Öppna kategorin

Skogsgårdens inkomstkällor

13 inlägg 6446 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsgårdens inkomstkällor

Knekt  
#286415 Hej!
Har letat efter en tråd om skogsgårdens potentialer och alternativa inkomstkällor men inte hittat nån, tror jag sett en nånstans här...
Tipsa mig gärna om detta eller kom med förslag i denna vad man kan göra för att bättre kunna leva på vad ens skog kan ge förutom att sälja timmer och massaved... :-)


.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Camwood  
#286512 Sågverk (litet) med tillhörande vidareförädling så ökar virkesvärdet från egen skog med flera tusen procent. men naturligtvis mer jobb!! men det är väl det man vill ha .Lönsamheten är väl sisådär men är inte sämre än att bara sälja timmer o massaved. Men ett är säkert ju mer du förädlar ditt virke från egna skogen desto mindre virkesvolym måste du hantera för samma peng.

Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

zeetorg  
#286554 Jakt och fiske kan ju vara en inkomstkälla.

Det finns ju massor av olika turistaktiviteter, där är det väl mest sin egen fantasi som sätter gränserna.

Vindkraftverk, julgransodling eller vedförsäljning kanske också kan var något?
Reklamplats om läget är det rätta.

Oftast kanske man har en traktor eller fyrhjuling så man kanske kan hyra ut sig på vissa uppdrag, beroende på vad man har för utrustning. (med rätt utrustning så kanske man kan bli gigolo?)

Det var bara några förslag som kanske skulle funka.


P.S.
Jag tror att det skall finnas en liknande tråd någonstans men jag minns inte vad den hette...

Användarvisningsbild

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286556
zeetorg skrev:P.S.
Jag tror att det skall finnas en liknande tråd någonstans men jag minns inte vad den hette...


Var det traktortråden du tänkte på?

viewtopic.php?f=107&t=13944&st=0&sk=t&sd=a

Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

zeetorg  
#286592 Det kan det nog ha varit.

Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Knekt  
#286605 Tack för inläggen hittills... Måste finnas mer man kan göra.
Lurar lite på att sätta upp en liten stuga typ friggebod vid en liten tjärn på skogen utan el och vatten och erbjuda roddbåt och fiske för ett ännu inte bestämt pris.

Ja, tråden om traktorer liknar ju
denna fast nu gäller det ju skogsgården och vad man kan göra för att få in nån krona vid sidan om rundvirkesförsäljning till div. bolag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286617
Knekt skrev:Tack för inläggen hittills... Måste finnas mer man kan göra.
Lurar lite på att sätta upp en liten stuga typ friggebod vid en liten tjärn på skogen utan el och vatten och erbjuda roddbåt och fiske för ett ännu inte bestämt pris.


Så var det det myndighetsofoget med strandskyddet och nya byggnader också... 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Flax12  
#286818
Knekt skrev:Tack för inläggen hittills... Måste finnas mer man kan göra.
Lurar lite på att sätta upp en liten stuga typ friggebod vid en liten tjärn på skogen utan el och vatten och erbjuda roddbåt och fiske för ett ännu inte bestämt pris.

Ja, tråden om traktorer liknar ju
denna fast nu gäller det ju skogsgården och vad man kan göra för att få in nån krona vid sidan om rundvirkesförsäljning till div. bolag.

Verkar som att du har något att börja med. Gör den lilla stugan flyttbar till att börja med så kan du prova dig fram. Upp med lite vackra bilder på stugan vid tjärnen på en hemsida så får du se om intresse finns. Kör på!

Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Träförädlare  
#287952 Prata med Erik Hjärtfors han har 150 olika affärsideer med skogsgården som utgångspungt.han finns här inne eller på fb

Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Träförädlare  
#287953 Vi sågar virke o gör öllåder

Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Knekt  
#288003
Träförädlare skrev:Prata med Erik Hjärtfors han har 150 olika affärsideer med skogsgården som utgångspungt.han finns här inne eller på fb

Ja, han är ju en riktig klippa på detta, det vet jag. Hur får man tag på honom här? Vet du det? Fb har jag inte...
Själv bor jag lite i fel län, jag vet att LRF Dalarna/Gävleborg ( tror jag d var) kör nån typ av kurser i detta.
ämne. Skulle vilja träffa andra å få lite inspiration.
Sälja virke å göra ölt

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Knekt  
#288004 Blev lite avhugget på slutet...Sälja virke å göra lådor låter som en trevlig mix, skulle det stå... :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsgårdens inkomstkällor

Knekt  
#288005 Öllådor...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).