Öppna kategorin

Generationsskifte

65 inlägg 31243 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Generationsskifte

Siggesix  
#286650 Jag skulle vilja få svar på några frågor som grämer mig något fruktansvärt.

Min pappa ägde tillsammans med sin bror (50% vardera) en fastighet på ca 35 ha med åkermark och skog. De ärvde den i sin tur av sin mamma i början på 80-talet.
Pappa avled i slutet av 2013 och jag ärvde då hans del själv, eftersom han levde ensam och jag är enda barnet.

Min farbror vägrar inse detta och vägrar acceptera att jag ärver pappas del rakt av och menar på att han kan "ge mig" max 2 ha av marken, annars tänker han sälja alltihop.

Vi tar hjälp av LRF, jurister m.m men ärendet tar lång tid och denna ständiga oro ger mig psykiska problem.
Håller jag på att förlora allt efter min pappa eller kan jag begära ex. tvångsklyvning?

Är det någon som kan ge mig svar på detta vore jag enormt tacksam.

Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Brickan  
#286652 Såvitt jag kan se äger du och din farbror fastigheten tillsammans, 50% var. Jag tror att man som delägare kan tvinga fram en försäljning via offentlig auktion oavsett vad den andre tycker. Att du skulle nöja dig med 2 ha är helt orimligt utifrån vad du beskrivit hittills. Det är < 6% av fastighetens yta, men du äger 50% av hela värdet. Det är inte den sämre halvan utan 50% av hela värdet.

En väg är ju att sälja fastigheten. Ta pengarna och köpa nytt. Du kan till och med köpa den själv på auktionen. Halva priset betalar du till dig själv.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

surjämten  
#286653 Du behöver inte vara orolig! Du äger ju 50% punkt!

Om farbrorn på egen hand vill vidtaga någon/några åtgärder så lycka till för honom.
Fastigheten är nog för liten att klyva så vänta du bara ut gubben en tid, och låt honom svalna, så ska du se att allt ordnar sig.
Förutsätter att arvsskifte o bouppteckning är gjort.

Om man får gissa lite så är nog farbrorn lite senil eller så provar han en riktig vals i hopp om att du är en nickedocka.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286654 Eftersom ni är delägare av samma fastighet, får ingen av er göra något utan den andres godkännande. Som tex lägga ut avverkningsuppdrag.

Du har rätt att tvinga fram en försäljning på offentlig auktion om ni inte blir överens, då får du i alla fall ut dina pengar. Men ingen av er kan tvinga er till mark från den andre (om ni inte köper på ovan nämnda auktion förstås). Och din farbro kan definitivt inte sälja "alltihop", däremot kan han sälja sin andel, men det är ingen som vill köpa en halv andel av en skogsfastighet. ;)

Klyvning blir nog svårt, det är antagligen för liten fastighet.

Allt detta förutsätter att bouppteckning är klart och du har fått din lagfart.

Varför tror din farbror att fastigheten är hans?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286656 Bouppteckning är gjord sen ca 5 månader tillbaka, så varför han bråkar vet jag egentligen inte. Han verkar inte förstå att han endast äger 50 % och jag 50 % utan att han tycker sig ha rätten till 100 % och att jag "tar hälften ifrån honom".

Så jag kan slappna av tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286657 Hej!
Precis som det sagts ovan är du ägare till 50% och din farbror kan inte ta detta ifrån dig hux flux utan att du märker det. Förhållandet er emellan regleras av samäganderättslagen och i 2 paragrafen står det att förfogande över det samägda kräver att alla delägare är överens. Dock kan varje delägare ansöka om att fastigheten ska utbjudas till offentlig auktion om detta inte avtalats bort mellan delägarna. Skulle en sådan ansökan komma till stånd kan den andra ägaren ansöka om klyvning av fastigheten men detta beror på om lantmätare anser att fastigheten är lämplig att klyva.

Programmet Plånboken i P1 hade en frågestund om just sådana saker för lite sedan, kolla på SR:s hemsida så hittar du säkert lite mer info.

Lycka till och jag hoppas att din farbror lugnar sig lite så ni slipper allt strul!

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286658 Tack snälla för alla svar!

Hur förhåller man sig till om den ene då brukar mark/säljer maskiner och tillbehör, och senare kommer och kräver att jag ska betala hälften av fakturor jag inte varit med och bestämt? Detta har skett flertal gånger, och jag har nu fått fakturor jag ska vara med och betala, trots att jag inte tagit några beslut eller fått reda på vad som skulle göras innan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286659 Ska tillägga att sälja är inte i mitt intresse, utan jag hade varit mer än nöjd med min halva och få driva den vidare, precis som pappa hade velat.
Fastigheten är en stor del av pappas person och den betyder mer för mig än pengarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286661 Vems är maskinerna och tillbehören? De följer inte med fastigheten.

Brukar mark får han nog inte göra utan ditt tillstånd. Att komma med fakturor i efterhand funkar om man är överens om åtgärden och på god fot med varandra.

Om fakturorna är på små saker som underhålla och daglig drift AV FASTIGHETEN (dvs inte hans maskinkostnader) som verkar vettigt, så kanske man kan låta det bero, men om det för att farbrorn skall kunna driva sitt företag och få sin inkomst så är det inte OK. Vad är det för typ av fakturor?

Om du skall driva din halva vidare så måste du a) köpa ut dina farbror eller b) komma överens med honom i allt. Tänk dig att ni äger hälften var av en AB Mekanisk Verkstad. Kan ni driva "var sin halva"? Nej, det kan ni inte, utan ni måste vara överens.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

surjämten  
#286662 Gubben ska inte göra ett dugg på eran fastighet utan ditt medgivande!
Att betala för något som jag ej varit med om att bestämt eller på förhand godkänt finns inte i min värld.
Du ska inte( utan att jag känner till detaljerna) betala gubben en krona!
Sen kan du fundera över hur du ska ställa dig till att han utan ditt medgivande brukat ERAN mark.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286663 Han tar som sagt inte hänsyn till att jag äger hälften alls utan kör på som vanligt. De flesta maskinerna är köpta "på gården" och momsen är lyft på gården.
Bland annat kom en räkning på en traktorreparation jag inte valt att laga, det finns flera andra att använda.

Dessutom pratar han illa om mig runt om i bygden och anklagar mig att ha skrivit min pappas testamente, trots att det är gjort rätt (styrkt av personal på sjukhus, samt läkares bedömning).

Så som ni förstår har jag inte en enkel sits. Vill bara få detta uppklarat och sen få lugn och ro, kunna bearbeta vad som hände med pappa och må bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286666 Antingen tar du hjälp av någon släkting att bli sams, eller så lägger du ute det på auktion och hoppas du kan bjuda högst.

Alternativ säljer till fabrorn direkt, om han kan ge ett bra bud (antagligen inte).

Under tiden, betala ingenting och se till att ev. skogsförsäljning du får din del. Alternativt kontakta polisen och anmäl för egenmäktig förfarande eller någt sånt, men efter det tror jag inte ni kan bli sams igen... ;)

Jag hade lagt upp till auktion snarast!


Förresten, vem bor i ev. boningshus?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286667 Jag och min familj. Huset var pappas boningshus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286669 Äger farbron halva huset - vilket är sannolikt - eller är det på ofri grund? I så fall kan han vilja och rimligen även få hyra för det. Var bor din farbror?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286670 Han äger halva huset ja. Men det är kvittat med att han ensam använder maskinhallar och innehåll.

Han har ett eget friköpt hus med tillhörande tomt, angränsande till marken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).