Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

177 inlägg 82185 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#286160 Hagner refererar till Zimmer i samband med en diskussion om ekonomi. Det ser ut som om han använt de data Zimmer samlade in men Hagner bortser helt från resultaten vad gäller volymproduktionen. Hagner skriver att "Den långsiktiga volymproduktionen blir ungefär densamma som efter kalhuggning" medan Zimmer visar att den blir ungefär hälften.

Avatar Fallback
röjar kalle  
#286164
Mangan skrev:En poäng med Naturkultur är att man inte får ut lika många kubikmeter, men att kvaliteten och dimensionerna blir högre, så att det skall läna sig.

En nackdel med detta är att det verkar som att merbetalningen för kvalitet är på väg ner.


Det är alldeles riktigt och man slipper plantera ny skog om man gör rätt.
Jag högg för en skogvaktare på 70 talet som behärskade den huggningsmetoden till fullo.
Det blev höga netton till markägarna och grova träd att hugga.
Nu skall det sägas att det var i Stockholms skärgård.
Det kanske inte går överallt men där gick det ypperligt.
Har varit förbi där nu och man ju inte klaga på den återväxten
Blädning som den kallades var i princip bannlyst av storskogsbruket.
Där var det trakthyggesbruk som gällde.

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#286166 Det var alltså 40 år sen? Även i Sthlms skärgård borde väl boniteten vara uppåt 5 m3sk per ha och år, så det borde alltså ha producerats minst 200 m3 sen dess. Såg det ut som det?

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

T Landström  
#286168 Vet inte om det va här på forumet eller om det va på någon sida på nätet jag läste att hyggesfritt inte gynnade återväxten av tall.

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

sveakatten  
#286183
Skogsforskare skrev:Då har du en grundytetillväxt på drygt 0,6 m2 per år. Om det är mycket eller lite beror helt på hur skogen ser ut. Det ser du i en vanlig gallringsmall. Vad det blir i volymtillväxt beror på vad du har för höjdtillväxt.

I examensarbetet jag länkade till är alla träd som stått på ytorna med. Vindfällda träd räknas som naturlig avgång och ingår när man beräknar volymtillväxten.

Jag ser i litteraturlistan i Hagners bok att han refererat till studien, men har inte kollat var han refererar till den.


Höjd tillväxten är det SI = 25-26m?
Hur räknar men ut volymen då?

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#286186 Nej höjdtillväxten är längden på toppskotten.
Vad har du för stamantal, höjd, ålder och grundyta?

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286197
T Landström skrev:Vet inte om det va här på forumet eller om det va på någon sida på nätet jag läste att hyggesfritt inte gynnade återväxten av tall.

viewtopic.php?f=15&t=19975
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

sveakatten  
#286210 http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Hmm 8)

Fråga 1. Vad är egentilgen skillnaden mellan Naturkultur och Blädning, om man håller ett rimligt uttag?
Jag kan väl plantera fast man säger att det är Blädning.

Fråga 2. Det verkar ju vara så att höggallring ger ett bättre utfall i nästan alla rapporter jag läst, varför praktiseras inte det mera?
Är det för man är rädd för vind och snö, eller är det något annat?

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#286212 Fråga 1: Det handlar inte om uttagens storlek. Vad är skillnaden mellan gallring och blädning? Ingen alls. Blädning är bara en sorts gallring, men skogen fullskiktad, efteråt. Den befriande gallringen i naturkultur är bara ett sätt att välja träd.

Fråga 2: Höggallring ger större intäkt än låggallring, den första gången du gör det. Nästa gång har du ett bestånd med fler träd som dessutom är mycket klenare så då får du lägre intäkt. Dessutom ökar risken för vind- och snöskador. Men höggallring kan vara ett sätt att utjämna ett lite ojämnt bestånd. Först höggallra, sen låggallra.

För att lära er mer om skillnaden mellan olika gallringsformer eller vad olika begrepp betyder, läs Skogsskötselserien.

http://www.skogsstyrelsen.se/skogsskotselserien

Apropå frågan i en annan tråd om SLU är partiska. De personer som har firma och säljer tjänster, som att stämpla enligt naturkultur hos privata markägare, eller ge kurser i naturkultur, kan man lita på att de är helt objektiva och opartiska? Nils Fagerberg som det länkades till ovan sysslar med just detta.

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286218
Skogsforskare skrev:
Apropå frågan i en annan tråd om SLU är partiska. De personer som har firma och säljer tjänster, som att stämpla enligt naturkultur hos privata markägare, eller ge kurser i naturkultur, kan man lita på att de är helt objektiva och opartiska? Nils Fagerberg som det länkades till ovan sysslar med just detta.


Stämpling som stämpling. Jag misstänker att Nils Fagerberg m.fl. även stämplar för slutavverkning?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#286225 Det tvivlar jag på. De firmor som marknadsför sig som "hyggesfria" sysslar knappast med kalhuggning.

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

sveakatten  
#286231 Ett klipp angående höggallring, undrar om du inte är lite för säker på att det är sämre än låggallring?
"
I äldre skog kan annars höggallringen, eller ingrepp med dragning Åt höggallring, rentav ge en
tillväxthöjande effekt visavi låggallring
av samma huggningsintensite
t (Näslund 1942). I ett danskt försök på Jylland i äldre (77-Ârig) granskog på sämre mark redovisar Madsen (1979),
10 Âr efter försökets initiering, en högre produktion efter huggning från toppen jämfört med
låggallring, detta trots en i genomsnitt högre gallringsstyrka i de höggallrade försöksleden. "

Vad jag menar är att man kan få fram just vad man vill.

På tal om partiska, hur kan det komma sig att Zimmerman fått ett 6,3-7,3 på området han undersökte och i första undersökningen ligger boniteten på 3.9?
Kan boniteten ändra sig?

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#286232 När försöket las ut bestämdes SI med ståndortsfaktorer, en metod som vi vet är väldigt osäker i norra Sverige och som normalt underskattar SI. Zimmer kunde använda höjdutvecklingen hos träden, vilket ger ett mycket tillförlitligare värde.

Varifrån har du saxat ditt citat?

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

sveakatten  
#286233 Saxningen är från länken om gallrin jag satt in på förra sidan.
Det är där som jag ser att man kan få vilket resultat som helst, gäller bara att välja "rätt" forskare. 8)
Verkar ju vara så med all forskning vad gäller skogen.
Fast jag ska väl inte säga så mycket om detta, verkar vara lika inom mitt arbetsområde, gör man tvärt emot vad experterna säger kan det ofta bli att fungera.

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#286234 Det gäller som vanligt att läsa hela texten och se den i sitt sammanhang. De referenser du har i ditt citat gäller äldre skog, som på det viset blir "yngre" genom att medelhöjden sänks. Äldre skog reagerar ju normalt sett ganska dåligt på gallring.

Sen ska man komma ihåg att självgallring (inklusive vind-och snöskador) ingår i den tillväxt som redovisas från vetenskapliga försök.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).