrorn bestämde och pappa gjorde. Pappa la ner hela sin fritid att reparera maskin på maskin.

Jag och pappa har alltid haft en bra och nära relation, och ta över pappas del har alltid varit aktuellt. Det ville både han och jag.
Varför min farbror skulle ärva min pappa förstår jag inte.
Däremot trodde han väl att det var så det skulle bli. Osams blev vi efter att han tydligt talade om för mig SAMMA DYGN pappa gick bort att han skulle ta över pappas hus och allt skulle flyta på som vanligt, men erbjöd mig att behålla mitt gamla rum. Jag talade då om för honom att pappa skrivit ett testamente och att jag ärver honom enligt lag. Då tog det hus i helvete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286735
surjämten skrev:Zixtens frågor saknar enl. mig betydelse!


Och enligt mig är de rätt intressanta, för bakom svaret kan ligga både källa och lösning på konflikten.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

haggloader  
#286746 Finns det någon fru till din pappa och är det din mamma?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286747 Nej, de är separerade sedan 1990. De var inte gifta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Vedproducent  
#286753 Ordna ett papper från tex LRF som du varit i kontakt med som förklarar läget. Det behövs tydligen någon med lite tyngd i orden som förklarar det självklara som inte gubben förstår. Arvslagen är helt glasklar så du behöver inte vara ett dugg orolig för ditt arv. Det är bara gubben som inte vill fatta det.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

jannee  
#286754 Har din farbror några barn, om i så fall prata med dem. Gubben som tydligen är 69 år lär ändå inte lyssna på varken dig eller LRF.
Enklast är att ni säljer allt och sedan köper eventuellt du den eller din farbror den. NI lär aldrig komma överens.
När det gäller fastighetens skötsel får egentligen INGEN av er göra NÅGOT utan den andres samtycke.
M.a.o. INGET får tas väck från fastigheten utan den andres godkännande.
S.k. samägande bygger på fullständig lojalitet för varandra, annars skiter det sig för eller senare.
Ni kan båda eller var och en för sig lägga ut fastigheten + inventarier till försäljning, sådan är lagen.

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Skogstomte  
#286887 Tråkigt att läsa om din situation :(

Tyvärr tror jag det är ganska kört med att bli sams med farbrorn. Men bra som du försöker att inte göra det hela värre. Samla på dig så mycket info som möjligt, foton, kvitton/fakturor och ta kopior. Känns det som LRF inte gör tillräckligt så bör du nog titta efter någon annan. Kan vara rätt stor skillnad i engagemang.

Arvslagen är som sagt tydlig http://www.arvsskifte.se/arvsordning-arvsklasser.html

Står det något annat i testamentet gäller det såvida testamentet är upprättat och registrerat på ett korrekt sätt.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

stektlök  
#286889 MKT intressant tråd. Hoppas du fortsätter skriva. 69 år gammel surgubbe som nu inte vill att nån spoling ska komma här å ta till ton. he he he lycka till med det.
Kör nu stenhårt och dela eller sälj fastigheten så du slipper problemen sedan. Finns ingen anledning att krångla till det och fortsätta med fiender bredvid sig. Gubben kan juh leva i 15 år till med hyfsad koll.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

surjämten  
#291301 Hallå Siggesix! Har du satt gubben på plats??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).