Skogsröjning

Storebror ser dej!

9 inlägg 4392 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Storebror ser dej!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28559 Nu ska Skogsstyrelsen använda satellitbilder för att leta reda på skogar med röjningsbehov. http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Va ... fran-ovan/
/Niklas



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Storebror ser dej!

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28565
Niking skrev:Nu ska Skogsstyrelsen använda satellitbilder för att leta reda på skogar med röjningsbehov. http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Va ... fran-ovan/
/Niklas


Det har de gjort under några år, inget nytt.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#28572 De inventerar även med helikopter som komplement, och nu när Skogsstyrelsen tappat/ev tappar, div uppdrag så är det väl inte helt otroligt att man inför "röjningsplikt" igen???.

Avatar Fallback
Månstorpan  
#28605 tycker eg inte om övermyndahetsfarsoner.. men detta tycker ja faktiskt om! ungskogarna måste faktiskt skötas för att vi ska ha nån riktig skog i framtiden!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28607
Månstorpan skrev:tycker eg inte om övermyndahetsfarsoner.. men detta tycker ja faktiskt om! ungskogarna måste faktiskt skötas för att vi ska ha nån riktig skog i framtiden!


Riktig skog?

Det är inte alls säkert att röjning är önskvärt i framtiden. Man minskar totala tillväxten genom att röja.

Det räcker med att man kommer på en bra bioenergiskördare, så kommer röjning bli än mer sällsynt.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28663
Månstorpan skrev:tycker eg inte om övermyndahetsfarsoner.. men detta tycker ja faktiskt om! ungskogarna måste faktiskt skötas för att vi ska ha nån riktig skog i framtiden!


Ja det är ju väldigt lätt att slutavverka skog men det lockar ju inte så mycket att röja ungskogarna i allafall

Avatar Fallback
Månstorpan  
#28716
Mangan skrev:
Månstorpan skrev:tycker eg inte om övermyndahetsfarsoner.. men detta tycker ja faktiskt om! ungskogarna måste faktiskt skötas för att vi ska ha nån riktig skog i framtiden!


Riktig skog?

Det är inte alls säkert att röjning är önskvärt i framtiden. Man minskar totala tillväxten genom att röja.

Det räcker med att man kommer på en bra bioenergiskördare, så kommer röjning bli än mer sällsynt.



vet inte riktigt va du lärt dig om skogen men tillväxten påverkas ju inte när du röjer... boniteten ändras ju inte för att du genomför en röjning... däremot så styr du ju tillväxten till dom bättre stammarna...

okej så du menar på att du tycker man ska lämna allt orört tills allt blivit ja säg ca 10 m hög å gå in me en energi skördare???

stackars skog säger ja :shock:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28721
Månstorpan skrev:vet inte riktigt va du lärt dig om skogen men tillväxten påverkas ju inte när du röjer... boniteten ändras ju inte för att du genomför en röjning... däremot så styr du ju tillväxten till dom bättre stammarna...


Tja, när jag lärde mig om skog så fick jag veta att varje röjning/gallring sänkte tillväxten, och att orörd skog producerade flest m3sk/ha.


okej så du menar på att du tycker man ska lämna allt orört tills allt blivit ja säg ca 10 m hög å gå in me en energi skördare???


Jag säger att om 20 år så är det inte omöjligt att det är det mest lönsamma alterantivet. Man får ut störst mänga flis och kvaliteten på de kvarvarande stammarna kan bli riktigt bra. Det som idag kallas 'konfliktbestånd' kan mycket väl bli framtidens melodi. Typ stråkröjning med direktflisning.
Senast redigerad av Mangan mån 12 maj 2008, 07:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28749 Röjningsplikten var väl frampiskad av massaindustrin som snabbt ville ha virke att koka.Det ansågs nationellt viktigt.
Timmer av bra kvalitet är vad som ger ekonomi i skogsägandet och det vete katten om dagens röjinstruktioner är skrivna med skogsägarens plånbok i åtanke.

Gissningsvis är detta en av anledningarna till att Naturkultur får smisk i media.Det faller ju inte ut så mycket massa. Det måste vara en mardröm för massakokarna om denna metod spred sig.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).