Trädfällning (arborist)

Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

12 inlägg 5787 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Daggi  
#285624 Hei

Jeg skal kjøpe meg redningsutstyr for å kunne få ned en klatrer som henger skadet i treet.

Hva bruker dere?

Hvor kjøper jeg det?

Jeg var innom en klatrebutikk og fant Petzl sitt nedfiringsuts.
Det burde fungere bra.
Men har ikke kjøpt noe før jeg finner ut om dere vet mer? :)
Her er bilde av det..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Daggi  
#285812 Er det ingen som driver med treklatring som har en eller anna form for redningsutsyr når de klatrer! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Huskyman  
#286009 Hej Daggi.
Jag tror inte du har någon större nytta av den utrustningen när du skall rädda någon i ett träd.
Det finns lite olika tekniker för att rädda en trädklättrare, beroende på om det klättring via rep eller spikes. Vilken situation hade du tänkt dig?
Jag förklarar gärna lite hur det funkat om jag vet vad vilken situation som gäller.
Göran.

Avatar Fallback

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Daggi  
#286018 Hei :)

Jeg tenkte spesielt på om en klatrer skader seg i treet og ikke greier å komme seg ned selv.

Og at da bakkemann som har klatreutstyr og redningsutstyr klatrer opp og hjelper han ned ved å bruke egnet nedfirings utstyr.

Sitter å ser på b.annet redningsutstyr på grube.de.

http://www.grube.de/oerrel-rescue-set-71-193.html

Gjelder om klatrer bare bruker midjestropper ( trær med en stamme som gran)og også om han bruker livline og cambium saver og midjestropper i f.eks lauv trær( store lønner etc).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Huskyman  
#286256 Hej. Länken fungeradeinte...
Men räddning av en klättrare är helt beroende på om den har klättrat via SRT, DdRT eller via stegjärn. (spikes), Lite olika tekniker där.....
Är det räddning av klättrare med stegjärn så är allt du behöver en cambium saver, en Quick draw och fira ned er via en HMS-karbin, eller en firnings-åtta. Du använder ditt eget klätterrep att fira ner er bägge med... Lite svårt att förklara. Ska försöka hitta någon bra video......
Om det är klättring via SRT så är det bra om du gör ett nedsäkningsbart system. Lite info om det nedan:
http://www.climbingarborist.com/baseanchor.html

Avatar Fallback

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Daggi  
#286258 Ok :)

Skjønner :) ja jeg får sekulere litt mer hvordan vi gjør det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

anersimyra  
#286263 Varför krångla till saker pojkar, rekvirera helikopter.. :smile: :smile: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Huskyman  
#286426 Ja, vad tusan, Heli-logggers! :mrgreen:
Men frågan är hur pass räddningsbar man är? Det skulle ju vara kanon om man alltid var ute med en till klättrare som wingman/mark-gubbe, som dessutom har klättervana plus vet hur man räddar en kollega i nöd. Men jag vet inte hur vanligt det är......

Avatar Fallback

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Daggi  
#286430 Hei

Ja dette er egentlig hovedproblemet, som regel så klatrer en aleine og det er huseieren som står og hjelper til med greinene.
Og da har du et problem om en skader seg og henger 10 m oppe i treet....
Jeg gir beskjed om at skader jeg neg i treet så ringer du til ambulanse med engang! :)

Jeg tenker på å ha dette rednings utstyret når vi er 2 klatrerer på stedet.
Det skjer av og til, ihvertfall på større jobber.

På tre med enkeltstamme som gran så har jeg alltid med meg livline og 8-(?)tallsbrems for å fire meg hurtigt ned om det skulle skje noe.

Det er vanskelig å være 2 mann på arb stedet med klatreuts og erfaring, rett og slett fordi det ikke finnest flere i området mitt.
Og så blir jo det dobbelt opp i pris for kunden... Men sikkerhet skal alltid komme først da, men... vanskelig å få det til på alle jobber...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redningsutstyr

Huskyman  
#286664 Så sant... Jag har sällan (i stort sett aldrig) med mig någon som både kan klättra och rädda när jag jobbar. Just därför kör jag alltid med ett nedfirningsbart system som mark-gubben kan fira ned mig på.
Du kan använda firnings-åtta eller en HMS (Munter Hitch) på en karbin. Bägge funkar.
Krävs ingen styrka för att hålla emot alls....
Innan jag går upp i trädet så försäkrar jag mig om att min wing-man vet hur systemet funkar.
Ibland har faktiskt min fru fått rycka in som mark-gubbe! :surp:
Hon klarar att fira ner mig med en hand, lätt. (Det kanske är bäst att man sköter sig så man inte blir hängande där uppe med en arg fruga som vägrar fira ner....)
Guran.

Avatar Fallback

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Homo abies  
#289780 Inbtressant! Scenario vid toppfällning där klättraren (väger 30kg mer än räddaren) använder Flipline och skadar sig så att han/hon inte kan ta sig ner själv.... och kl. har dessutom sågat sönder sin topplina... hänger livlös i en stålwire....

Enda lösningen i stort sett är då att klättra upp och lyfta loss den skadade samt fira ner denne/denna med sitt eget system.
Det är viktigt att räddaren då använder ett system som den kan utan och innan!

Klättrar man med Drt och använder justerbar frictionsaver behöver man ett par prusicsling ett par karbiner och ett par block och antingen en karbin eller någon typ av Firningsåtta för att Lyfta, Koppla
ihop med räddaren och fira ner densamme.

Att ha annorlunda utrustning än den man använder i vanliga fall är oklokt,
Men en uppsättning nya grejor i en speciell räddningssäck på arbetsplatsen är riktigt bra!

Användarvisningsbild

Re: Redningsuts for å få ned skadet klatrer?

Huskyman  
#290016 Här är en mycket bra demo på räddning av skadad kättrare:
http://www.climbingarborist.com/aerialrescue.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).